Politik blandat med flärd

Jag försöker hänga med så mycket som möjligt av vad som händer här i Malaysia. Och faktum är att det är ganska lätt för oss icke malayer att läsa tidningar, se på TV och lyssna på radio. Här är nämligen det officiella nyhetsspråket engelska. Och till och med premiärministern håller sina tal på engelska. Själva prenumererar vi på tidningen New Straits Time, som jag också har länkat på denna sida. Den är i och för sig cencurerad, som all annan media här i Malaysia, och dessutom är det partiorgan för UMNO, det största partiet här, men är ändå en ganska hyffsat bra tidning med mycket sport och politik. Även en hel del kändisskvaller om man nu är intresserad av det.

Och vad är det som tidningarna skriver mycket om just nu.

Jo, som vanligt handlar väldigt mycket om att komma tillrätta med mutor och korruption. The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) jobbar för högtryck med att utreda politikers heder och samvete. Och det är ju bra, men frågan är hur pass djupt rotad korruptionen är och hur vida man egentligen vill ha en förändring.

En annan sak som det skrivits mycket om är de landsförvisade kommunisterna som efter Malaysias självständighet 1957 förvisades till en by i Thailand. De försökte med alla medel ta makten efteråt och har gjort sig skyldiga till massmord och kränkt ett helt folk och land. Dessa kommunister är nu till åren kommen och vill en sista gång besöka sitt gamla hemland Malaysia. Men här säger man nej, det går inte att förlåta eller glömma vad de gjort mot Malaysia och de männsikor de mördat.

En annan sak som jag tidigare också har tagit upp är den malaysiska polisen. De har fått mycket kritik för att de inte behandlar de olika raserna lika och att de är på tok för mycket respektingivande. Så nu gör de allt för att visa sig från sin allra bästa sida. Som i helgen när vi var i Melaka så möttes vi av ett helt gäng poliser som på en restaurang dansade och sjöng. Och det visade sig att de var riktigt duktiga på karaoki.

Nu har jag precis kommit upp från träningen. Och min i vanliga fall så morgonpigga Julia sover fortfarande. Ska väcka henne och höra om hon fortfarande vill åka in till Bukit Bintang för lite shopping. I går eftermiddag hade jag och Julia en mor och dottereftermiddag. Julia tog manikyr och pedikyr och jag wasch and blow. Då får man håret tvättat och sedan en lååång massage i huvudet och axlar/nacke. Sedan blåser de det till en frisyr som man oftast får bortse ifrån. Det är själva massagen man är ute efter, det är grymt avkopplande.


Här är min frisör som tvättade och masserade mitt stackars huvud. Han är
så glad och lättsam, vilket många är här. Men han var ledsen över att han
inte kan få samma blonda färg som jag har på håret.
Jag försökte trösta och
säga att det är ju jättesnyggt, lite morot sådär, och orange är ju helt rätt nu.


Och Julia hon njöt också. Här får hon både pedikyr och manikyr. Hon blev
extra glad för det blev blommor på både tår och tummar. Och hon fick också
massage, det får man nästan alltid här när man går på salong. Ja, ni förstår
vilka vanor dessa barn lägger sig till med...





Kommentarer
Postat av: Dylan

Intressant med lite nyheter om det senaste i Malaysia. :-) Ska försöka skicka lista idag. Ha det bra!

2009-05-27 @ 08:21:07
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: ullis

Hej. Nej jag ska jobba då. Börjar jobba efter midsommar ända fram till skolan börjar. SÅ jag ska allt ta och svänga förbi hemma hos Pernilla och co.. Kramar

2009-05-27 @ 12:23:56
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: pelle

men... fan vad tufft att nyheterna är på engelska! har förresten Malayisa något "eget" språk?

2009-05-27 @ 23:19:10
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Amanda

Haha, gud vad härligt :)

2009-05-29 @ 06:58:24
URL: http://attentionwhore.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Haha förstår vad du menar med det där med att bortse från frisyren, det var kul! Förstår att du vill hålla dig uppdaterad med nyheter där och visst är det väl bra att informationen är på Engelska för ej infödda, men skulle Reinfeldt börja hålla sina tal på engelska här och nyheterna blev det också skulle jag ta mig fasen emigrera!

Poliser som sjunger Karaoke, ja du är verkligen på ett helt annat ställe i välden än jag, men det låter trevligt!

2009-05-29 @ 13:44:36
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jaså, bor ni där permanent? Fan vad härligt! Hur kommer det sig?



Vad gullig du är, tack så mycket!



Ha det gött

Amanda

2009-05-29 @ 14:46:00
URL: http://attentionwhore.blogg.se/
Postat av: RESESNACK.

åh, det där såg ju inte fel ut!



skönt att det står/pratar på engelska då :) då är det klart lättare att hänga med.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0