Karlsson, Pippi, ABBA, Borg, Kalles, Annika, Köttbullar....

Tänk Er följande:

Först en stor skylt där det står:

Linder Family, represent Sweden, så där lagom stort.

Sedan ett bord fullt med mat från Sverige såsom köttbullar, sill, Kalles kaviar, knäckebröd och kanske något annat smarrigt som vi hittar på IKEA. Bakom detta bord står Pär utklädd till Karlsson på taket med propeller och allt, jag är utklädd till Pippi Långstrump och Emelie får representera den svenska blonda flickan, fast det blir nog svårt att övertala henne till det. Vad vi gör med Julia återkommer jag tiil.

Runt bordet har vi gjort stora plakat med bland annat bilder på ABBA:s alla skivomslag och bilder från deras stora världsturné. Vi har också ett stort plakat med alla våra olika årstider och framförallt bilder på skärgården och fjällen med massor av snö. Vi har ett till plakat med BB, det vill säga Björn Borg, med bilder från hans storhetstid. Kanske ett till plakat med Annika Sörenstam. På sidan av bordet ska det finnas en cd-spelare som skriker ur sig ABBA musik. Och framför bordet står Karlsson (Pär) och Pippi (jag) och dansar, tjoar och busar.

Är inte det att visa upp det bästa av Sverige?!

Ja, nu undrar ni säkert vad som håller på att hända med oss här i Kuala Lumpur, har dom fått tokspel eller något liknande.

Jag tar det från början. I går när vi satt och åt vår middag här hemma, så frågade naturligtvis jag och Pär hur det varit i skolan. Och sedan den där standardmässiga frågan som vi föräldrar är så vana vid att ställa: Har ni några lappar med er hem till oss? Och då svarade Julia, att hon hade en en lapp, men vi behövde inte fylla i den, den var inte så viktig. Men vi gav oss naturligtvis inte, lappen skulle fram, korten på bordet så att säga.

Lappen handlade om en Internationell dag som de ska ha på skolan den 25 februari. Där ska alla länder visa upp saker som är typiska för landet. Det får gärna innehålla de fem sinnena, och man fick gärna bjuda på mat, visa upp någon dans, eller visa bilder.

Och nu är det ju så att Familjen Linder är de enda svenskarna på denna skola, så vi får representera Sverige på egen hand. Julia blev galen när vi tyckte det här var jättespännande. Tänk, alla länder skulle få vandra in i den jättestora Aulan, och där kommer Britterna som är hur många som hellst, likaså Koreanerna, Japanerna och Kineserna. Andra stora länder som representeras är Australien som också är en del. Och så kommer Sverige då, med Julia som fanbärare, och efter henne kommer Pippi, Karlsson och den där blonda tejen. Klockrent om Ni frågar mig.

Jag menar hur populära blir inte vi, som spelar ABBA musik, här är man galen i ABBA. Vi visar upp bilder på Björn Borg, jag menar han är den svensk som alla känner till. Vi har bilder på Annika Sörenstam, jag tror inte det gått en enda vecka som det inte har stått något om henne i tidningarna här, hon är en superstar. Och Astrid Lindgren, min stora favorit, som har så många fans runt om i världen. Karlsson på taket är ju superstor i Japan och Kina. Pippi är ju inte heller helt okänd. Och som om inte det skulle räcka, så kan vi försöka få IKEA att sponsra vårt bord med sina läckerheter, och då kan de ju få ha sin logga med någonstans runt omkring oss. Jag menar, de som inte tidigare varit i Sverige efter att ha sett oss i denna hemmagjorda monter, kommer ju att boka resa på en gång. Åtminstone vad jag tror.

