Malaysiskt bröllop mellan Razina & Husaini

Det är inte ofta jag skriver två blogginlägg på en dag, men nu måste jag bara göra det. Jag låter packningen och Kinaresan stå på vänt i mina tankar för en liten stund, för nu tänkte jag berätta om det bröllop vi precis kommit hem ifrån. En upplevelse som jag verkligen har väntat på under vår tid här i Malaysia, och det var det värt.

Det var alltså Razina som ingår äktenskap med Husaini, båda arbetar de på Siemens men det är Razina som bjöd oss, hon har varit Pärs sekreterare.


För några veckor sedan fick vi denna vackra inbjudan. Gissa om jag
blev glad? Jag har under vår tid här i Malaysia verkligen önskat att jag
fick gå på ett riktigt genuint Malaysiskt bröllop.


Här i Malaysia är det väldigt vanligt att man har bröllopsfesten på ett
hotell, men vi var bjudna hem till brudens föräldrar. Många säger att det
är mycket mer genuint och roligt när man är i ett hem, jag har inget
att jämföra med men kan säga att det var en härlig stämning på denna
bjudning. Den vackra herren i lila traditionell dräkt är brudens far som
tog emot alla gäster och hälsade dem välkomna.


Här är den vackra bruden, som nog är en av de vackraste jag sett. När
vi kom till festen så följde brudens mor med oss in i ett rum där Razina
satt och vi fick möjlighet att hälsa på henne och lyckönska. Jag tyckte
att allt var så vackert att jag blev rörd till tårar.


Efter ett tag vandrade bruden ner till brudgummen som anlände till
festen. Han var minst lika vacker i traditionell malaysisk klädsel. Till-
sammans vandrade de in i huset igen, där de satte sig i en speciell och
väldigt utsmyckad soffa. Här fick alla sedan gå fram och hälsa och lyck-
önska brudparet.


Så här såg soffan ut, tyvärr hade brudparet rest sig upp när jag skulle
ta kort på dem sittande här. När det gäller färger så frågade jag en
annan av Pärs malaysiska kollegor om det är lila som gäller. Men han
sa att det är olika, ofta smyckar man efter brudens favoritfärg.


Det var massor med människor, och många i traditionsenlig klädsel.
Här syns Emelie och Julia som ser lite mer västerländska ut. Framför
huset hade man satt upp partytält och dukat upp med bord och stolar.
Allt gick i vitt och lila och med massor av blommor. Mitt i tältet stod
en buffé, och jag kan lova alla att det verkligen var massor av mat.
Precis som seden är här i Malaysia, fanns också Biff Rendang med på
buffén, ett måste vid alla högtider.


En lite mörk bild, men som ni förstår så var vår familj och Max, en kollega
till Pär, de enda västerlänningarna, så vi väckte naturligtvis en del
uppmärksamhet också. Alla log glatt och ville hälsa och fråga var vi
kom ifrån. Malaysier är otroligt gästvänliga och trevliga.


Lite suddigt, men här är ett slags honnörsbord, där då självklart
brudparet satt och åt. Jag måste säga att ett malaysiskt bröllop är
väldigt färgstarkt i all sin prakt.


Brudparet som intar sin mat, ett väldigt vackert brudpar. Det syns
inte så bra här på bilden, men enligt traditionen så har både brud och
brudgum hännafärg på fingrarna.


Det var inte bara brudparet som fick presenter, alla gäster fick också
med sig presenter. En tradition som hör bröllop till här i Malaysia.

Det här var en upplevelse som jag verkligen kommer att komma ihåg. Idag var det bruden och brudens föräldrar som hade bjudit in släkt och vänner, nästa helg är det brudgummen och hans föräldrar som bjuder in till fest i sitt hem. Därefter kommer det att vara en religiös cermoni i moskén.

Nu försöker jag ladda om efter alla dessa intryck för att rikta in mig på nästa upplevelse.

Kina, snart kommer vi!


Kommentarer
Postat av: Geccod

Det ser ju väldigt annorlunda mot bröllopen i Sverige. Måste ha varit en häftig upplevelse. Ha det så bra i Kina, hälsa familjen! :-)

2010-06-06 @ 12:17:24
URL: http://Geccod.se
Postat av: Kim M Kimselius

Åh, så underbart att få uppleva ett annorlunda bröllop. Vad vackert det var med de färggranna kläderna istället för våra traditionella vita klänningar och svarta kostymer. Kan berätta att jag faktiskt hade en blå klänning när jag gifte mig... Älskar färger! Kul att du tog dig tid att blogga om det Malaysiska bröllopet! Ha det så skönt i Kina. Kram Kim

2010-06-07 @ 11:39:49
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: A

som föregående redan har sagt ser det vackert ut.

2010-06-07 @ 12:26:00
URL: http://aldreboendesms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0