Bokrelease för ny smart pocket!

I går kväll var jag på bokrelease mingel i gamla kära DN skrapan här i Stockholm. Det var min underbara vän sedan många många år, Mia Kristiansson, som tillsammans med några kollegor och vänner från Smart Company skrivit en smart pocket, Vägen till det svenska medielandskapet 2011. En pocket som många väntat på efter att Expressen 2007 efter hela 36 år lade ner sin Mediapocket.  För er som inte är helt hemma i denna spännande djungel som mediabranschen faktiskt är, så är den här boken en uppslagsbok över det mesta som du behöver veta om media och mediekonsumtion. 



Här ovan ser ni Mia som berättar för oss alla om projektet kring denna bok, hur det  startade och hur de arbetat under resans gång. Mia har lång erfarenhet av branschen och har varit mediestrateg på Media Broker, hon har utvärderat medier före kommersiell TV, med kommersiell TV, före nya medier, med nya medier, före internet och med internet. Hon driver eget sedan 1996 med uppdragsgivare som Bonniers Tidskrifter, Kanal 5, Kanal 9, TTG med flera. Hon är också styrelseledamot i Plantagon, något jag återkommer till i ett annat inlägg.  

När det gäller vår konsumtion av media så börjar den egentligen redan då vi öppnar våra ögon på morgonen. Vi lyssnar på radion, kanske ser på TV, läser morgontidningen eller sätter på TVn. Oftast är vi så vana vid det vi gör att vi inte heller tänker på att vi då konsumerar media. Alla har vi kanske lite olika medievanor beroende på intressen och vad just vi tycker om. Det kan också skilja en del mellan den nya unga generationen och den lite äldre. Ta min mamma, det första hon gör när hon vaknat är att sätta på radion. Hon lyssnar naturligtvis inte på någon musikkanal utan mycket prat ska det vara, och sedan har hon på den hela dagen. Till och med när hon läser morgontidningen. Själv lyssnar jag väldigt sällan på radio, jag är däremot uppkopplad på nätet i stort sett hela dygnet och har då flera sidor uppe samtidigt på skärmen och sappar mellan dem. Det kan vara flera dagstidningar, Facebook och förstås det jag för stunden håller på med. Mina barn, de tillhör ju i ännu större utsträckning datavärlden och lyssnar på musik, ser filmer, läser tidningar mm samtidigt som de gör sina läxor.



Mannen i mitten här ovan är också en av medförfattarna till boken, Thomas Juréhn heter han och Thomas är också VD för Smart Company. Han har varit chefsanalytiker på IDG, undersökningsledare på IMU-testologen, marknadsanalytiker på Svenska Dagbladet, printchef och projektledare på Mediaedge:cia, sedan 2005 sin egen, först med Thomas Juréhn Mediakonsult och sedan 2009 driver han tillsammans med Håkan Söderqvist Smart Company. Här hälsar han oss alla välkomna och presenterar samtliga involverade i bokprojektet.



Här ovan ser ni Lisbeth Stavegren Franzén, som jag tycket det var riktigt roligt att träffa igår. Vi har följt varandra de senaste åren över internet och fb, och då bli det extra kul IRL. Lisbeth är också en av medförfattarna och precis som de andra har hon en gedigen erfarenhet av medielandskapet. Hon har varit mediechef för annonsbyrån Landia, mediechef för reklambyråkoncernen Ervaco, medierådgivare, projketledare, skribent, PR & informationsansvarig samt PA till koncern-vd på Mediaedge:cia. Sedan 2010 är hon också ordförande i Ekerö-Färingsös Röda Kors. Ja, så ni förstår att det är gedigen kompetens i denna bok som presenterades i går, och vet ni vad? Jag vann en också i deras utlottning. Så snart kan jag snart allt om mediernas värld.

Det här med media är kul, riktigt kul faktiskt. Därför var det en fröjd att få denna pocketbok i sin hand med så mycket fakta och intressanta undersökningar om vårt förhållande till de olika mediekanalerna. Är det någon som är intresserad, hör av er till någon på de länkar jag har med i detta inlägg eller till mig, så kan vi kanske ordna så att ni kan köpa ett exemplar eller flera om kollegor också vill ha.

För min del var det extra roligt eftersom jag varit borta från mediebranschen ett tag nu. Jag gick dit tillsammans med min mycket goda vän Agneta och innan tänkte jag: "okey, jag går dit, men jag kommer att stå som ett fån och inte känna någon, och ingen kommer att känna igen mig". Men jag hade fel, det blev många kära återseenden med gamla kollegor i branschen. Riktigt roligt och en vitamininjektion åt en som varit hemmafru i Kuala Lumpur och nu precis försöker ladda om batterierna till den svenska verkligheten.



Som jag sa, så var det otroligt kul att träffa gamla kompisar och kollegor i går kväll. En del var det några år sedan jag såg sist. Som här ovan, till vänster Jonny Svensson, som jag under en period hade väldigt mycket kontakt med då han var test- och projektledare på TEMO. Han är också en gammal medieräv som arbetat på de stora förlagen och tidningshusen. Till höger är ännu en gammal vän, och innan igår var det nog minst 20 år sedan vi sågs sist. Så det blev en stor kram till Christian Rudén som han heter och som sedan många år är VD för Bonnier responsmedier. En hel del minnen kom på tal igår, och genomgång av gemensamma gamla kollegor.



Här ovan i mitten är en annan mycket intressant person, Hans Hassle, som jag kommer att återkomma till i min blogg. Han är CEO i Plantagon, ett företag som jag tror enormt mycket på. Men det tar vi senare.



Här fick vi en kort presentation av Plantagon, vars lokaler i gamla DN skrapan vi var i. I mitten ser ni också min kompis Agneta, också hon en gammal medieräv med många år i branschen. Hon var också med familjen och hälsade på oss i Malaysia. Ja, det var hennes familj jag bjöd på misslyckad middag förra helgen!

Jag och Agneta fortsatte på en pub senare, och pratade i flera timmar, både med varandra och andra pub gäster.

Ikväll kommer Pär hem från London där han varit i veckan. I morgon ska vi på Öppet Hus på Julias skola. Senare på kvällen kommer min amerikanska syster Liz hit med sin underbara familj. På söndag ska jag vila. 

 


Kommentarer
Postat av: Kim M. Kimselius

Oj, vad intressant Eva. Ja, jag vill gärna köpa ett ex av boken. Kan man bara köpa den genom dig, inte på nätet eller i butik? Hör av dig! Kram Kim

2011-01-28 @ 18:30:40
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Så bra och trevligt du har skrivit om oss och vår bok. Och gulle dej - det var riktigt roligt att träffa dig med! Ser fram emot vår lunch. Kram Lisbeth

2011-02-03 @ 13:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0