Idag ska vi handla frukt

Bland det absolut bästa jag vet är att gå och handla på marknader här i Kuala Lumpur. Jag gillar särskilt matmarknader, det är en fröjd för alla sinnen och väldigt billigt också. Idag ska jag och Pär handla frukt i mängder till vårt besök från Sverige kommer. Det känns alltid så fräscht att bjuda på dessa tropiska frukter till frukost, ja egentligen till alla måltider.

För Emelie och Julias del blir det läxläsning. En sista kraftansträngning innan spring break, de går sista dagen på torsdag och är sedan ledig till den 11 april, de längtar enormt efter att få sova ut ordentligt. Skolan är riktigt tuff här och det ställs enorma krav på eleverna, och ibland hjälper det föga att vi föräldrar säger att de kommer att ha igen allt detta i framtiden.

I går eftermiddag hämtade vi Emelie som varit på friidrottstävling med skollaget och åkte till Mid Valley, ett stort shoppingcentrum här i Kuala Lumpur. Vi kom dit strax innan 3 och åkte hem först efter 8, och vi hann med riktigt mycket. Först åt vi en kombinerad lunch/middag på Pizza Hut. Därefter var vi på massage, en underbar fot, nacke och handmassage. Direkt efter det var Pär och Emelie hos frissan medna jag och Julia gick och åt glass.


Julia med sin Mango passion glass, som hon egentligen inte gillade.


Medan jag riktigt njöt av min glass med tre olika chockladsorter.

Nu ska jag äta lite frukost och sedan gå ner och ta en liten simtur innan de andra vaknar. Sedan åker vi till marknaden och handlar alla dessa yhärliga frukter.


Här ser ni drakfrukt, mycket gott och absolut inte samma priser
som hemma i Sverige.


Och här ser ni mango och granatäpplen.


Och sedan har vi den underbara papayan som vi nästan alltid har hemma.



Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Det måste vara fantastiskt att få bo i ett annat land och uppleva allt det du gör Eva. Tyckte mycket om dina foton på frukterna. Älskar frukt och upptäckte att det är helt tomt i kylskåpet och fruktskålarna, katastrof! Blev ännu mer sugen på frukt efter dina bilder.

Är skolan i Kuala Lumpur mycket tuffare än hemma i Sverige? På vilket sätt?

Du har ju skrivit att du tänker köpa mina böcker när du kommer till Sverige. Det skulle vara kul om jag var och signerade någonstans där du befinner dig så att vi kunde träffas. Inte så många signeringstider under våren/sommaren, men där finns några hela tiden. Kika på min hemsida www.kimselius.se så får vi se om vi har tur att stöta på varandra.

Kramisar från Kim

2010-03-28 @ 10:38:25
URL: http://www.kimselius.se
Postat av: IzZzY

Du skulle ta och bjuda på Durian också. Det måste varit den märkligaste frukt jag någonsin ätit. ;) Annars tyckte jag faktiskt väldigt mycket om Rambutan. Önskar att den gick att hitta här hemma!

2010-03-28 @ 18:09:28
URL: http://izzzy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0