Coffeemorning

I morse när jag vaknade gick jag upp och gjorde min malysiska specialitet Cucur Udang eller om man så vill Prawn Frittes. Men jag brukar ta bort räkorna, och gör den helt vegetarisk med böngroddar, vårlök, charlottenlök och majs som jag blandar ut med mjöl, turmeric powder,  salt och vatten. Därefter klickar man ut små bollar och friterar i olja. Jättegott och ännu godare blir det om man doppar i sweet & souer sås.  Jag skulle nämligen på coffemorning för Emelies årskull och seden är att alla tar med sig något lätt att äta.

Det var ganska många på coffemorningen och vi pratade som vanligt om allt som händer och ska hända på skolan. Det som står närmast för dörren just nu är internationella veckan i mars.

I morgon ska jag på ytterligare ett coffemorning för Julias grade 6. Då ska vi förutom internationella veckan även prata om Malaysia Week som också står för dörren. Julia har valt regnskogen, men vi vet ännu inte vart hon hamnar, hon kommer att vara borta i en vecka, och vi får inte ha någon kontakt alls med varandra.

Men det som många just nu går och väntar på är det kinesiska nyåret. Överallt möts man av de röda lyktorna och mandarinträd. Kineserna följer naturligtvis av praktiska skäl också samma kalender som vi gör, men det är också just av praktiska skäl. Alla helgdagar följer dock fortfarande den gamla traditionella som bygger på månens faser. Därför infaller nyåret på olika datum varje år, någon gång i slutet på januari eller februari. I år firas nyåret 14 februari, och då går vi från Oxens år in i Tigerns år.

Kinesiska Nyåret eller Vårfestivalen som man också kallar helgen är den i särklass största och viktigaste högtiden. Totalt är helgen 15 dagar lång, och förr i tiden var de flesta kineser lediga, restauranger och hotell mm stängda, men idag är det kanske inte riktigt så. För de flesta kineser betyder familjen oerhört mycket, som i så många andra kulturer, och den här helgen firar man med familj och släktingar. Ofta med stora middagar hemma eller på restaurang. Det är även viktigt för kineser att man hedrar sin förfäder.

Kineserna delar inte ut presenter likt våra traditioner. Här har man röda kuvert där man lägger i en slant till barn, familj, släkt och vänner. Vår familj hyr vår lägenhet av ett kinesiskt par, och vid varje kinesisk högtid har vi fått en enorm och färgglad kreation innehållande alla möjliga kinesiska delikatesser.




Jenny, vår kära brorsdotter som fortfarande är här ser numera ut som en äkta pepparkaka. Jag gick förbi poolen på väg hem från coffeemorningen och jag såg ingen större skillnade mellan hennes bruna baddräkt och hennes hud. Och som sagt, hon har fortfarande god tid på sig att fördjupa den ytterligare en nyans.

Jag har haft problem med att ladda upp bilder och hoppas att jag kan göra det snart så att ni får se lite från Bangkok. Den underbart charmiga storstaden som jag blev riktigt förtjust i. Kanske inte atbo i, men väl värd att besöka lite då och då nu när vi bor så nära.









Kommentarer
Postat av: Geccod

Har saknat dina uppdateringar under de dagar som ni varit borta. Men ni verkar ju ha haft det väldigt bra i alla fall. :-)

2010-02-02 @ 16:19:06
URL: http://Twitter.com/Geccod

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0