En helg med shopping och god mat

Då har ännu en helg gått, och den har varit riktigt rolig. Just nu har vi bott så många veckor i ett tomt hus att vi börjar vänja oss vid att inga möbler ha. Allt går med lite värmeljus och vetskapen om att det finns så otroligt mycket att göra utanför huset. Ja, då menar jag inte på tomten eller något sådant, utan möjligheten att återuppleva Stockholm som har så mycket att erbjuda och som är en så vacker stad. Det får jag inte glömma.

I fredags var jag lite krasslig på dagen, en förkylning som inte ville bryta ut på riktigt, utan bara irritera med lite ömma leder och ett dunkande huvud. Men efter någon timmes vila på den numera ganska sköna madrassen så började jag känna mig betydligt bättre.

På kvällen skulle Emelie träffa lite kompisar, så det var jag, Pär och Julia som träffades inne i stan för att äta lite mat. Vi promenerade runt lite i kylan, för kallt var det, och hamnade efter ett tag på Rodolfino i Gamla stan. Vi åt lite god italiensk pasta och pratade om veckan som gått. Mycket mysigt och trevligt.

Senare när vi kom hem fick Pär agera sambandscentral för att lotsa hem Emelie med rätt tunnelbana och tåg. Det är lite pusslande att ha en tonåring med vänner spridda över hela Stockholm. Vi trodde att hon var någonstans på Fridhemsplan, men efter ett tag fick vi ett sms där det visade sig att hela gänget åkt till en fest på Lidingö. Men efter många sms och telefonsamtal så kom Emelie hem i en taxi. Känns oerhört skönt som förälder när de äntligen kommer genom dörren och kan man somna om.

Lördagen ägnade vi åt shopping. Vi har ju under en lång tid bara handlat sommarkläder, och till och med de kläder som vi tyckte var på tok för varma för Malaysia är på tok för kalla här i Sverige. Så vi behövde fylla på med lite varma skor, tjockare tröjor och jackor.

Vi åkte till ett nytt shoppingcenter som ligger i Bromma och är byggt inne i Linjeflygs gamla hangarer. Ett riktigt trevligt och bra shoppingcenter, helt i klass med de shoppingcenter vi är vana vid i Kuala Lumpur. De hade dessutom en riktigt bra food court i mitten där vi kunde välja mellan allt möjligt till lunch. Pär och Emelie åt sushi och jag och Julia åt grekiskt. Mycket gott och riktigt generösa potioner. Tyvärr hade jag glömt min kamera, så jag länkar till deras hemsida, och jag kan verkligen rekommendera detta ställe. 

http://www.brommablocks.se/

Egentligen var det meningen att vi skulle gå på I hetaste laget, på kvällen, men det fanns inga bra biljetter så det får vänta till ett senare tillfälle. Men vi ville ju fira Emelie lite i efterskott så vi åkte in till Sturehof där vi åt en mycket god middag. Jag själv åt deras kalvkorv med mandelpotatispure och murkelsås, som jag verkligen tyckte var en riktig hit.

Efter middagen gick vi på en sen bio och tittade på Hämnden av Susanne Bier och med Mikael Persbrant i en av huvudrollerna. Mycket tänkvärd och sevärd film, som tidvis också var väldigt stark.

I går tog vi det ganska lugnt, men hann ändå med ett litet snabbt besök inne i stan, och sedan en rejäl storhandling av mat. Blev riktigt glad när jag upptäckte att vår butik säljer fisk från Fiskbutiken i Nynäshamn. Där brukar vi ofta stanna till när vi är ute och seglar för att bunkra upp med lite godsaker. Godsaker blev det i går också i form av rökta laxfenor, vanlig rökt lax och till det en god och krämig avocadosoppa.

Nu ska jag precis åka in till stan för att äta lunch med två stycken vänninor från mediabranschen här i Stockholm.


En liten bild på Pär och Julia från restaurang Rodolfino. På Sturehof var
jag strikt förbjuden att ta fram kameran, ingen ville vara med på bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0