Tropical Thunderstorm

Monsunregn var något jag bara hade hört talas om innan jag flyttade hit till Malaysia, jag hade aldrig upplevt ett riktigt tropiskt regnoväder. Visserligen hade jag sett det på TV och i många filmer där man velat framställa den natur som vi nu bor och lever i.

När mina föräldrar kom hit i början på februari var det ovanligt torrt här i Kuala Lumpur. Visserligen kom det några små stänk av regn några dagar, men inget som höll i sig särskilt länge eller var särskilt kraftigt. Faktum är att de första tre veckorna har de haft väldigt bra väder, ja bra om man gillar 33-34 grader fuktig tryckande värme.

Jag skämtade lite och sa att det vore ju kul om ni kunde få uppleva ett riktigt åskoväder här i Kuala Lumpur. Nu har de fått göra det.

I söndags kväll kom det första. Dessa oväder brukar börja med att det som vanligt börjar blåsa och molnen hopar sig ganska snabbt. Inget ovanligt tycker ni, och det är det ju inte heller. Men sedan när första knallen kommer och regnet börjar vräka ner, det är då det blir något utöver det vanliga.

Knallarna som kommer är så kraftiga att man tror att det är bomber som släpps precis inne i lägenheten. Och blixtrarna som är många och kommer hela tiden är riktigt stora och ser verkligen ut som de man brukar se i tecknade filmer när ett oväder ska illustreras. När man ställer sig vid fönstret så ser man nästan inte ut, luftfuktigheten brukar ligga rätt nära 100% och regnet är oftast så kraftigt att det ser ut som om du häller hinkar tätt tätt med vatten. Att man bor på 27:e våningen i en skyskrapa gör ju också att allt syns så oerhört mycket mer, man är på något sätt mitt i ovädret.

I går eftermiddag kom det andra riktigt stora ovädret. Mina föräldrar blev nog lite oroliga eftersom de skulle flyga hem senare på kvällen, men de visade det inte. Det åskoväder eller monsunregn som kom i går var nog det absolut kraftigaste som vi varit med om sedan vi flyttade hit. På Pärs jobb hade även de lokalanställda som är mer vana sagt att detta var ett av de kraftigare och de tyckte inte Pär skulle ta bilen och åka hem.

Knallarna och blixtrarna kom som spön i backen. Från början kunde vi med nöd och näppe titta ut, men efter ett tag så såg vi ingenting från något fönster. Totalt igenmurat av luftfuktighet. Det enda som syntes var de enormt stora blixtrarna som lyste upp himlen med bara några sekunders mellanrum. På något sätt hade min kära mor rätt som tyckte att det kändes som om "jordens undergång" var i antågande.

Efter ett tag ringde Pär från mobilen och berättade att han satt i bilen och hade ganska svårt att ta sig fram. Det var som vanligt vid dessa regn översvämningar på flera ställen. När han kom hem berättade han att på vissa ställen hade de kört med samma princip som vi brukar göra uppe i jämtlandsfjällen när vägarna snöat igen. Stora mellanrum mellan bilarna och en bil i taget får ta sats och köra rakt igenom vattenmassorna.

Oftast blir det översvämningar och trafikproblem under och efter ett sådant här oväder. Det är inte ovanligt att man under en kortare tid får stänga av vägar för att få bort vattenmassorna. Och det är inte konstigt, för det är enorma vattenmassor som kommer.

Men mina föräldrar kom iväg, vi skjutsade dem till flyget. Och i skrivande stund är de nog snart i Amsterdam för att byta flyg mot Stockholm/Arlanda. Jag tror de tycker att det är skönt att komma hem till lite kyligare luft.

I dag hade Emelie med sig all packning inför "Malaysia Week". De skulle provgå med ryggsäckarna och vandringskorna. Det har under ett par veckor varit stor förberedelse inför denna djungeltur, och det är nog bra, för naturen här har ju lite andra överraskningar att bjuda på än skogarna hemma i Sverige.

Själv ska jag skjutsa Julia till Svenska skolan i eftermiddag. Under tiden hon är där ska jag till gymmet. Ja, ni läste rätt. Jag berättar mer om det i morgon, för jag vet inte riktigt vad som väntar.

I kväll ska jag träffa mina bokklubbsvänner. Det brukar bli riktigt kul med mycket prat, god mat och dryck.


Himlen precis innan ett oväder


Bild hämtad från Google och visar ett åskoväder i Kuala Lumpur, 
vill att ni ska få en känsla av hur kraftiga blixtrarna är. De lyser upp hela
himlen och det är inte många sekunders mellanrum, rätt kraftiga med andra ord.

OBS! Nu gör jag ett tillägg med bilder från dagens tidningar här i KL. Vädret jag försöker beskriva och som vi drabbades av igår eftermiddag var det värsta KL haft på många år. Och det förstår jag, för det var verkligen "flasch floods hit the city".


Så här såg delar av KL efter gårdagens oväder, upp till två meters över-
svämning på vissa håll. Det här är vid KL Central.


Mitt inne i centrala KL. På vänster sida ser ni Monorailen.
En flod har bildats på vägen.


Vy mot KL Central.


Här försöker man rädda bilen.


Så här såg många garage ut i går kväll här i KL.


Så här såg det ut vid Merdeka Square, helt översvämmat.

Ja, som ni ser, så drabbades vi av kraftigt oväder igår. Spännande och otäckt!

Kommentarer
Postat av: ullis

Jag kommer ihåg när jag satt på ett hostel i KL, och det började åska, jag trodde hela huset skulle braka ihop. Sen kom regnet. Inte i stil med det ni fick men ja ett vanligt regn undet regnperioden i malaysia. häftigt, naturen är mäktig. Hoppas träningen går bra =) och att träningvärken inte blir allt för outhärdlig. tusen kramar

2009-03-04 @ 11:32:42
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: Lotta

Oj, så det ser ut! Hoppas det torkar undan rätt snart! Mäktigt vädrets makter kan vara. Hoppas du hittar träningsinspiration...min är bortblåst! Tränar som vanligt men motiavtionen är puts väck. Kram/Lotta

2009-03-04 @ 12:21:49
Postat av: Elisabet

Oj! Det låter ju rätt spännande men när man ser vad ovädret kan ställa till med och hur det kan drabba människor är det ju inte så spännande längre. Hoppas du får en fin onsdag, lycka till med bokklubbsträffen!

2009-03-04 @ 14:18:05
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: pelle

MEN SHIT! Var gör man av allt vatten sen då? Måste ju tar dagar att pumpa bort! Och blir det inte mycket fuktskador?



oj, av alla kulturskillnader du nämnt så är nog denna den mest svåra att föreställa sig för en hemma i Sverige.

2009-03-04 @ 14:31:06
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Geccod

Låter som ett riktigt spännande väder och det var spännande att läsa. Men fy helvete vad vatten!

2009-03-06 @ 11:00:28
URL: http://geccod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0