Julledighet för hela familjen

Jag tror att det här har varit den enda längre ledigheten som vår familj haft sedan vi flyttade hem till Sverige. Emelie och Julia har haft höstlov förvisso, men då var det bara de som var var riktigt lediga. Jag kan säga att det har varit behövligt, vi behövde nog få landa alla tillsammans i mer än två dagar. Vi har också hittills haft det ganska skönt, med allt från att bara slappa till att spänna pjäxor.

Nyåret firade vi med Pärs bror och familj genom att först äta en riktigt god middag här hemma bestående av kräftor, köttfondue och en ljuvlig panacotta. Därefter begav vi oss till Djurgården och Cirkus för att se We will Rock You, som var en riktig höjdare. Handlingen som var en slänga till dagens Ga Ga värld där alla går i samma kläder, lyssnar på samma musik och ser på samma filmer. Men det fanns rebeller som som längtade efter rockmusik och som trots att alla instrument på planeten e.bay var förbjudna och att man endast kunde ladda ner massmusiken från centrala datorer i en värld som domineras av pojk och flickband, lyckades de rädda rockmusiken. Detta är en hyllning till Queen och deras musik. Det här var riktigt bra, och jag kan verkligen rekommendera ett besök på Cirkus för att se och lyssna, artisterna får högsta betyg av mig. I en av huvudrollerna hörs och syns Bruno Mitsogiannis, och han ägde scenen och stack ut lite extra enligt mig.

Efter denna upplevelse var det meningen att vi skulle till Skansen för att höra på Jan Malmsjö och Nyårsklockorna och även lyssna på de artister som uppträdde där, men det kändes inte riktigt rätt i det snöoväder som uppstått. Vi åkte helt enkelt hem till lite vickning och raketer. Emelies och Julias kusin Martin tyckte i alla fall att detta var det bästa på hela nyåret.


Martin och jag innan det stora Linderska fyrverkeriet.


Här är det full koncentration på Martin och hans pappa Ulf som precis
ska fyra av smällare. Som ni ser så snöade det rejält här i Stockholm.


I går gjorde vi något som jag aldrig gjort i Stockholm tidigare, vi åkte slalom. Jag är ju inbiten jämte och då är man kanske lite kräsen när det gäller skidåkning. Men det här var en upplevelse faktiskt. Vi åkte i Hammarbybacken vid Hammarby Sjöstad. Utsikten över Stockholm var fantastisk och blev ännu mer spännande när det mörknade och man satte på elljus. Magiskt. Själva skidåkningen var också helt ok trots ganska korta nedfarter. Värmestugan bjöd dessutom på billig mat och dryck, vilket inte alls hör till vanligheten.


Här ser ni mig uppe på toppen av Hammarbybacken. Utsikten var underbar.

Det var ganska länge sedan jag besökte det gamla industriområdet Hammarby Sjöstad och numera kände jag inte alls igen mig. Vilket supermodernt ställe med butiker, restauranger, skönhetssalonger och supermoderna lägenheter. Våra tankar gick helt klart till Mont Kiara i Kuala Lumpur och då främst Solaris. Tyckte också att det var lite folkliv där, och inte så tomt som det brukar bli i moderna komplex här i Sverige. Riktigt positivt, skulle kunna tänka mig att titta på lägenhet där faktiskt. 


Riktigt moderna lägenheter och faktiskt riktigt trevlig omgivning. Lite Mont Kiara känsla i Stockholm.

Idag ska vi in till Stockholm City Center och utnyttja några av de presentkort som vi fick i julklapp. Kanske hinner vi med något museum också, just nu tycker jag att det finns massor att se här i Stockholm. 

För er som inte bor i Sverige och läser min blogg kan jag säga att idag är det en fröjd att titta ut genom fönstret. Strålande sol och klarblå himmel som glittrar i den vita snön. Riktigt vackert faktiskt. 

God fortsättning också! Ska försöka mig på en årskrönika senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0