Nu börjar det hända grejor

Igår hade jag en jätterolig dag. Den var svettig, klibbig, stressig, rolig, intressant, social och precis så som jag vill ha en dag.

Dagen började som vanligt 06.00 då väckarklockan ringde. Emelie och Julia åkte iväg till respektive skola. Pär var hemma lite längre på morgonen för han skulle fixa med en spegel i Julias rum och sedan packa sin lilla resväska, direkt efter jobbet åkte han till Jakarta.

Själv åkte jag hissen ner till vår lobby och garageutfart där jag skulle möta Riita och hennes man från Norge som bor i samma condominium som vi. Riitas man skjutsade oss till KL Central, där vi skulle möta ett gäng glada Skandinavier som under förmiddagen skulle få en riktig guidning genom intressanta delar här i KL. Hon som guidade oss heter Jessika och är Finlandssvenska och har bott här i två år. Hon var väldigt duktig och nu kan jag säga att jag fått en hel del tips.

Bitte: Nu har jag hittat dörren, du vet, kopiornas kopia!!!! Så nästa gång ringer vi på:) Ödsligt och skumt, men ack så spännande!



Vi samlades alltså vid KL Central 09.00 på morgonen. Och vi, det var både svenskar, norskar och finnar. Alla var riktigt taggade på att få vandra runt i denna tryckande värme och fuktighet och upptäcka nya hemilgheter i denna fantastiska stad Kuala Lumpur. Och jag kan säga att det kommer att ta lång tid innan jag kan säga att jag upptäckt allt här. För det finns massor och hela tiden hittar man nya guldkorn.



Här ovan är Jessika, som var dagens värd. Hon har bott i Kuala Lumpur i två år, och hunnit lära sig otroligt mycket. Vi fick många tips av henne. Måste också berätta en lite roligt sak. Julia går ju på Garden International School just nu, och hon är ju enda skandinavien där. Men de har hela tiden sedan vi började  på skolan pratat om en duktig kille som tog internationell examen förra året, och hur hans mamma ensam stod för det skandinaviska under deras internationella dagar. Ja, så där som jag ville göra, fast med hela familjen. Och vet ni, det var Jessika och hennes son. Han var också med igår så jag pratade lite om Garden med honom. Så nu vet jag vilken skandinavisk familj de pratar om.



Först vandrade vi en bit från KL Central och kom då till ett indiskt område som kallas för Brickfield. Ett ganska ruffigt och nedslitet område om man tittar på de många byggnaderna, men riktigt charmigt. Vi fick berättat för oss att det ska  ska fixas till och man ska då också putsa fasaderna. Här ovan ser ni ett av de största och mest lyxiga huset i området, ett typiskt gammalt Malaysiskt hus som står på pålar, fast det syns inte på bilden. Inne i KL finns inte så många av de här husen bevarade, men åker man ut på landsbygden finns det betydligt flera.



I detta område fanns det så många kyrkor, och från olika religioner sida vid sida. Här är ett Indiskt tempel, och där är det stor förberedelse just nu, för till helgen är det Thaipusam, en stor indisk högtid. Då vandrar alla hinduer från ett tempel som ligger i China Town ut hela vägen till Batu Caves, ett annat hinduiskt tempel som är insprängt i bergen. Ett fantastiskt ställe där vi varit med våra besökare. Under denna vandring så späker man sig genom att sticka krokar och annat genom skinnet. Dessa tempel är oerhört färgglada och vackra.



Här är ett Kinesiskt tempel i samma område. Nu firar man fortfarande det kinesiska nyåret och offrar till gudarna,  det var väldigt vackert smyckat med lyktor och de traditionella mandarinträden. De tre urnorna som syns på bilden har alla en egen betydlese och allt går ut på ett långt, lyckligt och rikt liv.



Lite suddigt, men här är själva "altaret" med massor av godsaker som man offrat. Färgglatt och mycket vackert.



