Stockholm i mitt hjärta

Det har hänt många gånger den senaste tiden, att mitt hjärta fylls av välbehag och kärlek, att jag kommer på mig själv att säga "vad jag älskar Stockholm". Denna så underbart vackra och levande stad som sjuder av så mycket liv och glädje. En riktigt vänlig stad att vandra runt i. 

De flesta brukar lovorda Stockholm mest på sommaren, men jag tycker nog att ett vintrigt Stockholm är minst lika vackert. Den vita snön som förenas så vackert med alla ljus ger en magisk stämning och man blir både glad, förhoppningsfull och nostalgisk. När man vandrar förbi någon av alla de mysiga restaurangerna och tittar in ser man glada och uppsluppna Stockholmare och turister som värmer sig med god mat och dryck och när kylan och vintern blommat ut för fullt utanför fönstren och man står där utanför och kikar in så ser allt nästan ut som en förtrollad Disneyfilm. Himmelskt är det verkligen.

Igår åkte vi in till Gamla Stan och vandrade runt bland alla gamla vackra hus och alla mysiga cafeer och restauranger som just nu förenas med försäljare av brända mandlar, juldekorationer och varm korv. Naturligtvis hamnade vi på Stortorget och den traditionsenliga julmarknaden med anor från 1915. I år kändes det extra stämningsfullt eftersom både snön och kylan också var med. Alla de karakteristiska röda stånden som är fyllda med allt från glögg, stickade tröjor och rökt renkorv är välbesökta, och trängseln gör faktiskt att man känner värme inombords.


Ingen jag känner på bilden, knäppte bara rakt ut i luften.


Samma sak här, okända men påpälsade kvällsvandrare i Gamla Stan.


Just Gamla Stan tycker jag är så otroligt vacker vintertid. Att den här delen
av Stockholm dessutom är unik med sina otroligt gamla vackra byggnader gör
att man blir helt betagen och varje steg blir en njutning. 

När vi väl bestämde oss för att åka hem och förbereda för lite lördagsmys med dvdn Kejsaren från Portugalien så tog vi genvägen över slottet där man riktigt kunde känna hur kallt det måste vara att stå högvakt i dessa dagar. Pär tyckte det var lite roligt att berätta om när han stod högvakt en midsommarhelg för snart 30 år sedan och på vilken bänk jag satt och väntade på honom när han gick av. Emelie och Julia var lite måttligt intresserade.

Väl hemma dukade vi upp med god mat och en del av de delikatesser vi köpte på marknaden och satte på Kejsaren av Portugalien som jag tycker är en av de bästa och mest gripande TV serier som visats på svensk TV.

Idag ska vi bara vara hemma och stöka lite. Har ännu inte fått upp några julsaker, men har i alla fall hittat den flyttlådan där de finns. Egentligen hade vi redan när vi satt på planet hem till Sverige bestämt oss för att kanske ordna en stor fest för min man som nästa helg fyller jämt. Men med tanke på allt det jobb hemflytten innebar och alla förseningar med bland annat containern så har vi bestämt oss för att skjuta på det till efter julhelgerna. Känns inte som det blir bra om man ska stressa igenom det bara för att man måste. Kan ju vara lite roligt och annorlunda att fira det lite i efterskott också. Dessutom har vi som sagt försökt slutat upp med måsten och stress.
Men som sagt, vi som står honom nära kommer att fira lite nästa helg, och sedan över nyår har vi lite planer på att åka iväg till New York och fira lite mer. Vi har nämligen också en lite dröm att få stå på Madison Square Garden på självaste nyåret. Tror att det kan vara en häftig känsla att få uppleva.

Måste också få rekommendera ett underbart program som går på SVT just nu, och det heter Kinas mat. Det är den underbara skånska journalisten Fredrik Önnevall som tar oss med på en fantstisk matresa runt Kina. Han har själv bott i Kina och var faktiskt SVTs första korre i Kina. Det roliga med honom är att han älskar det vanliga och eftersom han pratar kinesiska själv så blir mötena med alla människor otroligt kärleksfulla och äkta. Att bara höra om turistfällor och lyxiga ställen är inget som tilltalar honom och inte mig heller. Som han själv säger så är det de enkla ställena som har den allra godaste maten, eller varför inte hemma hos kineserna själva. Ni som bor i Malaysia eller någon annan del av världen och läser min blogg se det på SVT play, ni kommer att gilla detta.

Själv tyckte jag om avsnittet från Pingyao, den stad som blev en stor favorit under vår rundresa i Kina. I senaste programmet undersöker han hur man tillagar Pekinganka och besöker också en del restauranger. Titta och njut!

  
Här träffade Julia och Emelie en liten kille i en gränd i Pingyao. 


Pingyao som är en väldigt historiskt viktig stad för Kina, bland annat
var den tidigare bankcentrum. Här står vi utanför vårt hotell som låg
på en av huvudgatorna innanför muren. Hotellet som vi bodde på är 
kända för sina gamla traditionella tegelstenssängar, som vi också sov i. 


En självklarthet när man är i Pingyao är att skaka hand med bankdirektörn.

Ja, det var ett inlägg från Stockholm och Sverige till Kina. Men det är väl det som är tjusningen med oss människor idag att vi har plats för så många vackra och spännande platser i vårt hjärta. 

Ha en riktigt skön andra advent!

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Hej!

Ni får väl komma över och hälsa på i Norrköping med. Det är ju inte riktigt lika långt;) Kram

2010-12-05 @ 16:01:07
URL: http://[email protected]
Postat av: Nilla

Jätte vackert (på bild!!) i Gamla stan! Jag tror det bor en liten asiat i din kropp!!! Kram på dig! Nilla

2010-12-07 @ 04:06:29
URL: http://nillaberglie.blogspot.com/://
Postat av: Elisabet

Oj vad sugen jag blir på Kejsaren av Portugallien nu, en av mina favoriter! Vore jättetrevligt att träffas och ta en fika! Låter perfekt efter helgerna!

2010-12-08 @ 17:40:49
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0