Brickfields - the other Little India

I går kväll tog Pär och jag en tur till Brickfields, ett indiskt område som ligger intill KL Central här i Kuala Lumpur. Egentligen skulle vi till posten och hämta ett paket, och passade då på att vandra runt i detta fantastiska område.

Själva namnet Brickfields kommer av att man tidigare hade stor tillverkning av tegelstenar just här. Och enligt vad jag läst så ska dessa stenar ha haft en väldigt hög kvalité.

Idag brukar man också säga att detta är Kuala Lumpurs andra Little India, ett  finns ju inne i city nära Chinatown. Och det mesta i Brickfields är väldigt ruffigt, skitigt och fallfärdigt. Men blickar du upp mot KL Central så möts du av supermoderna lyxiga condominiums. Men området har sin charm tycker jag. Och om du ska handla frukt och kryddor så finns det inget bättre ställe än just Brickfield. Här är frukten så fräsch och utbudet är stort.

Vi satte vi oss på en restaurang av den absolut enklaste klassen. Ett hål i väggen med lite olika udda bord och stolar. Eftersom Pär inte hade gjort annat än ätit hela dagen (var på kurs) så var det egentligen bara jag som var hungrig. Jag gick fram och pekade på lite olika saker, och när fatet sedan landade på bordet var det en jättemängd med godsaker. Vi orkade inte äta upp, men eftersom hela kalaset inklusive två stora ice lemon tea endast kostade 6 RM (ca 13 kr) så tycket vi inte att det på något sätt inte tärde särskilt mycket på ekonomin.

Efter det tog i vi en liten promenad, bland annat gick vi Jalan Berhala där det ligger flera religösa byggnader. Det finns både buddistiska, hinduiska och kinesiska tempel. Men även katolska och Ordodox-lutheranska byggnader. Och alla ligger sida vid sida vilket gör att miljön känns extra spännande och annorlunda.

Men som sagt, jag skulle aldrig för mitt liv gå ensam på kvällen i detta område. Brickfield är känt för att vara väldigt kriminellt och prostitution är också en vanlig syn när det börjar skymma. Men på dagtid rekommenderar jag verkligen ett besök här, otroligt historiskt och intressant ställe.

Idag ska jag på min malaykurs och senare på kvällen ska jag hem till Lotta på sista bokklubben för säsongen.


Utkanten av Brickfields

Kommentarer
Postat av: I Love Travel

Ja vad häftigt att dom har det där nere! Hur kommer det sig att ni befinner er där?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0