Public Holiday

Är det inte ganska typiskt. I går kväll låg jag vaken och läste ända till två på natten, för jag hade ju bestämt att jag skulle sova ut i morse. Och när vaknar jag? Jo, precis, halv sex...och kan inte somna om. Så himla typiskt mig. Så nu har jag bestämt mig för att vara uppe ett litet tag och sedan krypa ner igen, i hopp om att få lite mer sömn. Alla andra ligger nämligen och sover, och kommer nog att göra det, åtminstone ett bra tag till.

Idag är det nämligen Public Holiday för alla som jobbar och går i skolan i Selangor, för Sultanen har födelsedag i dag. Och precis som vanligt är det massor av annonser i morgonens tidning där man vill gratta och hylla. Och det är inga dåliga företag som idag har slagit på stort med helsidor i fyrfärg, utan det är allt från stora banker till de absolut mest kända företagen här i Malaysia. Dessutom har man en hel bilaga om honom också. Och enligt alla man pratat med så är han en väldigt populär Sultan, varm och omtänksam mot alla.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om namn och titlar i Malaysia. Och som sagt, här har man inte namn som vi hemma i Sverige, korta och lite trista, möjligtvis ett extra förnamn eller ibland också två efternamn för att man vill ha kvar sin identitet när man gifter sig. Nej då, här slår man på stort även när det gäller den saken.

Så här tituleras vår sultan om man skriver ut allt:

His Royal Highness Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj
Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj

Och här är lite till som ska stå med:

D.K., D.M.N., D.K (Terrengganu) D.K (Kelantan), D.K. (Perak),
D.K (Perlis), D.K (Negeri Sembilan), D.K. (Kedah),
S.P.M.S, S.S.I.S., S.P.M.J

Så när det kommer till namn, så känner man sig fattig som svensk!
Och till vår Sultan säger jag:

Daulat Tuanku, Salutations & Heartest Congratulations!

I går kväll var vi på ett stort shoppingcentrum här i Kuala Lumpur (1 Utama) och handlade julklappar till mina syskon, syskonbarn och föräldrar, samt Pärs mamma. Något som alltid är lika svårt, men alltid lika roligt. Vi hittade det mesta, utom en sak till lilla Olle, den ska vi ska köpa idag. Vi har kommit på en klockren julklapp till honom, som finns på ett annat ställe.

Annars är det rätt okey här i Kuala Lumpur. Vädret har varit underbart i flera dagar, klarblå himmel och cirka 35 grader. Just nu när jag tittar ut har solen precis börjat stiga upp och det lyser otroligt vackert på alla skyskrapor runt omkring och utsikten från 27:e våningen är magnifik.

Vår premiärminister är på stadsbesök i Thailand och förhoppningen är att Malaysia ska hjälpa till att skapa lugnt i de mest oroliga delarna i södra Thailand. Idag kan man också läsa att vår Premiärminister Datuk Seri Najib Razak hela tiden uppdaterar hans Twitter och Facebook så att alla vänner, fans och kollegor kan följa honom. Och han är populär, på bara tre veckor har han fått över 500 000 fans på sin sida. Ett av hans senaste middags status där han talade om att han precis avslutat en inspelning av en special video och intog för stunden "chicken rice" fick 132 kommentarer och 156 personer hade skrivit "gillar". Så många kommentarer får aldrig jag.

Och det här med kommentarer, jag vill naturligtvis tacka er alla som kommenterar på min blogg. Jag blir oerhört glad ska ni veta. Att sitta här i Kuala Lumpur och få hälsningar är fantastiskt. Men det roliga är att jag den sista tiden upptäckt att många av mina läsare inte vet att man kan kommentera.

Och Lotta, som kommenterade igår och konstaterade att det är ganska precis ett år sedan hon var här och hälsade på; Lotta vi tänkte på det också häromdagen. Tiden rusar iväg...och du ska veta, vi blir kvar ett tag till. Åtminstone om vi själva får bestämma. Vi trivs!

Och en liten sak till. I går bokade vi en resa till Bangkok nästa helg, en kort trip från torsdag kväll till måndag eftermiddag. Lite shopping och lite turistande. Bäst att passa på!


Så här såg det ut på 1 Utama igår kväll, julsmyckat och vackert!


Emelie som hela tiden behövde påminnas om att det inte var till henne
vi shoppade, utan till kusinerna...


Emelies och Julias favoritabutik "Forever 21".....och faktum är att jag
också ibland hittar kläder här....alltid 21!


En liten paus på Coffee Bean är också ett måste. Fast här väntade vi
också på Pär som skulle ansluta efter jobbet.


Och jag fick också lite vila...



Kommentarer
Postat av: Catrine Linder

35 grader UNDERBART!!!

Vi längtar!!!

2009-12-11 @ 06:03:07
Postat av: Lotta

Återigen....härligt att få lite bilder från er! Förstår att ni trivs och att ni blir kvar ett tag till! Kram

2009-12-11 @ 08:50:59
Postat av: pelle

hahaha, det där är så jävla typiskt. "nu ska jag ta sovmorgon", men inte då ;) Kommer med åldern det där, antar jag.

2009-12-11 @ 13:52:06
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Marita

Så himla härligt!

Jag VILL ha en grön jul här...dock lite varmare!

25 grader (minst) skulle sitta finfint!

:D

Kram!

2009-12-11 @ 17:51:51
Postat av: RESESNACK.

Hejsan!

Jag bloggade tidigare på RES.se men återfinns numera på den här adressen. Jag hoppas att du ska fortsätta komma in och läsa och inspireras :)



Trevlig helg,

Malin

2009-12-11 @ 19:09:12
URL: http://resesnack.wordpress.com
Postat av: Katarina

Tack så mkt för dina tips =) Jag mailade dig istället för att skriva här =)



Låter som du haft en härlig dag!

2009-12-11 @ 21:07:50
URL: http://blog.brimstedt.se
Postat av: IzZzY

Och här jag inte sett solen sen jag kom hem från KL... Jag är inte dåligt avundsjuk på dig! :)

Jag tycker att det är helgdagar lite hela tiden i Malaysia, himla trevligt dock. Här måste man ta bort en röd dag innan man får lägga till en annan som 6:e Juni.

1 Utama är verkligen enormt och jag har en bild på precis samma sak, som jag tog innan det var färdigbyggt. Att det finns så många shoppingcentrar i den storleken lite överallt i stan är helt sanslöst! Jag kan jämföra med Bergvik i Karlstad, som är sveriges 4:e största eller något sånt. De i Malaysia hade garvat arslet av sig om de fick se det! ;)

2009-12-11 @ 22:43:21
URL: http://izzzy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0