Hemska myggor

I morse när jag vaknade hade jag fått massor av myggbett och det kliade som bara den. Precis när vi flyttade hit drabbades jag av en hel del myggbett, men sedan gick det över och både jag och de övriga i familjen var ganska förskonade ifrån dessa hemska bett. Men nu tycks det ha kommit tillbaka.

Och jag tror att det beror på regnperioden. Det regnar lite nästan varje dag vilket gör att det blir många vattensamlingar. Och just myggorna trivs väldigt bra i vatten, stillstående vatten. Och som sagt, här är man ju lite räddare för myggorna än vad man är hemma i Sverige.

Självklart är myggorna jobbiga hemma också, och jag kunde få rejäla bett av dem. Men här är de lite lömskare, man hör dem nämligen inte. De surrar inte runt öronen, vilket gör att man inte är beredd på en attack. Sedan är jag också väldigt rädd för denguemyggorna som finns här. Och enligt tidningarna så är det just under perioden december - januari som denguefeber sprids som allra mest.


Här är den lömska och hemska Aádes myggan som sprider
denguefeber. Man känner igen den på de randiga benen.

Här hemma får man alltid vara extra noga när man vattnar blommorna så att de inte står i vatten, likadant gäller egentligen allt från disken till allt som har med stillastående vatten att göra. För om man glömmer bort det, så kommer både myggor och massor med flugor. Och det är ganska irriterande.

I går kväll innan jag somnade tänkte jag en hel del på hur snabbt det har gått sedan vi flyttade hit den 8 november förra året. Tiden har bara rusat iväg, och det känns faktiskt som om det var i går vi stod här hemma med alla flyttkartonger och undrade hur vi skulle få ordning på allt.




Ja, det här känns som om det var igår. Tiden har verkligen gått fort.


Och det här var julafton förra året, snart är det dags för vår andra jul i KL.

Idag ska jag åka iväg och handla lite småsaker och sedan ska jag hämta Emelie och Julia på skolan. Julia ska på Svenska skolan, jag tror att det är sista eller näst sista gången innan jul. Sedan blir det nog plugga för framförallt Emelie som har en massa exams just nu. I går sa Emelie att hon verkligen längtade till lovet, för just nu är det inte mycket annat än plugga, gå i skolan och sova.

Men på fredag blir det kul och lite omväxling när vi åker till Cambodja.


Framförallt ska det bli intressant att se Ankor Wat och dess enorma skatt av tempel.


Kommentarer
Postat av: Geccod

Förstår att det måste vara läskigt med myggorna. Håller med om att tiden verkligen har gått fort när jag ser de bilderna. :-) Kram

2009-12-02 @ 17:04:29
URL: http://Geccod.wordpress.com
Postat av: pelle

Men fy fan, lite värre än våra myggor som vi förbannar oss över på Midsommar. Hoppas du slipper insjukna nu!

2009-12-02 @ 22:45:41
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Natalie - It's all about attitude

vilken jätte fin blogg du har =)

ta hand om dig! puss

2009-12-03 @ 00:10:12
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0