Skoluniform eller inte

I sverige har vi inte skoluniform. Jag skulle garna vilja att det blev en debatt om detta, och jag tror ocksa att jag tillhor de som vill infora skoluniform pa skolorna i Sverige. Jag ar inte saker, men jag tror att jag tycker sa. Det skulle i alla fall underlatta for valdigt manga barnfamiljer runt om i landet som stangas med krav om kladkoder och de ratta kladerna av sina barn hemma. Ett evigt tjat om vad som ratt och vad som ar fel att ha pa sig.

I Malaysia hade vara barn skoluniform, dar har alla skolor uniform, oavsett vilken skola du gar pa. Sjalvklart var det en betydligt lattsammare uniform an vad vi skulle komma att behova i detta vadervaxlande land. Dar hade man antingen kjol eller short till en tennistroja med skolans logo. Det var mycket lattsamt och aldrig nagot att ens fundera over innan de akte ivag till skolan. Bade Emelie och Julia gillade ocksa sina uniformer, de visade vilken skola de gick pa och dessutom tyckte de att den var skon att ha pa.  


Sa har sag Emelies och Julias skoluniform ut. De hade ocksa vita trojor
att byta med om de ville.


Forsta aret gick Julia pa en annan skola och sa har sag den uniformen
ut. Nar bada hade gymnastik sa hade alla likadana gympaklader ocksa.

Men tillbaka till Sverige och eventuella skoluniformer. Manga som ar emot skoluniform menar att det ar ett ingrepp i den personliga friheten, att man bor fa valja sina egna klader och sin egen stil. Det ar ett bra argument, men a andra sidan kan den personliga friheten och tryggheten ocksa bli begransad om du inte har mojlighet att folja de kladkoder som manga elever tror att de maste gora.

Alla elever skulle med uniform bli tvungna att uttrycka sin personlighet pa andra satt an med klader som egentligen ar ett ganska ytligt satt att visa vem man ar pa. Jag tycker sjalv valdigt mycket om klader, alskar olika stilar och tycker att det ar oerhort roligt att shoppa loss lite da och da, och det kan man ju fortfarande bejaka som elev, men pa fritiden. 

Sjalv har jag tva dottrar i precis den dar aldern da allt ytligt ar valdigt viktigt. Det ska det kanske ocksa vara i en speciell alder, det tillhor liksom deras utveckling in i den vuxna mer sjalvstandiga varlden. Bada tva ar i och for sig valdigt duktiga tjejer, och absolut inte ytliga i sina satt. Men som sagt, de har precis som manga andra i samma alder paverkats av vad som ar ratt och vad som ar fel att bara pa sin kropp. Det har ar ju nagot som de flesta ungdomar gar igenom, man laborerar med olika stilar och harfarger tills man till slut kanske hittar nagot som man kanner sig bekvam i och som representerar den "grupp" av ungdom man vill tillhora. Jag tycker att det ar kul och spannande, var sjalv lite av en sokare som ung tonaring.

I forrgar kom Julia hem fran ett tre dagar langt lager med sin skola. Hon hade haft jattekul, de hade seglat, rott, vandrat i skogen och atit massor med god mat. Dessutom larde hon kanna sina nya kompisar lite mer ocksa. Eftersom vi har ganska begransat med klader har i Sverige innan var container kommer sa fick vi aka och kopa lite varmare trojor, regnklader och nya stovlar. Nar jag motte henne efter lagret sa fragade jag om stovlarna var bra. Tydligen ar det ju lite mode i det har med gummistovlar ocksa, vilket jag verkligen fick veta av henne ocksa. For det forsta hon sa var "mamma, de flesta hade de dar dyra stovlarna du vet, som kostar 1200 kronor och som jag inte fick kopa, det var bara en till som hade samma som mig, de som ar billigare."

Ja, vad ska man saga. Jag skulle aldrig kopa ett par stovlar till min 12 ariga dotter for 1 200 kronor, det skulle kannas helt fel och som att nastan lura henne att tro att det ar en sjalvklarhet. Herregud, hennes fotter vaxer ju dessutom. Jag och min kara man ar inte pa nagot satt snala mot vara barn, har aldrig varit. En del skulle kanske till och med saga att de ar lite bortskamda, och det ar de kanske ocksa och det ar ju sjalvklart vart fel i sa fall.  Vi koper garna bra klader som haller och om vi vet att de ska anvanda dem mycket och i speciella sammanhang sa satsar vi garna pa bra kvalitet.

Men det ar just det har som jag menar, om vi infor skoluniform sa behover inte barn ga omkring och jamfora sina kladmarken och hur mycket deras klader kostar. Nu kanner jag att jag ar trygg i detta och faktiskt kan forklara for Julia varfor jag inte vill satsa pa ett par moderiktiga gummistovlar for 1 200 kronor utan att jag dar valjer ett billigare men minst lika bra alternativ, och hon forstar och haller med. Men det finns valdigt manga ungdomar som kanske inte ar lika trygg som Julia, de forstar inte alls varfor det ska vara just de som alltid far kopa de billigaste alternativen medan deras kompisar glanser runt i markesklader for tusentals kronor. 

Hittade nedanstaende angaende debatten om att fa bort markeshysterin bland ungdomar i Schweiz.

http://www.bgf.nu/ij/schw4.html

Lite bilder pa olika skoluniformer

Sa har motte man manga pa gatorna, Malaysisk high school uniforms for public school.



En annan vanlig uniform i Malaysia, kanske den man oftast motte. 

File:Malaysia Primary School Girls.jpg
Eller sa har, primer school elever i en public school, ocksa i Malaysia


Gossip Girl Cast
Det kan ju ocksa vara riktigt snyggt med uniform, som har i Gossip girls..
I USA ar det fler skolor som har skouniform, dock kanske fortfarande mest pa 
de privata skolorna. Men jag har last att det blir fler och fler public schools aven dar,
framst i storstadsregionerna.




 


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Har alltid tyckt att det skall vara skoluniformer, så praktiskt och rättvist! Tack Eva för att du fortsätter att skriva, hoppas ni får ordning på ert boende,snarast!

2010-09-20 @ 08:04:27
Postat av: Lena

Håller också med om att det finns många fördelar med skoluniform. Tänk bara på den enkla, praktiska saken hur mycket tid det sparar! Man slipper ju leta efter kläder och välja vad man ska ha på sig varje morgon :) I min dotters rum brukade det ligga en gigantisk hög på golvet efter alla klädbyten och själv rusade hon iväg i sista minuten (eller ofta lite för sent...) Det verkar som om många av ungdomarna här i Malaysia säger att de inte gillar sina uniformer man jag tror det faktiskt också kan vara skönt att kunna slappna av och slippa definiera sig via klädsel, åtminstone under skoltid. Sen är det ju fritt fram att ha sin egen stil och "uttrycka sin personlighet". Men jag håller med dig Eva - den bör man ha möjlighet att kunna uttrycka på andra sätt! Och inte hör man så mycket om att det skulle vara ett intrång mot den personliga integriteten att man måste ha viss klädsel på väldigt många arbetsplatser....inte än i alla fall...Hälsningar Lena

2010-10-18 @ 06:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0