Föräldramöte med buffé

Nu är det snart Langkawi som gäller. Och som jag skrev igår blir det kanske lite si och så den här veckan och nästa vecka med bloggandet.
I dag var jag på föräldramöte för nya föräldrar på ISKL där Emelie går. Och det var så kul, så annorlunda, så häftigt och så gott.

Vi samlades alla i ett ganska stort rum där de ställt upp stolar för oss. Sedan var det representanter för både Elementary School, Middle School och High School. Alla berättade de om sin egna erfarenheter av skolan och hur det är att komma som ny. Vad som förväntas av oss och av skolan. Allt i amerikansk anda med en enorm framåtanda. Men skolan verkar väldigt bra och alla verkar oerhört hjälpsamma och trevliga.

Men vi började naturligtvis med mingel, och skolan hade dukat upp en underbar buffé med alla möjliga godsaker såsom snittar med olika fyllningar, småpajer, vårrullar, småpizzor, godis, kakor, kaffe, vatten och läsk. Lite annat än föräldramöten jag är van vid.

Det roliga är att man träffar så många nya människor, från alla möjliga länder. Och alla är precis lika nyfikna på varandra. Jag pratade först  med en mamma som hade lite mindre barn, hon var från Malaysia men hade bott utomlands i flera år, hennes man jobbade på Utrikesministeriet här i Putra Jaya. Sedan pratade jag med en annan mamma som var född och uppvuxen i Sydafrika, men hade bott i Holland de senaste tolv åren och nu flyttat till Malaysia i oktober.

En representant från föräldrarådet kom fram till mig och vi pratade Skandinavien och Sverige. Hon var från Polen, men gift med en Skotte och bosatt sedan många år här i KL. Hon ville ha in fler Skandinavier i föräldrarådet, och undrade om jag var intresserad. Hon tyckte att framförallt vi Svenskar  var så duktiga på att jobba frivilligt med alla aktiviteter på skolan. Jag berättade inget om min historia när det gäller frivilligt arbete:) Men hon och jag ska i alla fall käka lunch efter det Kinesiska Nyåret, och sedan får vi se.

Efter själva mötet gick jag fram och pratade med några om lite frågor jag hade. När jag väl står där kommer en mycket elegant kvinna fram till mig. Hon hade en leoparddräkt av något slag och med skor som inte ens jag har till fest, men hon var verkligen snygg. Hon undrade om jag var Emelies mamma, och det är jag ju naturligtvis. Hon berättade att hennes dotter pratat mycket om Emelie hemma, och undrat hur hon skulle göra för att bli vän med henne. Hennes dotter hette Sabrina, och vad jag kommer ihåg har även Emelie pratat om henne. Den här familjen hade bott i Singapore i massor med år innan de kom hit till KL. Men jag vet inte riktigt var de kommer ifrån, men troligtvis från Japan, Korea eller något sådant, får fråga Emelie när hon komemr hem. Hon sprang efter mig precis när jag skulle gå och ville att hon (mamman i leoparddräkt) och jag också skulle träffas på en coffeemorning eller lunch. Ja, det går väl bra sa jag och så kindpussades vi och jag hoppade in i min taxi.

För kindpussas det gör man här hela tiden. Man gör inte som jag tidigare är van vid, sträcker ut båda armarna och ger en bamsekram. Nej, det är inte fint, här kindpussas man på båda kinderna rakt ut i luften.

Så nu James, kan jag hälsa på dina släktingar och vänner från Frankrike utan att du behöver skämmas:)

Det var en mycket bra förmiddag och jag kan säga att International School of Kuala Lumpur verkligen gör skäl för namnet International. Häftig känsla faktiskt!



Så här ser skolan ut utifrån, och jag kan säga att den är stor,
väldigt stor när man kommer in.



Kommentarer
Postat av: Lotta

Go´morron KL! Härlig beskrivning av den internationella atmosfären på skolan. Har lite svårt att tänka mig en kindpussandes Eva i leoparddräkt och finskor. Hoppas du inte blir alltför präglad av allt det nya (skratt). Ha nu en skön semester! Kram

2009-01-20 @ 07:18:49
Postat av: pelle

Men oj, vilket jäkla föräldramöte. I Sverige har man väl tur om får en kopp kaffe till, om jag förstått saken rätt, haha.

2009-01-20 @ 15:39:27
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Junitjej

Så fin skolan ser ut!

2009-01-20 @ 20:58:44
URL: http://junitjejen.se
Postat av: lovisa

Japp, vi har gått i konkurs.. Visst är det tragiskt! Norrköping behövde en sådan butik. Det blir jtte bra, det är som sagt bara att du hör av dig kvällen innan. Ha det så bra nu. Eller ni kanske redan har åkt förresten?

Kram

2009-01-21 @ 15:47:22
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: Pernilla Cidh

Ja, det hade sett ut om vi kommit in på Den här skolan som vi gjorde första föräldramötet på Larssons!! Jag i mörka solglasögon och allergichock i ögonen och du med alla "våra" fem barn, springandes till alla olika klassrum. :-)



Ja, du - det blir mycket pussande i februari. Släkten kommer då igen....vi blir väl kanske en sådar 16 pers här eller så.



Jag kan se dig framför mig med dina hjärtliga kramar och de chockade änsiktsuttrycken på de du i början måste ha försökt att krama! :-)

2009-01-22 @ 09:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0