Nu har julen kommit




Igår var det då premiär för årets upplaga av julskyltningen på NK, ett besök till Hamngatan kändes som ett måste för oss, och som vanligt så var det en härlig upplevelse. I år har NK i Stockholm och Göteborg samma tema, som handlar om att Nisse och Nissa ska åka världen runt för att hämta färg. Vid varje fönster är det en text som tillsammans blir en berättelse. Det som finns i fönstren är inte reklam för varor på NK och finns heller inte att köpa utan det är enbart till för att förhöja stämningen för oss som vill och gillar att njuta av sagornas och julens förtrollade värld. I går kväll när vi var inne så var det massor med människor som trängdes i det regnduggiga Stockholm, men trots vädret var stämningen på topp.



 Det roliga med sagan om Nissa och Nisse är att det är väldigt mycket Indien, som det handlar väldigt mycket om i Stockholm just nu. Bland annat har Kulturhuset en utställning som pågår till i början på januari med tema Indien.


Jag hade en ganska dålig kamera för mörker, men som ni ser så är även Plattan i Stockholm dekorerad. Det ger en härlig stämning och jag älskar verkligen allt ljus som blir så magiskt i mörkret.



Pär och Emelie på Hamngatan denna lite ruggiga kväll då duggregnet inte ville ge sig.



Jag själv som äntligen har fått min varma sköna dunjacka från containern. Den behövs på kvällen.

I fredags berättade jag att vi skulle ut och fira Julia. Hon skulle själv enligt vår tradition få välja restaurang. Hon velade hela dagen hit och dit. Länge var det kinamat som gällde, men efter mycket funderande hit och dit bestämnde hon sig för favoriten indiskt. Hon ville också till Gamla Stan som hon gillar och det slutade med en kombinerad Pakistansk och Indisk restaurang. Lite märkligt kombination egentligen, men det var riktigt god mat och vi blev verkllgen mätta som man alltid blir när det är indiskt. Men under middagen var jag strikt förbjuden att ta bilder, vilket jag fick acceptera. Mina kära familjemedlemmar vill själva välja när de vill vara med i min blogg. Men jag tog en bild på restaurangskylten så att ni vet var vi var.



Jag ber om ursäkt för lite suddiga bilder, men jag springer liksom alltid efter de andra och tar kort i farten, ibalnd blir resultatet därefter, som här. Men jag hoppas att ni känner stämningen, julen är i antågande här hemma.

Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Älskar NK:s julskyltningar. När jag bodde i Stockholm hade jag och min hund Miko som tradition att åka in till Nk och se julskyltningen. Han satt som klistrad och tittade på alla rörliga figurer, och folk såg mer på hunden än på julskyltningen. Efteråt gick vi alltid och åt varsin korv och bröd. Miko fick sin mat kall och jag fick min mat varm. Så du förstår att ditt inlägg väcker minnen! Kram Kim

2010-11-22 @ 15:27:51
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0