Bildresumé från denna sommar!

Jag skrev tidigare att det kommer att bli lite förändringar för oss. Nu är de flesta pusselbitar på plats och jag känner att jag kan berätta vad förändringarna innehåller. Vi kommer att flytta hem till Sverige i slutet på augusti! Det är min kära make som har varit sjuk och måste få en chans till återhämtning. Går inte in så mycket på det, men hela familjen är verkligen överrens om att han måste ta det lugnare. Ett liv med så många jobbresor och så mycket stress under en väldigt lång tid sätter sina spår, även för en som är 100% frisk. Men jag vill gärna säga att vi tar en paus från Malaysia, för som vi säger här hemma, KL finns kvar, och så lätt kommer vi inte att släppa vårt nya hemland, som vi kommit att älska så mycket. Själv kommer jag att åka hit redan i mars igen för att vara med på Sweas världsmöte. Ska också försöka hjälpa till med det så gott det går på distans, jag kan ju alltid vara bollplank!

Just nu känns det ganska kul, både Emelie och Julia är förväntansfulla och ser verkligen fram emot att få komma hem. Båda två kommer att gå på engelska skolor i Stockholm och Emelie kommer att fortsätta med IB. För som sagt, vi vet ju inte vad som händer i framtiden. Själv har jag också en del roliga saker på gång som jag inte riktigt kan skriva om ännu, men som handlar om både Malaysia och Skandinavien.

Den här veckan har jag ganska fullt upp. Det är många möten så här direkt efter sommaruppehållet när de flesta har kommit tillbaka till KL. I morgon är det möte med VM kommittén på förmiddagen, på eftermiddagen ska jag på redaktionsmöte med Snofida, den Skandinaviska tidningen här i KL, som jag  förhoppningsvis kommer att fortsätta skriva för när jag kommer till Sverige. Har en norsk kollega som också kommer att vara en hel del i Stockholm mellan sina jobbresor hit till KL, så vi får slå ihop oss och ha egna små redaktionsmöten i Stockholm.


I helgen var vi på en matmarknad i Chow Kit här i KL...


där man mitt bland all mat hittar dessa två varelser...


och även mina favoritbananer. Chow Kit, som också är KL:s "red light
district" är ruffigt och ibland kanske lite skrämmande. Det finns en stor
Indonesisk community här och också en afrikansk. På nätterna kan
man här också stöta på många av de transor som finns i KL. Det har
skrivits mycket om Chow Kit i Malaysisk media och många vill riva hela
området och bygga nytt. Själv kan jag inte låta bli att tycka att det är ett
tilltalande och spännande område till skillnad från de lyxiga shopping-
husen som lyser upp med sina stora neonskyltar med märken som 
Louis Vuitton, Prada och Marc Jacobs. Det är liksom inga överaskningar,
du vet vad som väntar. Det vet du inte i Chow Kit. Det är knappt du hittar
in på denna matmarknad som ligger väldigt gömd, trots att det är den 
största i hela KL, Bazaar Baru Chow Kit. 

 
Suddigt, men framme vid disken står Emelie och Julia, Starbucks och
Coffee Bean är deras favoritställen här i KL, och de är båda lite ledsna
över att de inte finns i Stockholm, förutom på Arlanda.


Pärs och mina favoritställen är däremot av betydligt enklare slag,
"hål i väggen" ställena, de s.k Kandar som finns i varenda gathörn här i KL.
Här äter du billigt, gott och mycket.


Också ett populärt ställe, nämligen vår pool. I vattnet syns Klara och 
Julia som ofta står i poolen och pratar i timmar. Klara flyttade hem till
Sverige i helgen, så det kommer att kunna träffas. Det här är ju vardag
för familjer här i KL, man flyttar hem eller till annan destination. Så det är
många avsked, en del fortsätter man ha kontakt med, en del inte. Nu är
det ju också lättare när Facebook och andra nätverk finns. 


Vi tycker också väldigt mycket om vår salong, här sitter Emelie och ska
precis få manikyr och pedikyr, ett billigt nöje här i Malaysia.

Eftersom jag är så lat på sommaren, så har jag inte satt in en enda bild från Sverige och vår semester där. Men här kommer det några i alla fall, först från Norrköping sedan Frösön.


Här sitter vi hemma hos Pernilla och James på deras nya veranda. På
bilden ser ni Pernilla och Dylan. Dylan som i år också tog studenten.


Här syns Julia, Emelie och Amy.


Julia och Amy igen, Julia hatar att vara med på bild.


Här är Pernillas mamma Anita, som är den mest aktiva pensionär jag
känner på Facebook.


Senare på kvällen kom några cirkusartister förbi, här är Victor som
vi inte hade träffat på länge, tillsammans med Dylan.


Här är Marcus alias MrMac och Emelie. Marcus var det också väldigt
länge sedan vi träffade. Förra sommaren jobbade han i Turkiet.


Efter Norrköping bar det av till Frösön. Vi gjorde massor av mysiga
utflykter med mina föräldrar. Här äter vi en god lunch bestående av
Röding hos Wikners i Persåsen. Ett ställe väl värt ett besök där de har
möbler och andra inredningsdetaljer. Ska skriva ett separat inlägg om
det stället senare. Jag och kära mamma på bilden.


Här sitter Julia och morfar efter att ha njutit av en god lunch.


Systrarna Emelie och Julia. 


Här är vi hemma hos min syster, som precis som mina föräldrar bor
på Frösön vid vattnet, bara några tomter från varandra. Vi slappade
på deras brygga och några badade till och med...


Som Olle, han var i vattnet nästan hela tiden, brydde sig inte om att
det bara var runt 15 grader. Men han är kanske mer van än vad vi är.


Det var en liten bildresumé från vår sommar. Men innan vi åker till
Sverige ska vi försöka hinna med en resa till någon härlig ö här i Malaysia.
Vi funderar på Rawa Island som ska vara helt underbar och som bara
ligger en liten båtresa från ön Tengah, där de första Robinsson
programmen spelades in. Men vi får se, återkommer om det.


Kommentarer
Postat av: Maria Björkman

Jag förstår ert beslut, men kommer att sakna min kanal till Malaysia som din blogg är. Har älskat att gå in och här gotta mig lite åt detta härliga land som jag alltid längtar till. Lycka till med allt!

2010-08-09 @ 17:23:19
URL: http://www.maria-yogini.blogspot.com
Postat av: Kim M Kimselius

Tack för dina fina sommarbilder. Ser fram emot att träffa dig i Sverige. Kram Kim

2010-08-10 @ 19:57:31
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: lotta

Välkomna hem igen! Kram till er alla.

2010-08-12 @ 00:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0