En av gatorna i Brickfield där du så att säga kan "köpa" vad du vill eller rättare sagt en stund uppe på ett rum för ungefär 8 RM för en halvtimme. Här varnade Jessika oss för att vandra runt ensam på kvällarna, inte speciellt trevligt och tryggt. Vi såg de lokala hallikarna utanför en trappuppgång och enligt säkra källor tar de drygt hälften av dessa 8 RM. Här är det ju väldigt billigt och skitigt så det är lokala män som går hit. De västerländska äckelgubbarna håller till inne i KLCC eller Hilton Hotel i baren. Vi fick också veta att vi ska hålla hårt i våra västerländska "män" här i Kuala Lumpur för de står högt i kurs hos såväl Malasiska kvinnor som Indonesiskor och Filippinskor. En chans till extra pengar och kanske även en rikare och lyckligare tillvaro istället för fattigdom och elände. Och jag kan säga att det verkligen stämmer. Var än vi går så flirtar de med Pär, till och med när jag står bredvid. En ovan situation, men verklig och kanske förståelig eftersom det är så stora klasskillnader här.



Den här bilden säger ju ingenting, en trist fasad. Men när vi stod på gatan kom en brittisk man med sin lilla son förbi och berättade för oss om staketet eller väggen man satt upp mot Mono-railen. Jo, för här gör tydligen polisen sina räder lite då och då, och innan väggen kom upp kunde kunderna snabbt hoppa upp på den här väggen och ställa sig på perrongen som om ingenting hade hänt. Nu fungerar inte det och det är lättare för polisen att haffa sexköparna och hallikarna.



Här tar vi en behövlig drickapaus på YMCA. Fast nu börjar man ändå vänja sig vid värmen och att vara svettig och klibbig hela dagarna är något som alla är här. Men det tar på krafterna och då måste man dricka mycket.



Här har vi kommit till området "little India" i KL. Och Jessika hade ordnat så att vi fick gå in i en butik med massor av indiska kläder och magiskt vackra tyger och få en förevisning om hur man sätter på sig en shari.



Så här snyggt blev resultatet.



Hungrig blev vi ju också och intog den på en indisk restaurang. Och som ni ser på bilden äter man maten på bananblad och med höger hand. Naturligtvis så tvättar man händerna noga först och sedan är det bara att hugga in. Det man kan tänka på när det gäller den fantastiskt goda indiska maten som är så kryddstark är att man försöker undvika att få mat på läpparna. Indierna själva gör så, och det kan se lite knäppt ut när man öppnar munnen rejält och liksom kastar in maten med handen. Men det hjälper en från att få brännande läppar. Indierna dricker heller aldrig som vi gör kall dryck till, utan varm. Har också lärt mig att varm kryddstark youghurt neutraliserar magen när man äter kryddstarkt.



Vi avslutade hela denna roliga guidning på ett gammalt klassiskt café i riktig tropisk kolonialstil. Det här fiket låg i närheten av China Town och är helt klart värt flera besök. Otroligt roliga bilder på väggarna från den tid då Malaysia var en brittisk koloni och hela stämningen på fiket utstrålade gamla tider.

Jag, Riita och Tanja som alla bor i Mont Kiara delade på en taxi hem strax efter tre. Väl i taxin ringde Lotta, en annan svensk tjej som bor här sedan många år tillbaka och som dessutom är jämte och bästa kompis med min kusins barn. Otroligt, världen är liten. Men i alla fall, hon ville påminna mig om att det var bokcirkel på kvällen vid hennes pool med middag och diskussioner.

Så jag skyndade upp till mig för att få lite vila och svalka innan. När jag kom upp i lägenheten hade både Emelie och Julia kommit hem från skolan och Linda höll som bäst på att storstäda hela lägenheten. Nu är det så att säga tipp topp. Hon putsade även alla fönster, jag fattar inte hur hon törs, 27:e våningen! Otroligt.

