Xi'an

I morse kom vi fram till Xi'an efter annu en natt pa tag. Denna gang var resan betydligt bekvamare eftersom vi lyckades boka Softsleeper, det vill saga egen sovkupe' for oss fyra. Vi startade strax fore nio pa kvallen i Pingyao och var framme i Xi'an i morse 7.20.

Nar vi kom fram till hotellet at vi forst kinesisk frukost, det vill saga olika ris- och nudelratter samt lite frukt. Darefter sov vi i ett par timmar innan vi gick ut for att utforska Xi'an.

Xi'an som var starten och sjalva centrum for sidenvagen, det vill saga den vag dar man transporterade siden fran Kina till Europa landvagen ar numera en stor turiststad. Idag ar den mest kand for Terrakotta armen, vilket vi ska aka till i morgon. Jag skriver naturligtvis mer om det efter var tur dit.

Forsta intrycket av Xi'an ar att det verkar vara en valmaende stad med massor med butiker och shoppingcenter. I dag nar vi vandrade runt innanfor murarna (Xi'an's centrala delar omges ocksa av en ringmur) var det otroligt mycket manniskor ute pa gatorna eftersom det ocksa idag var helgdag, drakfestival.

I kvall var det valdigt trogt med internet och att ladda ner bilder ar omojligt just nu. Jag gor ett nytt forsok i morgon och hoppas att det gar battre da.


Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Eva det är så roligt att följa din resa. När jag såg rubriken Xi'an sög det till i magen av längtan efter att vara där med dig. För Xi'an var min favoritstad. Ser fram emot nästa blogginlägg. Kram Kim

2010-06-16 @ 17:20:11
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0