Mitt Malaysia

Gårdagen med Linda, vår nya maid, blev väldigt lyckad. Hon gjorde så rent i i våra badrum och toaletter att vi nästan inte vågade använda dem sedan. Dessutom började hon med fönstren och jag måste säga att jag var skräckslagen. Där stod hon på en stol och sträckte sig ut för att komma åt, och då på 27:e våningen! Men jag tror att vi måste säga till om hon blir för våghalsig, då har jag hellre smutsiga fönster.

I går kväll innan jag skulle somna funderade jag ganska mycket på det nya land vi flyttat till. Vi har nu bott här i ungefär två månader och jag har kommit att älska detta land väldigt mycket och väldigt snabbt. Man kan säga att det blev kärlek vid första ögonkastet.

Jag tycker att det är riktigt trivsamt att gå runt på gatorna här och verkligen känna av blandningen mellan olika folkgrupper och religioner. Jag kan möta en kines som är mitt  i en intensiv konversation med en muslimsk kvinna. De skrattar och umgås på ett oerhört avspänt sätt. Jag kan möta en man från Europa som sitter och äter lunch med både kineser, muslimer och indier. Allt i en härlig och vänskaplig blandning.

För även om vi har många olika folkgrupper i Sverige, så har jag aldrig upplevt något liknande tidigare. Här lever alla sida vid sida och man försöker verkligen acceptera varandra och den religion man har.

Malaysia är ju muslimskt, och över 50% av befolkningen är muslimer. Och just ordet muslim får ju många från västvärlden att reagera. Men jag tror många gånger att vi då tänker på arabvärlden såsom Iran och Irak och alla de fundamentalister som vi läser spaltmeter om i våra tidningar. Här upplever åtminstone inte jag att de är så strikta.

Visserligen kan jag många gånger bli riktigt irriterad här, eftersom många bara tilltalar Pär när jag står bredvid. Men det har jag försökt acceptera och inte brusa upp längre. Jag fortsätter att prata och jag fortsätter att titta personen, som oftast är en man, i ögonen.

Men det som slår mig mest när det gäller alla malayer är att de är oerhört trevliga, roliga och med massor av humor. När man går in i en butik eller mataffär kan man skämta och de älskar att skämta och munhuggas tillbaka. De är artiga och hjälper mer än gärna till. Många tar livet lite lättare här än vad vi är vana vid. Om man någon gång gör bort sig eller säger fel saker kan man säga: "ursäkta mig, men jag är ju bara en vit kvinna/man", och då skrattar de gott.

En del saker är vi lite mer ovana vid som västerlänningar. Och det är all cencur som man stöter på, det är något som framförallt Emelie och Julia reagerat på och haft roligt åt. Jag är ju precis som de allra flesta i väst en stor vän av det fria ordet och alla människors lika värde. För oss är detta en självklarhet. Vi kan uttrycka oss och säga vad vi vill, vi kan läsa våra dagstidningar utan att de blivit granskade av någon myndighet innan.

Här är det visserligen demokrati, och jag tycker också att media rapporterar någorlunda fritt. Men vissa saker granskar man inte här, och vissa saker tar man inte upp.

När det gäller homosexualitet så är det indirekt kriminaliserat här i Malysia. Det finns en paragraf i brottsblaken som förbjuder sodomi, vilket täcker en rad sexuella handlingar. Här anser man att det är "maskulina" aktiviteter om kvinnor har sex med varandra. Likaså tycker en del att det är oacceptabelt att se kvinnor som har en manlig livsstil och klär sig i manliga kläder. För oss lite märkliga åsikter. När det gäller män är det samma sak som gäller. Några av Er kanske läste om den före detta  vice premiärministern och numera oppositionsledaren Anwar Ibrahim, som tidigare dömts, och suttit i fängelse i sex år för sodomi. I somras anklagades han återigen, men förnekade. Han fick även hjälp av en människorättsorganisation och friades.

När det gäller droger och droginnehav ska man passa sig väldigt noga. Även innehav av mycket små mängder kan ge flera års fänglese eller dödsstraff. Ofta läser man i tidingen om skräckhändelser när det gäller drogrelaterade brott. Hörde igår av en kille som jobbar på Ericsson här om en japansk kille som åkt fast för ett tag sedan och man försökte genom diplomater få honom ur landet för att undvika det dödsstraff han dömts till. Så nej till droger!

När det gäller musiken som spelas i radion så är även den cencurerad. Det var det första som vi reagerade på när vi kom hit och upptäckte att helt plötsligt försvann texten. Samma sak gäller filmer, som också är cencurerade. Heta kärlekscener, naket och de värsta svordomarna är bortklippta. Fast å andra sidan går det naturligtvis självklart att köpa ocencurerat här också.

En sak som man kan köpa här är kopior på TV Spel. Vi har ju med oss Playstation 2, den platta varianten. Och Pär och Emelie skulle köpa FIFA 09, som i Sverige säkert kostar närmare 500 spänn. Här kan du köpa en "good copy" för 8 RM, det vill säga ca 17 kronor. Fast då måste vi först modifiera vårt playstation.

När det gäller dvd skivor så har vi hittat vår butik som vi blivit stammisar på. Här köper du en dvd för 10 RM (ca 22 spänn) och då är det riktigt bra kvalité. Köper du fem dvd:er så får du en på köpet. En box kostar ca 60 RM (ca 125 spänn) och då får du också en valfri dvd på köpet. Gissa om vi kommer att ha filmer och boxar med oss hem efter dessa år:)
Men en varning till turister: handla aldrig filmer i China Town, där får man riktigt skräp.

