Snart kan jag kasta mig i soffan!

Nu på morgonen har de hört av sig från flyttfirman och meddelat att vår container är på väg. De har sagt att de antingen kör ut våra möbler idag eller på måndag. Jag tror i och för sig att det blir på måndag och det gör ju inget, har vi väntat så här länge så spelar ju inte en endaste liten helg något. Det känns underbart att snart kunna slänga sig i en soffa, sova i en riktig säng eller bara njuta av att vara lite mer bebodd.

Här har det varit hostigt värre, hostade så mycket att jag till slut gav upp och åkte till City Akuten och fick stark hostmedicin, så nu har den dämpats rejält och jag kände också att jag började bli lite sugen på att skriva ett inlägg i min blogg. För mellan alla hostningar har jag gjort en hel del och träffat underbara vänner.

Så här kommer en liten resume sedan sist jag skrev.



Förra fredagen hade Pär och jag bestämt att vi skulle gå och äta på någon mysig restaurang innan vi skulle hämta upp Julia från sin fest. Vi vandrade Luntmakargatan fram och jag var så jättehungrig att jag föreslog alla restauranger vi gick förbi. Men min kära man ville att vi skulle gå hela gatan först för att inte missa någon extra bra restaurang. Just på Luntmakargatan ligger massor med asiatiska restauranger, japanska, thailändska, vietnamesiska, koreanska mfl. Efter ett tag såg vi en skylt som det stod Malaysia på och då sa jag att här går vi in, inget snack nu, vi går in. Herregud, det är ju malaysiskt. Pär låtsades lite oberörd och sa att det kanske är fullbokat, men vi kan ju testa. När vi väl möttes av personalen, så visade det sig att han hade beställt bord. Gissa om jag blev glad och överraskad.



Restaurangen var ganska liten men väldigt mysig och självklart fick man en liten känsla av att vara tillbaka i det underbara landet igen. Ja, om man tänkte bort vädret och att alla satt med lite tjockare kläder än vad man gör i Malaysia. Menyn var helt malaysisk och den kvinna som serverade oss hade också på sig en typisk malaysisk dräkt. Hit kommer jag självklart att gå flera gånger.



Jag glömde bort kameran och fick bara med bilder på våra huvudrätter. Titta också på duken under, typisk malaysisk batik. Vi kände oss som hemma. När vi sedan efter ett tag började prata lite mer med personalen och berättade att vi precis flyttat hem från Kuala Lumpur så kom nästan hela kökspersonalen ut och började prata och fråga vart vi hade bott och vad vi tyckte om landet.



Här ovan är min varmrätt, en chicken curry som var riktigt god. För er som är intresserad av att besöka denna restaurang så länkar jag deras hemsida. Där kan ni också läsa lite om den. När det gäller Malaysiska restauranger utanför Malaysia, så får de bidrag från malaysiska staten om de också marknadsför landet på restaurangen och på hemsidan vilket denna restaurang också gör. http://www.restaurangmalaysia.se/

Lördagen förra helgen träffade vi min gamla barndomskompis Rita och hennes vackra dotter Ebba. De var i Stockholm för att shoppa och ha det lite skönt. Rita och jag har känt varandra väldigt länge, ja man skulle kunna säga att vi kände varandra redan innan vi föddes också för våra föräldrar umgicks. Det roliga med Rita är att hon varit i Kuala Lumpur och Malaysia flera gånger och en av hennes bästa vänner bor sedan många år i Kuala Lumpur med sin familj, Jeanette som hon heter, blev också en mycket god vän till mig genom bland annat Swea.



Här ovan ser vi Rita och Ebba tillsammans med Pär, Julia och Emelie. Rita, Pär, Ebba och Julia är på väg in till Östasiatiska museet där de ska se delar av Terrakottaarmen. Jag och Emelie tog en promenad i stället, för jag skulle dit på onsdag vilket ni kan läsa om längre ner i detta inlägg och Emelie ska dit nu på måndag med skolan. Jag hoppas också att Rita åker till Kina och tittar på den riktiga utställningen, hon som är arkeolog skulle verkligen uppskatta denna enorma utställning som finns i Xi'an.

Senare på lördagskvällen skulle vi gå på Dramaten och se Stormen av William Shakespeare. En underbar historia som ger en hel del tankeställare när det gäller  hämd och girighet.



Här är Emelie i pausen. Det är alltid roligt att gå på Dramaten, denna underbart vackra teater som verkligen bjuder på otroligt duktiga skådespel och skådespelare.



Här är Pär som ser skräckslagen ut på bilden.



