En riktig vitamininjektion

I morse hämtade min kollega Thomas upp mig och tillsammans begav vi oss till Talarforum och en föreläsning om Employer Brandning eller på svenska varumärke för arbetsgivare. Föreläsningen hölls av Anna Dyhre som tidigare var chef för Universum Sverige, men som numera fungerar som rådgivare för företag samt ger föreläsningar.

Det här var en riktig aha upplevelse och Anna var otroligt karismatisk när hon på ett mycket sarkastiskt och skämtsamt sätt fick oss att förstå vikten av att tänka på sitt varumärke och också sälja in det på ett bra sätt. Allt blev så självklart, men ändå inser man hur många luckor det finns ute på företagen som skulle behöva förbättras.

Riktigt intressant blev det när hon pratade om den nya generationen med unga förväntansfulla och kravfyllda talanger som kommer ut från högskolor och universitet idag. De ställer helt andra krav än generationerna tidigare, och tycker man inte att företaget lever upp till det de lovat i sina platsannonser mm så tackar de för sig och går vidare. Ta det här med platsannonser, vi har läst dem många gånger, och de flesta ser nästan likadana ut. Man talar glatt om vad det är man söker, och kravlistan är hög här. Man ska vara kreativ, kunna hålla många bollar i luften mm mm. När det gäller hur företaget beskriver sig själva så ser det också ut ungefär på samma sätt, man erbjuder en dynamisk miljö med högt i tak och med många utvecklingsmöjligheter. Men hur många företag tittar egentligen på hur företaget ser ut och om allt de lovar verkligen är en realitet. En annan dyr historia för företag är ju också felanställningar som kostar massor med pengar och är dessutom tidskrävande.  

Hur många företag är det då som lever upp till allt detta? Hur många företag är det som verkligen arbetar med sitt varumärke utåt? Allt för ofta tror man att att detta kommer av sig själv eller att det inte är så viktigt att kommunicera ut allt vad de har att erbjuda och då framförallt det positiva och dynamiska som ska genomsyra hela företaget och dess personal.  

Om bara några få år kommer det att ske en stor generationsväxling på de stora teknik- och ekonomiföretagen, och nyanställningar av stora mått måste till. Företagen kommer helt enkelt att skrika efter unga välutbildade ekonomer och ingenjörer. Dessa unga nyutexaminerade har ett helt annat tänk än den något äldre generationen.

De är förutom unga också målinriktade, krävande och värdesätter helt andra saker än sina något äldre föregångare och som är viktigt för företagen att uppmärksamma om de ska vara med och konkurrera i framtiden. För dem kanske inte åttatimmars arbetsdag passar, de har kanske hellre ett tänk som handlar om frihet under ansvar. De är också vana att jobba efter mål, det har de lärt sig i skolan. Jobbar och pluggar jag så mycket så får jag ett VG, lägger jag in en extra växel så får jag ett MVG. De är mer självcentrerade och är inte rädda för att stå för det. För dem är det här naturligt, och därför kräver de detta av arbetsgivaren också. De värdesätter också tid på ett helt annat sätt än generationer tidigare. De går inte ut på arbetsmarknaden för att sitta på ett grått kontor 100 timmar i veckan och sedan vara bitter. Nej, de kommer att ställa helt andra krav och sedan är det upp till företaget att möta upp. Annars tackar de nog för kaffet och går. Den unga generationen vet redan tidigt vad de vill och inte vill med sin framtid. 

Employer Branding är stort i många länder och kommer också mer och mer i Sverige. Många företag har numera heltidsanställda som enbart arbetar med sitt varumärke som arbetsgivare. De företag som tar till sig detta, och som tar det på allvar kommer att finnas kvar där uppe på toppen. För vad är inte viktigare än att ha nöjd personal som verkligen är positiva och duktiga ambassadörer för företaget.

Det var i alla fall en riktigt rolig föreläsning som det var värt att stiga upp tidigt för att få lyssna till. I morgon ska jag på en rolig tillställning också, men det återkommer jag om senare. Då ska jag på ett release party för en bok om media. Det är min vän Mia som är författaren och det ska bli riktigt kul att få vara med och glädjas med henne i morgon kväll. I dag glömde jag kameran, men hoppas komma ihåg den i morgon.

Nedan en länk till Anna Dyhre,
http://annadyhre.com/index.html

Här nere en intressant artikel om 80 och 90 talister, den nya generationen på arbetsmarknaden,
http://www.manpower.se/MPnet3/Content.asp?NodeID=56331&ref=SWEDEN_NORDIC

Helt klart är i alla fall att det kommer att ställas andra krav på företagen i framtiden, och som ni också kanske märker så börjar man också mer och mer att prata om detta för att vara förberedd på de unga och kravfyllda talangerna som kommer och vill erövra världen.

Nu ska jag göra lite nytta också, fast det känns tungt när solen skiner från en klarblå himmel utanför fönstret.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0