Länge leve Norrköpings Ungdomscirkus!

Det känns tragiskt även här i Kuala Lumpur nu på morgonen när vi går in på nätet och  läser NT och lyssnar på 24nt  om cirkusen och deras lokalfråga som varit en långbänk i flera år.

Innan vi flyttade hit var allt klart. Kommunen hade lovat oss Mässhallens B-hall, och man sa att det inte skulle komma att ändras. Den kommunala tjänsteman som berättade denna fantastiska nyhet för cirkusen lovade dyrt och heligt att detta beslut på inga sätt skulle ändras. Beslutet var fattat och det var förankrat på absolut högsta nivå.

Att man sedan bara ändrar och tar tillbaka ett sådant här beslut är för mig, och säkerligen många med mig, en gåta. Att man "leker" med en förening som gjort så mycket för Norrköping som stad, och som genom åren bjudit på så många skratt och magisk cirkusunderhållning är ännu mer en gåta för mig.

En fin och välskött förening med hundratalet barn och ungdomar och ett stort antal föräldrar som genom alla dessa år slitit och svettats och byggt upp en förening som i sitt slag är unik och dessutom en av Europas största. En stolthet och en värdefull kulturskatt som Norrköpings Kommun verkligen måste bevara och vårda ömt.

Så till alla Er där hemma, artister, föräldrar, publik och press, fortsätt kämpa tillsammans för denna fantastiska förening!
Låt Norrköpings Ungdomscirkus finna en bra lösning på sin lokalfråga snarast!

Andra rubriker som möter en i dagarna är den fruktansvärda utvecklingen i Gaza. Och Ni kan ju bara tänka Er hur rubrikerna ser ut här i Malysia som är ett muslimskt land. Å andra sidan håller jag fullständigt med om att detta måste få ett slut, och det är omgående! Här kallar man det för vad det är: Ett stort koncentrationsläger där man inte tar någon hänsyn till de civila.

På det privata planet händer det dock spännande saker, och den ena är är att både Emelie och Julia nu är klara och väl förberedda för att börja sina nya skolor på måndag. Jag lyckades också med bedriften att få ta några bilder på Emelie i hennes nya skoluniform. Men som sagt, det blir en stor omställning. Den största blir säkert att skolbussen hämtar strax före 07.00 varje morgon, och jag kan säga att varken Emelie eller Julia är några morgonpigga varelser.

Här nedan följer bilder på cirkusen, som jag verkligen håller tummarna för just nu, bland annat två bilder som vi fått via mejlen igår av familjen Andersson samt några till som ni säkert sett tidigare. Men det är en hyllning från mig till den cirkus och alla barn och ungdomar som jag kommit att älska så innerligt!

Sedan är det lite bilder på Emelie i skoluniform. Längst ner en länk till artikeln i NT om cirkusen.


Fyra man hög pyramid under träning på turné i Gränna


Jag och Pär på cirkusturné i Gränna


Matilda och min Emelie som också håller tummarna..


Härliga Shielas i Jönköping på scenshow


"Mina" Olana-tjejer under Talang 2007


Olana på festival i Tyskland


Vi har vårt vackra tält, men vi ger inte upp om lokal, eller?

Nu lite bilder på Emelie i hennes uniform:


Emelie i sin uniform för dagsbruk


En till bild på daguniformen fast med blå tröja


Och en för idrott. Så nu är de redo för skolstart här i Kuala Lumpur!

Artikeln i NT om cirkusens lokalproblem.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4686180




Kommentarer
Postat av: ullis

Det är skandal! jag fattar inte att vi inte fick hallen! det kändes som att det var klart på årsmötet.. =( skandal... Klart du kan skriva utan att vara aktiv! jag tycker att du ska skriva något, du har cirkusen i ditt hjärta även om du inte är aktivt och det som ligger än varmt om hjärtat ska man ta strid för! puss på dig

2009-01-09 @ 11:06:36
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: pelle

Som vanligt fastnar väl jag för det minst oväntade - nämligen skoluniformerna. Jag måste säga att de fär såg jävligt lediga och sköna ut! När jag tänker på uniform så ser jag skjorta, randig slips och så vidare framför mig.

2009-01-09 @ 11:08:40
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Sant, det skulle väl bli djävulskt varmt i sådan kläder. Hur varmt har ni förresten?

2009-01-09 @ 12:05:54
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Anki

Skönt att du är med oss även därifrån Eva! Som sagt, du har cirkusen i ditt hjärta och du finns i allra högsta grad kvar i cirkusens hjärta. Vi kämpar med näbbar och klor, och hoppas vi hittar ett bra alternativ innan loppet är kört. Open minds and flexibility!

2009-01-09 @ 12:27:18
Postat av: pelle

Fy satan, när det är så varmt här i Sverige så är man ju färdig att dö! ;D

2009-01-09 @ 16:33:22
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Geccod

Ja, vi får hoppas att det löser sig för cirkusen nu. Fick höra här om dagen att jag varit med i TV, igen. (Haha, folk har sett mig i tv utan att jag ens vetat att jag varit med, ett flertal gånger nu.)



Hur som helst så var den en intervju som TV gjorde på mig och Nicole bakom ridån under en show i lokalen för drygt ett år sen. Undrar om det hade att göra med den här nyheten, att det var därför de sände den igen?



Både Emelie och Julias skoluniformer ser väldigt bekväma ut. :-)

2009-01-11 @ 11:49:40
URL: http://geccod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0