Regnskogen

Jag tänkte här skriva lite om mina reflektioner så här långt. Och eftersom det hela tiden är många intryck och många saker som jag tycker bör lyftas fram så tänker jag dela upp det hela lite. Och idag tänkte jag ta upp en sak som inte är så populärt att ta upp här i Malaysia, men som är så viktigt att vi är medvetna om. Nämligen skövlingen av den otroligt viktiga regnskogen.

Världens regnskogar måste skyddas. Om de försvinner kommer konsekvenserna att bli stora för hela klotet! Men hur skyddet ska fungera är ständigt ett föremål för en het internationell debatt, där marknadskrafterna blivit en stor del av rösterna.

Bland det första vi tänkte på när vi precis flyttat hit och åkte bil genom landet var alla dessa oljepalmsplantage. Vid ett första intryck ser det riktigt snyggt ut. Man känner att man är i tropikerna och palmerna är ordentligt planterade i vackra rader längs med sluttningar och utefter motorvägarna. Med jämna mellanrum syns de stora reklamtavlorna för Sime Darby, det jättestora olje- och gasföretaget som äger alla dessa plantage. Säkerligen ett mycket stort och lukruativt företag som som skotten William Middleton Sime startade 1910 och som även är mycket stora när det gäller hälso- och skönhetsprodukter och också matprodukter. Jag tror till och med att de har en skola som är oerhört attraktiv och påkostad där man utbildar i management och buissnes. En riktig plantskola med andra ord.

Jag kommer ihåg en gång när jag åkte taxi precis i början, jag tror du Lotta var med. Vi åkte förbi en av alla dessa skyltar med företagets logga, och så började vi diskutera skövlingen av regnskogen. Men taxichauffören tyckte inte alls det var konstigt, det hjälper ju landet och ökar exporten vilket är jättebra. Han tyckte snarare att jag var konstig och grym mot Malaysia när jag inte ville se fördelarna för landet när det gällde försäljningen av regnskog. Mina argument om att regnskogen är viktig ville han inte lyssna på. Samma sak har jag upplevt med andra malayer.

Och är det så att man i dessa länder även har folket bakom sig, blir det ju heller ingen riktig opinion mot skövlingen.
Ledsen och oroad blir man när man ser och hör detta, den döda regnskogen är betydligt mer värd än den friska och så otroligt nödvändig för oss alla här på jorden.

Regnskogen ligger som ett bälte längs ekvatorn, över Centralafrika, norra Sydamerika och genom Sydostasien och den spelar en viktig roll för att bromsa klimatförändringarna, eftersom den jämnar ut temperaturerna och skapar fukt och regn. Att stå inne i en regnskog mitt på ekvatorn är en sval, fuktig och grön upplevelse. Väldigt häftigt!

Detta är något som faktiskt är det första som åtminstone jag tänkte på när jag flyttade hit. Hur kan jag älska detta land så mycket som jag faktiskt redan gör när landet  ägnar sig åt skövling av regnskog?

I morgon kommer fler reflektioner och då betydligt gladare och trevligare. Då talar jag om varför jag älskar detta land så otroligt mycket redan. Nu ska jag lägga mig med en bra bok, är fruktansvärt förkyld. Näsan rinner och kroppen värker.

Och det gör inte så mycket för vädret är inte roligt idag här i Kuala Lumpur. Det regnade och åskade redan på morgonen. Pär ringde från flygplatsen och har missat flyget till Tokyo. Taxichauffören som han åkte med kunde knappt ta sig fram, översvämningar och ett kraftigt monsunregn. Så jag kan med gott samvete vårda min förkylning i sängen med en bra bok.

Regnskog som står inför skövling. Foto: Scanpix.
Hotad regnskog i Malaysia. Foto: Scanpix.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Ja, jag minns taxiresan! Regnskogen kontra oljepalmsplantager var/är onekligen en het potatis. Krya på dig Eva så du kan njuta av Tioman. Kramkram

2009-03-24 @ 06:46:06
Postat av: Emil

Vi betalar för rengskogens skövling, sen klagar vi på dom som skövlar den :)

2009-03-24 @ 14:18:00
Postat av: Ritha Jonsson

Hej Eva! Vi reste för några år sedan till Sabah på Borneo vandrade i bergen, sov i regnskogen och fick se unika växter och djur. En stor del av Sabah består dock av oljepalm plantager och det finns endast små områden med regnskog kvar. När vi färdades med buss genom landet såg man oljepalmer mil efter mil. Bodde några dagar mitt ute i regnskogen vid Kinabatangfloden ett av få regnskogsområden som finns kvar i Sabah. Det är bara en remsa regnskog närmast floden som finns kvar. Man kan se ett stort antal tropiska djur, vi såg både näshornsfåglar, näsapor, elefanter krokodiler m.m En fantastisk upplevelse! Dock är anledningen till att man ser så många djur på en begränsad yta att det finns så lite regnskog kvar så djuren får samsas på en liten yta. Man får hoppas att regnskogen närmast floden förblir orörd!!! Känner samtidigt precis som du Eva att Malaysia är ett fantastiskt land. Jag har varit där 4 gånger och jag hoppas att jag får möjlighet att åka dit fler gånger i mitt liv.

Kram Ritha

2009-03-24 @ 19:28:31
Postat av: Eva Linder

Hej Ritha, Ja, det är en otrolig upplevelse att befinna sig i regnskogen. Och jag hoppas verkligen att bevarandet av den lilla regnskog som är kvar kommer högt upp på agendan. Och trots att det är mycket som är som det är här i Malaysia så älskar jag landet, naturen, de många kulturerna. Och vi är kvar i fyra år, så jag hoppas att vi kan hitta en tid då ni kommer hit. Kram! (jag mejlar ocskå)

2009-03-25 @ 02:51:04
URL: http://evalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0