SOGO Kuala Lumpur

Igår hade vi en riktig slappardag jag och Pär. Först sov vi ganska länge, sedan tog vi med oss en bra bok och låg  under ett parasoll vid poolen och läste mellan alla svalkande dopp i poolen. Riktigt roligt att få umgås med sin man även på en vardag, händer inte ofta. Jag hade stängt av mobilen och var heller inte anträffbar.

På eftermiddagen hämtade vi Emelie och Julia på skolan och åkte sedan vidare in till vårt nya favoritvaruhus, SOGO, och sedan till ett annat favoritställe, Central Market. Vi skulle egentligen inte shoppa så mycket, men det slutade med att vi hamnade mitt i utförsäljningen på SOGO, så det blev en hel del riktiga fynd.

Jag har egentligen aldrig varit på SOGO tidigare. Bara snabbt gått igenom varuhuset på väg till något annat ställe. Men igår stannade vi verkligen och upptäckte att det här varuhuset verkligen är värt ett besök lite då och då. Det som slog mig när vi var därinne var att det nästan inte var en enda västerlänning där, bara asiater. De flesta västerlänningar åker säkert hellre till Mid Valley, I Utama, Pavilion, Suria KLCC eller något annat av de stora jätteshoppingcentrum som finns här i KL, och alla dessa är bra, men jag kan numera även rekommendera SOGO.

Här var det nämligen sommarutförsäljning (ja, hur man nu kan döpa det så i ett land där det är sommar jämt), och vi hittade verkliga fynd när det gäller väskor, skor och kläder. Jag skickar med en länk till SOGO;
http://www.klsogo.com.my/home/



Här är vi på väg från SOGO till Central market med flera fina fynd.
Hittade även lite smått och gott på Central Market.


Favoritsysselsättning för Emelie...shopping!

När det gäller Central Market så har jag varit där massor med gånger. Alla våra gäster tar vi med dit och själv brukar jag slinka in där om jag ska köpa presenter med mig hem till Sverige. Varje gång jag är där känns det också som om jag upptäcker en ny liten butik.

Central Market som egentligen har sina rötter ända sedan slutet på 1800-talet då hela platsen där den nuvarande byggnaden står var en stor marknadsplats, wetmarket. Eftersom detta var en populär marknad som hela tiden växte så bestämde man sig för att bygga en mer permanent byggnad. På 1930-talet stod den nuvarande byggnaden klar och i början var det egentligen också en "wetmarket", fast inomhus.

Idag ägs byggnaden av KL Melewar Berhad och det viktigaste målet är att främja Malaysisk konst och hantverk. Jag tycker att man lyckats väldigt bra med Central Market eller Pasar Seni (Budaya) som den heter på bahasa Malaysia. Här kan du hitta fantastiska hantverk och superfina smycken till ganska humana priser.


Central Market med sin vackra blå färg.


Inne i Central Market.

Idag är det lördag och vi har egentligen inga direkta planer för idag. Jätteskönt. 
Till alla er i Sverige vill jag också önska fortsatt trevlig valborg!

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Åh vad härligt med lite shopping!

2010-05-02 @ 17:09:07
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Anki

Det är maj månad och vi skrapar bilen på morgonen! Taken är vita av frost och vi fryser häcken av oss, förstår du hur vi har det?

2010-05-06 @ 22:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0