Ole Ole Bali

Under hela veckan har vi här i Malaysia, precis som i andra delar av världen, kunnat läsa om Kartika Sari Dewi Shurkarno, som ertapppades med att dricka en öl på en natttklubb i Pahang förra året. Enligt islam är det förbjudet att dricka alkohol , och här i Malaysia utgör som jag tidigare berättat ungefär 50-60 % av befolkningen muslimer.

Kartika som är en 32-årig fotomodell och mamma till två barn har erkänt sitt brott och är beredd att ta sitt straff. För oss som västerlänningar känns ju detta som oerhört hårt och konstigt. Men vad man kan läsa här så ser de flesta muslimer detta som helt naturligt. Kartiga har blivit dömd till 6 piskrapp och 5000 RM, ungeär 11.000 SEK.

Det som gjort att detta fall uppmärksammats så mycket är att det är första gången som en kvinna döms till piskrapp med en rottingkäpp, hittills har det endast varit män som dömts. Här i Malaysia har man en speciell domstol som dömer religiösa brott bland muslimer, Shariadomstolen, oftast handlar det om familje- och moraliska frågor. Så jag kan vara lugn, jag kommer inte att bli dömd i den och jag kan fortsätta dricka den inhemska ölen Tiger.

I går var jag och ett gäng andra tjejer och firade Karin, som fyllde år. Vi började med att gå på bio och se The Proposal med Sandra Bullock bland annat. En rätt mysig film, men med en förutsägbar handling redan efter fem minuter. Efter bion avslutade vi firandet med lunch på en japansk restaurang där vi åt utsökt sushi.

På kvällen hade jag och Julia bestämt oss för att gå ner till vårt favoritställe och ta manikyr. Ett billigt och bra sätt att hålla sina händer någorlunda snygga. Här kostar en manikyr mellan 50-110 kronor, så det är inte så att vi blir helt barskrapade efter en behandling. Men tyvärr blev inte våra naglar och händer vackrare, det var fullbokat. Så jag har lovat Julia att vi går dit ikväll och gör ett nytt försök.

I stället gick vi tvärs över gatan och åt en underbar middag på en av alla våra favoritställen, nämligen Ole Ole Bali, där de serverar så god Balinesisk mat med så härliga kryddor och uppläggningar. Oftast får man maten i korgar med bananblad. Och det bästa av allt är att vi bor nästan granne med denna restaurang så vi går ofta dit.



En mysig och underbar restaurnag att sitta ute och äta på..
Foto från: www.haveyoueaten.net


där allt är väldigt smkafullt och maten...


den är helt gudomligt god.
Foto från: www.haveyoueaten.net


Kommentarer
Postat av: Lotta

Så tydligt det blir hur vi lever i olika delar av världen! Många piskrapp hade det kunnat bli för en annan.... ;). Kram

2009-08-26 @ 08:24:57
Postat av: Eva Linder

Ja, Lotta, det är tur att man föddes där man gjorde;)

2009-08-26 @ 09:03:02
URL: http://evalinder.blog.se
Postat av: Elisabet

Usch vad fruktansvärt jag mår illa. Maten såg dock gudomlig ut!

2009-08-27 @ 12:56:11
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0