Tid till eftertanke

Idag är det sista dagen i skolan för Emelie, sedan väntar ett långt och härligt sommarlov. Så nu sitter jag och väntar på att Pär ska hämta upp mig, för att sedan åka till ISKL på skolavslutning och betygsutdelning. Vi kommer att ha med oss lite svensk mat också, köttbullar, lax och en potatissallad med äpple och rädisor mm. Och jag garanterar att det inte kommer att vara någon brist på mat där, för alla brukar ta med sig massor. Och sedan är det bara att gå runt och äta det man tycker bäst om, japaner, koreaner och kineser brukar verkligen slå på stort och deras mat brukar jag gilla.

Senare ikväll blir det fest inne på ett hotell här i Kuala Lumpur. Så i eftermiddag åker skoluniformen av och festblåsan på.

I morgon är det tjugo år sedan massakern på Himmelska fridens torg i Peking. Denna fruktansvärda händelse som skakade och fortfarande skakar så många runt om i världen.

Under den tiden det hände hade vi vänner från Kina på besök i Sverige. Det var två stycken unga forskarstudenter som var på samma institution som Pär på KTH. Och jag kommer ihåg att vi diskuterade händelserna väldigt mycket. En av kineserna hade varit här en längre period och kunde faktiskt lite svenska, och var också med i en del nyhetssändningar. Han har aldrig återvänt till Kina, utan stannade kvar i Sverige och bor fortfarande kvar. Den andra återvände till Kina, och jag har många gånger undrat hur han har det.

Vi var bland annat uppe i Åre och åkte kabinbanan, och de hade aldrig varit på en liknande plats. Det var mitt i sommaren och landskapet såg verkligen inbjudande ut tyckte de, så de sprang iväg som bergsgetter och vi stod kvar och undrade vart de tog vägen. De var verkligen spontana.

Och jag tycker att man kan ägna morgondagen till eftertanke. Fundera över vad som är viktigt för oss människor här på jorden. Jag vet i alla fall vad jag tycker är viktigt, att verkligen värna om demokratin, och att vi människor får tycka och uttrycka våra åsikter fritt utan att bli bestraffade, att vi har en fri debatt, och att alla våra medier  är fria utan censur. 

Och man kan ju börja med att gå och rösta. Själv har vi poströstat, en självklarhet  tycker jag.


Bilden till höger som visades i all världens media, en bild vi aldrig glömmer.
Bild tagen från aftonbladet.se

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Är det 20 år sedan redan, tycker det känns mer som tio, kanske för att det inte är något man glömmer precis.

Härligt med knytis där du är, låter lite bättre än torra kanelbullar på skolbazarer i Sverige!

2009-06-04 @ 20:21:43
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: RESESNACK.

svar: jaså? varit där då antar jag? =)



ja, gör det. det låter jättespännande!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0