Bokcirkeln som jag var med på för första gången var en höjdare. Vi var sex stycken glada, pratsamma och lättsamma tjejer som pratade om allt mellan himmel och jord i ett antal timmar. Ja, självklart också böcker. Vi hade alla även med oss böcker som vi rekommenderar de andra att läsa. Kul kväll, då jag också fick träffa Anna som är ordförande i SWEA här i Kuala Lumpur, hon är med i samma bokcirkel.

Och på tal om SWEA, har ju berätttat att jag varit på en del aktiviteter med dom och att det varit så kul. Förra veckan hade styrelsen coffee morning för oss nybörjare och då fick vi presentera oss och det var så intressant att träffa och höra alla.

Och nu är det ju så att jag har blivit tillfrågad om jag vill börja jobba i programutskottet inom SWEA. Jag har tackat ja, så i morgon kommer Anna och hämtar upp mig och tar med mig på mitt första årsmöte med SWEA. Ska bli intressant och se hur det går till. Kanske ska jag även skriva texterna till SWEA:s hemsida, men det får vi se. Har inte tackat ja till det ännu, för jag känner att jag är på tok för mycket nybörjare här.

Inte nog med SWEA. I går på bokcirkeln blev jag tillfrågad om jag ville börja skriva för den Skandinaviska tidningen här i Kuala Lumpur. Det var Lottie, som också är med i bokcirkeln, som sitter i redaktionen. Jag ska fundera ett tag, men om jag gör det så får det till att börja med bli en krönika en gång i månaden. Men jag har i alla fall lovat att vara med på nästa redaktionsmöte.

Fullt upp kommer det att bli, för jag har också anmält mig på en kurs i Bahasa Melayu, det största språket. Jag måste ju kunna prata lite med lokalbefolkningen, jag som älskar att prata.

Ja, det rullar alltså på här i KL. Idag ska jag åka och handla lite mer mat att fylla kyl och frys med. Mina föräldrar kommer i eftermiddag och ska stanna ända tills i början av mars. Ja, det ska ut på lite resor också, ensam och med oss. Ska bli kul att få visa dom hur vi har det här. Hoppas att de också går med på att skriva gästinlägg, dessa 72 åriga pensionärer. Men jag får väl tvinga dom annars, alla måste göra det som kommer hit.

På lördag ska det vara en stor fest för att välkomna oxens år här i vårt condominium. Ska bli kul, och från början trodde jag att vi inte skulle behöva ta med egen mat, men igår när jag och Riita var nere på managementkontoret sa de att vi måste göra något typiskt för vårt land. Jag får hitta på något enkelt, har inte tid att laga mat. Riita var ju snabb och säga: då tar jag med mig norsk lax". Orättvist!

Innan festen har jag bjudit in alla Skandinavier som bor här i Condot på en drink. Jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet, för när jag räknar efter så tror jag att vi kan bli uppåt 40 pers med barn och allt. Men det får väl gå på något sätt, ett drinkbord och mingel en stund innan vi går ner till festen vid poolen.



Päronen som kommer att få ta av sig lite kläder när de kommer!

Kommentarer
Postat av: pelle

Nämen oj, vilket grymt långt inlägg - jag får dela upp mina åsikter i olika kommentarer. För det första, är Emelie ensam skandinav? Häftigt!

2009-02-04 @ 08:57:35
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Pernilla Cidh

Jag visste att du skulle få ett fullspäckat socialt liv! Eller ja, det är ju fullspäckat på alla fronter skulle man väl kunna säga! Du är Underbar, Eva! Härligt att se att också Du njuter av allt.

2009-02-04 @ 10:17:33
Postat av: Elisabet

Låter som en spännande och intressant dag! Det där med att flirta när du är med låter ju lite osnyggt, du får akta så din man inte blir så smickrad att han får divalater av all uppvaktning, hihi. Hoppas du har en fin dag!

2009-02-04 @ 16:34:44
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Geccod

Härligt inlägg, långt men lätt att läsa. Kul att dina föräldrar har kommit också. :-)

2009-02-04 @ 18:38:23
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: pelle

Nädu, Eva - nu får du komma med en uppdatering ;D

2009-02-05 @ 19:53:50
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0