Däremot finns en liten hake. Den lilla haken heter Julia Linder, och hon är en mycket bestämd ung dam som inte ens hennes föräldrar sätter sig på. Hon dissade hela förslaget och tyckte att vi skulle lämna "walk over". Hon menade under vår diskussion att hela denna idé som jag lade fram kan få långtgående konsekvenser för henne och hennes framtid på skolan. Att låta två gamlingar (jag och Pär) stå och göra bort oss (henne) inför hela skolan var den sämsta idé hon hört på länge. Hon reste sig upp från bordet, gick med bestämda steg in på sitt rum och stängde dörren med en kraft som bara en bestämd liten elvaåring kan göra. Därinne höll hon sig sedan, och det är precis där vi står i denna fråga just nu.

Så nu måste jag lägga om strategin när det gäller att sälja in detta till henne.

Vad tycker ni? Ska vi lämna "walk over" eller har någon något annat förslag?



Den "lilla haken" i sitt rum här i Kuala Lumpur. (ja, det är ditt linne Kelsey!)

Kommentarer
Postat av: pelle

Haha, jag håller med er. De bevisar nog att jag slagit runt och blivit "gamling". Björn Borg-utstyrsel är ju dessuom inte så svår att fixa själv heller. Visa att du är förälder och kör på, haha ;D

2009-01-15 @ 10:21:21
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Ja, haha - men kan inte du vara Agnetha Fältskog och karln din Björn (eller vem hon var var ihop med)? Det skulle vara grymt, haha.

2009-01-15 @ 13:39:09
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: elisabet

Haha jag tycker det låter urkul men när man är 11 är väl allt ens föräldrar gör pinsamt så spelar det verkligen någon roll vad ni hittar på ... Om man vill tona ner det lite kan man ju bjuda på löjromstoast och mousserande flädercider e dyl och avstå från kostymer men jag tyckte ert förslag lät jättekul.

2009-01-15 @ 17:41:11
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: marie

Hej!

Har precis varit med om samma sak som Julia.

När jag var på kibbutz vilket nu är länge sen skulle alla göra något typiskt från sitt land. Vi var några svenskar som gjorde en midsommarstång och sedan dansade vi små grodorna och ingen visste att det var grodor vi var. Men Julia är ju duktig på teater så något kommer hon väl på som hon vågar göra tror jag nog. Det är väl övriga fam. hon skäms för... eller har jag inte rätt. Ha det!!

2009-01-15 @ 17:41:20
Postat av: Lotta & Clara

Hahahahahaha....TACK för ett härligt inlägg! Clara hälsar att hon tycker att idéen är jättekul, men hon förstår mycket väl Julia! Väntar med spänning på vad ni bestämmer er för att presentera. Kram/Lotta & Clara

2009-01-15 @ 17:45:50
Postat av: Linder - Västerhaninge

oj oj oj, vi förstår din entusiasm att få spöka ut er. Ni får inte glömma kungen på ett foto! Ikea ställer säkert upp, ni har väl sett på youtube hur de marknadsförde sverige i Tyskland

...http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Vi ser framemot ert bidrag

2009-01-15 @ 23:21:42
Postat av: pernilla

2009-01-16 @ 10:22:11
Postat av: pernilla



:-) Jag kan se Julle framför mig i sin ilska! Jag vet ju hur det kan bli och jämför med mina små änglar när jag gör något pinsamt (ja, bara att jag syns är ju pinsamt). Jag röstar för "walk over". Gör en liten grej av det i alla fall. Det räcker med flagga, familjen med flätor i håret (inte Pär) och köttbullar från IKEA. Det räcker nog. Eller hur kära min lilla Julle? Puss och Kram!

2009-01-16 @ 10:24:31
Postat av: lovisa

Det här är de roligaste jag har läst på länge. Det är så typsikt familjen Linder så att det finns inte :) Jag tykcer att idén är helkul, men måste säga att jag hade reagerat precis som Julia när jag var elva.. Du måste skriva om utveklingen av det här. haha.

2009-01-16 @ 13:41:44
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

ursäkta alla stavfel. Jag har lite bråttom ibland :P

2009-01-16 @ 13:42:50
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0