Cooking Club

Bland de absolut roligaste stunder jag haft under min tid här i Kuala Lumpur är med cooking gänget. En salig blandning av nationaliteter och alltid en underbar stämning med massor av skratt. Vi må alla se väldigt olika ut på utsidan, komma från helt olika länder och kulturer, men inombords är vi nästan alla av samma skrot och korn.

Imorse var vi hemma hos Maureen Koo, kinesmalaysiska som i många år också bott i Canada. Hon visade oss hur man gör malaysiska desserter och tilltugg. Riktigt gott, och nu har jag äntligen lärt mig att göra curry puff.


Det här var första cooking club lektionen efter sommaruppehållet.
Därför är det alltid lite pappersjobb som ska göras, anmälan av nya
medlemmar och om så är möjligt fördelning av de som ska vara
värdinnor under året.


Den blonda till vänster är Anette från Norge. Vi har haft ganska mycket
kontakt under vår tid här i KL, eftersom hennes Amanda och Emelie är
i samma grade på ISKL. I mitten ser ni Linda Lui från Taiwan, hon är
en av tre som administrerar allat kring cooking klubben.


Ett glatt gäng, från vänster Nazli från USA, i mitten Kim från Malaysia
och till höger Karin från Sverige. Karin och jag hade före sommaren
en lektion en svensk matkonst. Karin är också en som jag hoppas
kunna hålla mycket kontakt med. Hon pendlar nämligen mellan KL
och Stockholm. Hemma i Stockholm jobbar hon som juridisk sakkunnig
på Justitiedepartimentet. Kim som sitter i mitten är vår fotograf, för
den här klubben har även givit ut kokböcker med mat från hela världen.


Det som varit det absolut bästa med den här matlagnings klubben är
att jag nu har med mig en massa otroligt goda recept hem. Dessutom
har jag fått se hur allt tillagas och också fått tips på vad man kan ha
i stället för vissa ingredienser om det skulle vara svårt att få tag i hemma.
Under nästkommande år ska jag vara gäst några gånger, eftersom jag
redan nu planerar resor hit. För jag kan säga att alla som jag lärt känna
här känns som härliga vänner för livet.


Här är underbara och duktiga Maureen som idag lärde oss malaysiska
desserter och plockmat. Maureen har en dotter som gått i samma grade
som Julia på ISKL. Maureen är också en mycket duktig konstnärinna som
målar både tavlor och hantverksprylar.


I Malaysia är man väldigt förtjust i street food och något som går att
köpa nästan överallt här är curry puff. Nästan alla bufféer har ett fat
fullt med dessa och till och med i skolans restauranger kan du köpa
dessa goda, kryddiga och krispiga puffar. Själv brukar min maid
Linda göra dessa och då passar jag på att låta henne göra lite extra
så att jag kan frysa in. Men, men, nu har jag lärt mig att göra curry
puff själv. För detta är en stor favorit, som jag äter ofta.


Här friteras dessa godsaker.


Så här ser det färdiga resultatet ut. Jättegott!


Sedan fick vi lära oss att göra en cocos pudding, som kallas
bake cassava, riktigt god och påminner om julen i smaken.


Här är en mycket traditionell malaysisk dessert, sago pudding.


Vid varje sammankomst är det alltid gruppfotografering, något som
man älskar här i asien. Här väntar alla på att Kim, vår kära fotograf
ska hitta den rätta platsen för oss att posera på. Ett moment som kan
ta sin lilla tid, och så vill alla förstås då också ta egna bilder.

Det är väldigt mycket som är säsongens först just nu i KL. I går morse var det dags för Skandinaviska föreningen
att ha sin första coffe morning och vi var ett litet gäng som träffades på Starbucks i det gigantiska shopping centret Mid Valley. Det är också väldigt roligt, och igår var det en jämn fördelning mellan svenskar, norskar, danskar och finnar.  


Precis som Swea, nätverket för svensktalande kvinnor utomlands, är
också Skandinaviska föreningen en väldigt aktiv förening här i KL. De
ordnar aktiviteter och ger bland annat ut tidningen Snofida som jag för.


Senare på kvällen tog vi i familjen en tur ner till Bukit Bintang, det som
är Kuala Lumpurs shoppingcentrum med butiker i massor. Jag tycker
alltid att det är kul att åka ner hit sent på kvällen och titta på folklivet
och allt som händer. Den här killen står ofta vid monorail stationen
vid Bukit Bintang och han brukar vara målad i olika färger varje dag.
Igår kväll var det Emelie som hade en del ärenden innan hon åker hem
till Sverige nästa vecka.


Naturligtvis passade vi på att äta på food courten i Pavillion, som jag
verkligen kan rekommendera. Vår familj äter gärna japansk, men då
inte alltid sushi. Det japanska köket har så mycket att erbjuda och nästan
allt är supergott. Här äter vi Teppanyaki, där kocken steker maten framför
dig. Du kan välja skaldjur, kött eller kyckling och allt serveras med
stekta grönsaker i massor. Det är verkligen riktigt gott och på japanska
betyder just teppan järnplatta och yaki betyder steka.


Maten lägger de upp på folio direkt på stekbordet och sedan är det bara
att äta med pinnar och njuta av de goda smakerna.




Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Wow, vilka erfarenheter i matlagning du tar med dig hem till Sverige. Kanske kan du skriva en kokbok och ge ut här i Sverige. Kokböcker är väldigt populära just nu! Blir hungrig och kom på att jag inte ätit middag ännu... Kram Kim

2010-08-12 @ 19:06:06
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: IzZzY

Man blir bra sugen nu. :) Tyvärr fick jag väldigt sällan tillträde till köken när jag var där, så jag kan inte göra så mycket Malaysisk mat. Du får väl lägga upp några recept här i bloggen!



För övrigt trodde jag ett ögonblick att du var på besök här i Karlstad, för vi har en Eva Linder boendes här på hotellet inatt. Trodde att det var ett relativt ovanligt namn, men uppenbarligen finns det fler. ;)

2010-08-13 @ 00:58:30
URL: http://izzzy.se
Postat av: Sheila

Hej Eva

Min stora passion är matlagning och älskar variation. Kan du tänka dig nu att dela med dig av receptet till de där puffarna och puddingen? Förresten, tack för tipset om olika shoppingställe. Vi ska vara i KL 3-6/10. Vill du ha någonting från Sverige? Kalles kaviar?! lingonsylt?!

2010-08-18 @ 12:01:58
URL: http://sarkastiskt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0