Jag älskar att stå på första våningen och titta ut över folkhavet i pausen. Att det sedan är en av Sveriges absolut vackraste lokaler gör också att det finns massor av detaljer att njuta av.

Måndagen och tisdagen ägnade jag åt återhämtning. Har varit rejält förkyld och efter förkylningen kom en hosta som inte var av denna värld. Men sedan på onsdag hade jag en mycket rolig date med min bloggvän, författaren Kim Kimselius. Jag hittade hennes blogg när vi bodde i Malaysia för drygt ett år sedan, och efter det har vi haft kontakt med varandra och följt varandras bloggar. Hon är en otroligt spännande person och att läsa hennes blogg innebär att du som läsare får en fantastiskt bild av hur hennes liv som författare är. Hon bjuder verkligen på sig själv och ger tips och ideer till alla som är nyfikna på yrket. Att det sedan är en blogg där du också lär dig massor är ett stort plus. Jag kan verkligen rekommendera er att följa henne på bloggen.
http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Som sagt, eftersom både Kim och jag varit i Kina och då också besökt Xi'an så tyckte vi att det var extra roligt att vår förrsta träff kunde kombineras med ett besök på Östasiatiska museet och titta på Terrakottaarmen. Men vi gjorde lite annat också, bland annat en god lunch och en eftermiddagsfika efter museet.



Här ser ni Kim inne på utställningen. Jag var så glad att det äntligen blev av att vi kunde träffas, och det roliga var att det också kändes som vi känt varandra länge. Det här kommer vi att göra om.

Det är fantastiskt roligt att just Sverige är ett av de första länderna i Europa att kunna visa upp delar av denna otroliga utställning, och det passar ju också otroligt bra i detta bergrum under Östasiatiska museet. Att Sverige och Kina också firar 60 år av diplomatiska förbindelser just i år bidrar också att man försöker sprida kunskap och förståelse för det stora landet Kina med sin enormt intressanta histora. Både jag och Kim hade inte så stora förväntningar på just denna utställning efter att ha sett den gigantiska i Kina, men vi blev mäkta imponerad över vad fint de gjort, verkligen sevärt.

Tyvärr blev de flesta av mina bilder väldigt dåliga, men vill ni se bättre bilder, gå in på Kims blogg.



Efter besöket på Östasiatiska ville vi vila våra fötter, så vi gick in på Historiska museet och fikade. Här fick jag också en bok av Kim som hon signerade åt mig. Gissa om jag blev glad, och det kommer en recension senare. 



Den här boken fick jag, och jag lovar att Kims böcker är otroligt spännande och också lärorika. En roligt sak är att till och med Svenska skolan i Kuala Lumpur haft hennes böcker i undervisningen.

Ja, det här var en sammanfattning av veckan som gått, och den har varit riktigt bra och rolig. I dag ska vi först åka in till stan och träffa våra Norrköpingsvänner Pernilla, Kelsey, Dylan och Amy som ska förnya sina amerikanska pass, Kelsey, Dylan och Amy ska åka till sin pappa i Los Angeles över jullovet. Sedan ska vi på middag hem till våra kära vänner Agge och Gunnar på middag.


Kommentarer
Postat av: Nilla

En bit Malaysia i Stockholm, härligt! Missat att du vart sjuk, krya på dig, det är väl klimatet kan jag tänka! Var i Singapore i helgen och där är ju så himla kallt inomhus så jag blev lätt förkyld, fast det gick över när jag kom hem till KL! Ta på dig varmt! Kram Nilla

2010-11-08 @ 06:13:27
URL: http://nillaberglie.blogspot.com/://
Postat av: Elisabet

Vilken bra överraskning, vilken man du har! Dramaten är så vackert, nu var det ett tag sedan jag såg någon pjäs där så det börjar bli dags att boka något!

2010-11-08 @ 14:47:56
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Kim M. Kimselius

Hej Eva

Tack för senast. Hade fantastiskt roligt! Vad härligt att höra att du fått medicin för din hosta. Sitter här och myser efter att ha läst ditt inlägg, för jag minns hur trevligt vi hade och jag ser verkligen fram emot nästa gång vi ses.

Är imponerad över hur mycket ni hinner göra! Du tycker att jag gör mycket, men det är bara arbete. Dramaten, restaurang, besök av vänner, terrakottaarmén, ja det är mycket på en vecka.

Härligt att möblerna äntligen är på väg. Hoppas att allt fungerar. Vi ses om några veckor.

Kramar från Kim

2010-11-09 @ 10:15:17
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0