Möten

Nu har jag precis kommit hem från ännu ett trevligt föräldramöte. Denna gång var det på Garden International School, där Julia går. Som vanligt var det uppdukat med stor buffé med frukt, vårrullar, snittar och drycker av olika slag. Ett riktigt trevligt sätt att bjuda in oss föräldrar på. Idag skulle det dessutom handla om mat, och då om skolmaten.

På de internationella skolorna här i Kuala Lumpur betalar vi föräldrar för maten. Det gör vi ju förvisso i Sverige också, men då via skattsedeln. Här måste barnen ha med sig pengar varje dag och så får de välja mat i canteenen.

I centeenen kan de sedan välja på olika maträtter, frukter, drycker, smörgåsar, bakverk och säkert något mer. Allt är ganska billigt, och en maträtt för Julia kostar mellan 4-10 kronor beroende på vad hon tar för något. Julia får ju själv ta ansvar för både pengar och vad hon äter. Vi brukar ge henne en summa på söndagen som sedan ska räcka hela veckan. Och sedan håller vi tummarna att hon väljer något nyttigt. Samma sak gäller för Emelie och ISKL också.

För det var just nyttighet vi diskuterade idag. Att maten måste bli hälsosammare för barnen. Det är viktigt att man tar bort allt det onyttiga och bara har hälsosamt. Annars blir det en för stor utmaning för barn mellan 5 och 12 år när de ska välja dagens rätt helt ensam.
Mer grönsaker och varierad kost var vad alla föräldrar önskade.

I går var jag på mitt första redaktionsmöte med snofida, den skandinaviska tidningen här i Kuala Lumpur. Ska bli spännande och utmanande för jag har aldrig skrivit mina texter på engelska tidigare och tidningen  har som policy att allt ska vara på engelska. Men jag kommer inte att skriva något förrän i septembernumret, så jag har gott om tid. Jag har också redan kommit på vad mitt reportage ska handla om. Hur det är att flytta till Kuala Lumpur när man är tonåring. Jag kommer att ta ungdomar till hjälp.

Så här trevlig är min norska kompis Rita som skickar en massa historier till mig:
Men jag låter henne tro att vi inte alls har likadana i Sverige:) Jag tror hon försöker psyka mig, för vi går som sagt till samma personliga tränare, och hon vill väl få mig ur balans på något sätt!

Fem nordmenn i en Audi Quattro ble stoppet av polisen på den svenske
siden av Svinesund. Bertil som var dagens politimann stopper dem og sier:

Det är förbjudet att ha fem personer i en Quattro, Quattro betyder
fyra.
Quattro er jo bare bilmodellen, svarer nordmannen oppgitt. Se her er
vognkortet, det står at bilen er sertifisert for fem.
Hå, ta inte den, svarer Bertil. - Quattro betyder fyra. Du har fem
I bilen och bryter därmed lagen.

Nordmannen svarer sint:
Din idiot! Få sjefen din hit, jeg vil snakke med en mer intelligent
person! Tyvärr, svarer Bertil, Göran er upptagen med två personer i en Fiat Uno.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Klart att några historier inte får dig ur balans. Hur går det med träningen då? Skulle själv behöva en personlig tränare eftersom motivationen är 0 just nu och marathon närmar sig.... En annan fundering är var nästa semestertripp går?

2009-03-17 @ 07:32:05
Postat av: Elisabet

Låter ju superkul att skriva artiklar, jättebra ämne du tar upp också!

2009-03-17 @ 15:46:16
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Geccod

Ja, på vår skola har de bestämt sig för att bli "nyttiga" genom att göra juicen sockerfri och inte servera andra kryddor än salt och peppar. Jag tycker det känns lite väl..

2009-03-17 @ 17:09:48
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: stefan

Jag tycker det är otroligt skönt att simma, dock så var simmhallen tyvärr lite sunkig men den funka. Jag simmar i lagom takt och jag finner behaglig och rätt för mig. Låter kanske lite klyschigt men så är sanningen idag, haha:D Har du själv börjat simma än eller gömmer du dig för tränaren fortfarande?

2009-03-18 @ 14:09:13
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0