Idag snöar det!



En bild som ser lite annorlunda ut än de bilder som de senste åren varit på min blogg. Vi var alla i familjen helt upprymda i morse när det snöade och marken var täckt med ett tunt täcke av det vita undret. Det är ganska precis tre år sedan vi såg snö sist, och jag kan bara föreställa mig hur det ska kännas för de som ser snö för första gången. Det här är från vårt köksfönster, där jag nu sitter och tittar ut och funderar över hur olika det kan vara runt om i världen.

I morgon flyttar ett par av våra KL vänner också hem till Sverige och Stockholm, och jag förstår hur deras tankar går just nu. Från ett tropiskt klimat som inte ändrar sig särskilt mycket under året till ett klimat där förändringar hör till vanligheten. De hade idag tagit ett sista dopp i poolen och börjar nu den omvälvande förberedelsen till ett helt annat liv och leverne.

Jag vet att jag skrivit om detta med väder tidigare i min blogg, men gör det i alla fall. Jag tycker självklart bäst om värme. Det har varit otroligt lättsamt under vår tid i Malaysia då man inte behövde bry sig om några växlingar i temperaturen. Alltid varmt, oavsett om det regnade eller var solsken. Bara att stoppa fötterna i sina flipflop och gå ut. Vi hade inte ens en hall som man har i Sverige där man förvarar sina ytterkläder, vi hade ett stort skoskåp som var överfullt med sandaler, slipin, flipflop och andra lättsamma skor. Det var så skönt att slippa hela den där röran som det lätt blir hos en familj som bor i Sverige, med halsdukar, mössor, vantar, skor och jackor i en enda röra. Nu börjar det kännas att man är hemma igen. Trots att det mesta i våra garderober fortfarande är sommarkläder så börjar hatthyllan fyllas med diverse vinterplagg. 

Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att vi är lyckligt lottade vi som bor i ett land med årstider. Vi får uppleva en variation som faktiskt är riktigt häftig, ena dagen soligt höstväder och nästa dag vintervitt. På sommaren kan vi vakna till 25 grader och sol för att nästa dag vakna till 10 grader och regn. Rätt otroligt, inte undra på att vi svenskar pratar om väder hela tiden. I många andra länder är inte alls väder något intressant samtalsämne, mer än att man kanske påminner varandra om att dricka mycket på grund av värmen. Det går ju dessutom alltid att sätta på sig mer kläder om man fryser, men om man svettas så är det svårare.

Jag vet att vi många gånger pratade om den enorma värme och luftfuktighet som var i Malaysia, och hur det måste ha varit innan luftkonditioneringen gjorde sin debut. För inte ens i skuggan är det någon direkt svalka, det fullkomligt rinner svett och hur än du beter dig så rinner det bara ännu mer. Efter ett tag blir du naturligtvis van detta och lider inte alls så mycket av det som i början, men det var många gånger jag gick och tänkte på snö för att försöka lura kroppen.

Men jag ska inte klaga, ju längre tiden gick ju mer kom jag att älska det tropiska klimatet. Jag känner mig så lyckligt lottad som har fått bo och uppleva det under en längre tid, inte bara på en semester. Till och med de häftiga åskovädren som man bara kan uppleva i tropikerna blev en spännande upplevelse med blixtar som såg ut som i serietidningar.

I helgen ska vi försöka komma iväg på någon show, kanske I hetaste laget, och sedan ett mysigt restaurangbesök. Lite omväxling från det tomma hus vi levt i så länge behöver vi verkligen.

Om allt stämmer så ska vår kära och efterlängtade container komma om precis en vecka till Stockholms hamn. 



En kontrast mellan idag hemma i Stockholm och här på bilden "hemma" i Kuala Lumpur. Här är jag och Julia på en vandring i FRIM, Forest Research Institute Malaysia, ett litet bevarat djungelområde nära KL där man bedriver forskning. Här rinner svetten och att vandra uppför i djungeln i den höga luftfuktigheten tar på krafterna. Det här var dessutom innan jag började träna med min PT som jag hade under en tid i KL. Konditionen var inte på topp....  

Kommentarer
Postat av: Kim M. Kimselius

Underbart att läsa om kontrasterna och om din glädje över snön som jag har helt andra känslor för, efter föregående vinterns ihärdiga och långvariga snöande.

Fortsätt prata om vädret, det tycker ju vi svenskar om, som sagt!

Kram Kim

2010-10-22 @ 20:20:42
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0