Bensinen är också väldigt billig här. Nu vet jag ju att bensinpriserna gått ner även i Sverige, men ni slår inte Malaysia. Här kostar en liter ca 2 RM (ca 4 spänn).

Taxi är också billigt. Men vi har under den här tiden lärt oss att de verkligen lurar turisterna. Och jag tror inte turisterna märker det, för det är ju ändå så billigt. Man ska vara väldigt noga med att säga att de ska sätta på taxametern. I annat fall säger de bara en summa som kan vara dubbelt så dyr som normalpriset. Även om det bara skulle röra sig om någon tia, så vill man ju inte bli lurad. Fast på flygplatsen kan man köpa biljett i förväg, vilket är ganska lätt och väldigt smidigt.
Men när det gäller att köpa biljett i förväg ska man passa sig lite på just turistställena, där det är betydligt dyrare att köpa biljett i förväg än att ta en taxi direkt på gatan.

När det gäller shopping i största allmänhet så finns det hur mycket som bara den. Vi har inte ens besökt en bråkdel av alla köpcentrum och butiker. Det finns allt från stora, dyra och supermoderna shoppinghus till små hål i väggen där allt är så billigt. Det finns datavaruhus med datorer, mobiler, kameror och TV där det skulle ta mer än en vecka för att titta på allt. Dessa varuhus är på flera våningar och jag kan säga att de har allt.

Vi har naturligtvis hittat några favoriter. Det ena är mitt i KL och området är stort och heter Bukit Bitang. Här finns både shoppingcentrum och små billiga butiker. Här kan man göra fantastiska fynd om man letar. Det andra är nog det största shoppingcentret i KL och heter Mid Valley, ett ganska omodernt köpcentrum som ändå har allt från dyra märkeskläder till billigare kläder. Här finns även spel, datagrejer, mat, ja du hittar allt. Kan ibland vara svårt att hitta parkeringsplats. Men våra favoritställen kommer säkerligen att ändras ju mer vi upptäcker.

Och sevärdheter finns det också gott om. Jag tar upp det i ett senare inlägg. Det här blev säkert på tok för långt.


Måste bara visa dessa underbara matmarknader


Ett roligt sätt att handla på


Bara välja och vraka


Färdigt eller råvaror...






Kommentarer
Postat av: Junitjej

Intressant läsning. Kul att du berättar så mycket om Malaysia!!

2009-01-06 @ 08:16:14
URL: http://junitjejen.se
Postat av: pelle

Men shit, dödsstraff för droginnehav? Moly Hoses! Annars väldigt trevlig läsning. Tänkte förresten också på serien Vänner när jag läste det där med censur och hur man i vissa Asiatiska länder valt att censurerar allt som hade med sex och kärlek att göra. Vissa avsnitt blev bara fem minuter långa, haha.

2009-01-06 @ 15:50:44
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Junitjej

Svar till Eva Linder: Vad ska ni göra i Malaysia och Kuala Lumpur så länge? Har ni barn?

2009-01-06 @ 16:25:22
URL: http://junitjejen.se
Postat av: isabelle

Härliga bilder :)

2009-01-06 @ 16:29:32
URL: http://nak3n.blogg.se/
Postat av: lovisa

Gud vad avundsjuk jag blir när jag läser (bortsett från censur, orättvisa lagar osv) jag blir mer och emr motiverad att komma och hälsa på er hela tiden och hoppas VERKLIGEN att cirkusen ska nappa så att det går att lösa. Jag har i alla fall just skickat iväg ett mail till dem så vi får väl se. :)

2009-01-06 @ 20:35:40
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

Gud vad avundsjuk jag blir när jag läser (bortsett från censur, orättvisa lagar osv) jag blir mer och emr motiverad att komma och hälsa på er hela tiden och hoppas VERKLIGEN att cirkusen ska nappa så att det går att lösa. Jag har i alla fall just skickat iväg ett mail till dem så vi får väl se. :)

2009-01-06 @ 20:36:21
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

Gud vad avundsjuk jag blir när jag läser (bortsett från censur, orättvisa lagar osv) jag blir mer och emr motiverad att komma och hälsa på er hela tiden och hoppas VERKLIGEN att cirkusen ska nappa så att det går att lösa. Jag har i alla fall just skickat iväg ett mail till dem så vi får väl se. :)

2009-01-06 @ 20:36:43
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

Gud vad avundsjuk jag blir när jag läser (bortsett från censur, orättvisa lagar osv) jag blir mer och emr motiverad att komma och hälsa på er hela tiden och hoppas VERKLIGEN att cirkusen ska nappa så att det går att lösa. Jag har i alla fall just skickat iväg ett mail till dem så vi får väl se. :)

2009-01-06 @ 20:37:25
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

Gud vad avundsjuk jag blir när jag läser (bortsett från censur, orättvisa lagar osv) jag blir mer och emr motiverad att komma och hälsa på er hela tiden och hoppas VERKLIGEN att cirkusen ska nappa så att det går att lösa. Jag har i alla fall just skickat iväg ett mail till dem så vi får väl se. :)

2009-01-06 @ 20:38:06
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

jag förstår mig inte på min dator obland... Nu belv det massor igen

2009-01-06 @ 20:39:00
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Min semester är inte ens över än...o jag längtar efter mer och speciellt mer KL efter att ha läst ditt levande inlägg! Kram/Lotta

2009-01-07 @ 07:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0