Kungen och drevet

Ja, ingen av oss har säkert undgåttt att läsa om vårt kära kungahus och då särskilt det tvivelaktiga beteende som Hans Majestät Konungen ägnat sig åt. Jag har själv inte följt allt slaviskt men eftersom jag varje dag läser ett flertal tidningar så har jag ju inte kunnat undgå att insupa en hel del spaltmeter om denna såpopera. Under Bernadottarnas tid har vi ju faktiskt nästan uteslutande bara fått läsa om allt gulligull och att allt är så rosenrött och rejält inom kungafamiljen. Rubriker om Kungen som åker Vasaloppet, Viktoria som glittrar på Nobelfesten, Madeleine som är vackrast i världen, drottningen som kan så många språk och prinsen som är vår sportiga motorprins. Det har varit tabu för svenska tidningar att skriva något negativt om detta heliga kungahus. Vissa har sagt att det nästan är lite likheter mellan de hårda censurländerna runt om i världen och det kära kungahuset. Tittar vi på andra länder som har kungahus så är granskningen och skriverierna betydligt tuffare. Vi i Sverige har säkert nu fått en chock eftersom vi faktiskt inte är vana att läsa så mycket negativt om något som många ser som Sveriges ansikte utåt och vårt största varumärke. Men man kan ju fråga sig om detta varumärke är så starkt nu mera. När det gäller själva frågan om att Kungen varit på porrklubbar, tvivelaktiga fester med kaffeflickor eller haft ett minst sagt dekadent umgänge tidvis så är ju inte det egentligen ett brott inte heller så fruktansvärt att man sätter morgonkaffet i strupen. Många män, även de vi minst tror, har säkerligen någon gång besökt någon strippklubb eller flirtat lite väl mycket med någon kvinna under en fest. Men det som är så trist i denna soppa är att allt måste förnekas, och att alla svar från Kungen låter som Goddag Yxskaft. Det blir liksom ännu solkigare och ännu vidrigare. Kungen är ju faktiskt vår Statchef, dock utan makt men ändå som ett av de största varumärken vi har. Det jag tycker att pressen talat för lite om i detta är också hur Kungen har betalat dessa besök, fester och resor till andra länder där han besökt klubbar och andra tvivelaktiga tillställningar. Nu är det ju också så att Kungen lever på sitt folk och då är det ju också vi som har betalat allt detta. Det ju också ganska hemligt vad Kungahuset gör med sina pengar, vi vet hur stor summan är, men exakt på vad och hur pengarna fördelas vet ingen, inte ens Riksrevisionen vet. Jag vet att detta har varit en het potatis för våra politiker i många år, men tyvärr är inte alla överrens. De som tycker att det ska förbli hemligt motiverar det med att Kungen precis som alla vi andra har rätt till en privatekonomi. Men jag är tveksam till det, tycker att det är både omodernt och att det faktiskt också strider mot offentlighetsprincipen. Idag tycker jag att vi har rätt att veta vad vad våra politiker gör med våra pengar, och det borde faktiskt vara lika med den heliga kon Kungahuset. När det gäller alla rykten om vilka Kungen haft affärer med så har de rykterna faktiskt funnits i många år. Men media har tidigare varit väldigt försiktiga. Jag frågar mig ockå varför Camilla Henemark skulle ljuga om en sådan sak. Hon var på den här tiden en av våra mest firade modeller och dessutom en av medlemmarna i gruppen Army of Lovers och behövde eller behöver inte som många andra som vill få lite uppmärksamhet i spotlighten kämpa och ljuga för att få det. Kungens agerande mot sin barndomsvän Lettström är ju också minst sagt märklig. Jag kan ju aldrig veta, men jag betvivlar starkt att Kungen skulle varit ovetande om att hans kompis skulle försöka få bilderna ur världen med hjälp av maffian. Men jag tycker också synd om Kungen. Han kommer från en helt annan verkligehet. Han lever dessutom inte i verkligheten, har aldrig gjort det heller. Han liv är präglat av barnflickor, personal av alla de slag och rika bortskämda vänner som inte heller lever i verkligehten. Hur ska denna kung, som är van vid att i hans kretsar pratar man inte om dessa skandaler som hänt offentligt nu helt plötsligt kunna börja prata om dem till media och alla sina underståtar? Ganska tufft för en man som oavsett dessa händelser har ganska svårt att uttrycka sig. När det kommer till våra otroligt gulliga kungabarn så har det under många år inte heller varit någon hemlighet att dessa har hängt på Stureplan med sina rika överklasskompisar och festat om ganska rejält. Här har ett flertal journalister velat lyfta detta i pressen, men faktiskt avstått på grund av kraftiga hot. Känns inte särskilt modernt i ett land som alltid värnar om pressfrihet. Jag tror dock att de som alltid varit för ett Kungahus fortfarande också är det, dock med lite nagg i kanten. Själv tycker jag att det känns rätt omodernt och jag tycker också att det är bra att allt detta lyfts fram. Idag lever vi i en värld där mediavärlden är starkare än någonsin och där också vi människor faktiskt kräver att få insyn i mycket mer än tidigare. Detta känns ju också ännu viktigare när det gäller våra pengar, vårt land och våra offentliga personer.

Kommentarer
Postat av: Marina

Håller med i mångt och mycket, sedan måste jag nog erkänna att jag tillhör de där som "inte orkar bry sig", efter att jag råkat köpa en expressen och konstaterat att 10(!) sidor i tidningen handlade om just detta blev jag bara så trött... Däremot är det helt klart som du säger, att vi är inte vana att vår söta och rara "dockhems-kungafamilj" utsätts för detta med skandalpress så chocken blir desto större. Tillbringade två år i England...där kan vi prata om skandalpress...!

2011-06-19 @ 11:04:10
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com
Postat av: IzZzY

Jag håller med dig. En intressant detalj är att få som jag träffat här i Malaysia tidigare känt till att Sverige ens var en monarki, men nu när jag kom hit efter denna såpa så känner var och varannan till skandalen om den svenska kungen! Vilket är lite förvånande, och ger väldigt dålig PR för landet. (vilket gör att man verkligen kan ifrågasätta monarkins existensberättigande)

2011-06-20 @ 17:31:27
URL: http://izzzy.se
Postat av: Elisabet

Håller inte med någonstans men det är ju bara spännande att man tycker olika, är helt på kungens sida och är så otroligt stolt över att vi fortfarande har ett kungahus! Däremot skäms jag över medias sätt att tackla detta och tycker hela saken är så otroligt liten och oviktig i relation till annat som händer i världen.

2011-06-21 @ 12:21:07
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Therese Andersson

Hej! vad kul dina poster verkar! lär med all säkerhet läsa dina inlägg lite mer! :p Ha en trevlig dag (:

2011-06-28 @ 10:25:15
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0