Vilken chock!

Jag har alltid varit stolt over att vara svensk, nar jag traffat vanner fran varldens alla horn sa har jag alltid pratat sa gott om Sverige och allt det fina som vi kan erbjuda. Nagot som jag ocksa alltid har varit sa stolt over ar att i Sverige har vi alltid haft valdigt hogt i tak, manniskor har fatt uttryckt sitt missnoje med precis vad som hellst egentligen. Ingen blir fangslad eller straffad om de skulle ha avvikande asikter, utan det ar nagot som vi ser som sjalvklart i en riktig demokrati som Sverige faktiskt ar. Var demokrati ar ocksa nagot som vi verkligen maste varna om, nagot som ar oerhort viktigt.

I manga lander runt om i varlden blir manniskor fangslade for sina asikter, sin religion eller sin sexualitet. Manga fantastiska organisationer sa som exempelvis Amnesty gor ett enormt arbete for alla dessa. I Sverige ar vi ovana vid detta, alla dessa drabbade manniskor bor sa langt ifran oss att vi glommer bort dem.

I sondags var det den storsta dagen for ett demokratiskt land, namligen valdagen. Den dagen da vi far vara med och bestamma vilka som vi tycker ska styra vart vackra land. De flesta lander har i och for sig val, och de flesta lander har ocksa ett val som gar sjysst till, inget fusk utan noggrant raknande roster. Men det finns ocksa lander dar roster manipulerats och fusket ar nagot som ingen langre reagerar pa for det ar sa utbrett.

I sondags fick vart demokratiska och vackra land en bitter eftersmak. Jag maste fortydliga att jag ar en av de storsta ivrarna for demokrati och yttrandefrihet, en sjalvklarhet for mig. Men jag blev sa ledsen i sondags och i mandags nar jag vaknade upp var klumpen i halsen fortfarande dar. Vad ar det som gatt snett?  

Sverige har for forsta gangen i historien fatt in ett nationalistiskt parti i riksdagen. Ett nationalistiskt parti som over 328 000 svenskar rostade pa. Ett parti som har sina rotter i nazism och som ar oavsett vad man forsokt tvatta bort i detta val, ar och forblir ett framlingsfientligt parti. Jag kanner mig sa krankt, sa lurad, sorsgen och skamsen.

Jag fragar mig igen, vad ar det som gatt sa snett i Sverige att sa manga valt att lagga sin rost pa SD? 



I gar kvall kande jag att jag maste visa mitt missnoje eller kanske anda
viktigare, kanna att vi ar manga som trycker att sondagens val gav en
bitter eftersmak. Nu maste vi alla ta vart ansvar och titta framat och
verkligen prata humanism och alla manniskors ratt till olikhet. Vi maste
visa att det viktigaste inte bara for hela var jord utan ocksa for Sverige
att vi verkar for mangfald och mangkultur i samhallet. Vi maste visa att
det ar inget att vara radd for, tvartom, valdigt berikande.


Jag och Emelie akte sjalvklart in till Sergels torg for att delta i den
demonstration som var dar i gar kvall. Jag brukar inte demonstrera sa ofta,
men just nu kanns det oerhort viktigt. Kanner att vi alla maste stalla upp
och kampa for att inte dessa morka krafter ska fa storre fotfaste. Jag hoppas
ocksa att vara politiker tar sitt ansvar och reder ut det som uppstatt och att
man tar kampen mot SD. Lat dem inte vaxa. Ta diskussionen om kriminalitet
bland invandrare, ta diskussionen om radslan for islam, ta diskussionen om
allt som utsatta svenskar ar radda for. Vi maste tillsammans fa bort den
trangsynthet och framlingsfientlighet som blaser upp i landet.

Vad beror det egentligen pa att sa manga svenskar ar och har blivit sa trangsynta?

Jag tanker fortsatta kampen mot framlingsfientlighet och for olikhet och mangfald.
Vi gillar olika



Kommentarer
Postat av: Kim M. Kimselius

Jättefint inlägg! Bra gjort att demonstrera. Håller helt och hållet med dig om det du har skrivit.

Kram Kim

2010-09-22 @ 06:55:30
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Fruktansvärt, tråkigt!!! Tror det beror mest på rädda och egoistiska människor. Bor själv utomlands med många olika nationaliteter, och, rasismen dom emellan är skrämmande? Vart är vi på väg....vi får kämpa på, vi som vill ha en trevlig...stund....på jorden!

2010-09-23 @ 07:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0