Ny premiärminister, mor-dotter dag, och turistdax! En helt vanlig dag i KL!

Förra veckan fick Malaysia en ny premiärminister. Vår gamla premiärminister hade redan efter förra valet sagt att han skulle hoppa av efter ett svagt valresultat för UMNO (största partiet i Malaysia) och ganska mycket kritik. Det som hedrar honom är att han höll sitt löfte.

Vår nye premiärminister är på inga sätt någon nykomling på den politiska arenan. Hans far har tidigare varit premiärminister och familjen har även en stor gata uppkallad efter sig här i Kuala Lumpur. Jalan tun Razak heter gatan och vår nya premiärminister heter YAB Dato´Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, men man kallar honom Najib Razak. Tidigare var han finansminister.

Men det är många som tror på honom, han verkar åtminstone väldigt öppen för förändringar. Det första han gjorde var att släppa ett antal fångar som på grumliga grunder satt fängslade. Han kommer även att jobba mycket för att få bort korruption. Han håller sina tal på engelska och han har barn som studerar både i USA och i England, så han verkar inte vara så jättepatriotisk.

I dag ska jag och Julia ha en riktig mor och dotter-dag. Vi ska nu packa ihop oss och gå på bio, självklart goldclass med täcke och sköna fåtöljer. Sedan ska vi shoppa lite hade vi tänkt.

Senare i kväll ska jag och Pär på ett möte på ISKL, Emelies skola. Sedan kommer familjen Andersson hit. Det ska bli riktigt roligt att få visa dem denna underbara stad. Har försökt göra upp en liten plan hur vi ska lägga upp turistandet på bästa sätt.


I morgon ska jag visa Anderssons min nya hemstad, hoppas att de också
gillar den. Först blir det en tur till


KL Tower eller Menara KL som det heter här för att se helheten av staden...


sedan en tur till Bukit Bintang så de får se lite "big shopping"...


och naturligtvis ska de få se Petronas Twin Towers, KL:s stolthet!

Kommentarer
Postat av: Moa

Hur ar det med er borta bland alla skyskrapor?

Jag kommer till Norrkoping 1 aug, ar ni fortfarande i Norrpan da? Vore kul att ses aven om jag inte ska med pa turnen..

Tar nog och reser runt igen efter ett par manaders jobbande i Sverige. Kommer garna och halsar pa er i Kuala Lumpur da!!

2009-04-08 @ 05:41:11
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se/
Postat av: Jenny Larsson

Hej!

Kul att läsa om andra som också är ute i världen! Själv är jag i Australien där jag nu bott ett tag, mestadels arbetat men också rest. På söndag åker jag till Kuala Lumpur (och utnyttjar mellanlandningen lite mer)



Har du några tips på ställen som gör bra manikyr/pedykyr i Kuala Lumpur? Är det något som man springer på överallt? Hur brukar kvalitén vara och hur brukar priset vara?



Ha det fint och hoppas ni inte saknar sverige alltför mycket! :)



Bästa hälsningar // Jenny

2009-04-08 @ 14:07:39
URL: http://wellness.blogg.se/
Postat av: Pelle

Det låter verkligen som om Malaysia har fått en förnuftig karl till statsminister? Men den förra då, var han mycket för korruption och sånt?

2009-04-09 @ 17:10:35
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: RESESNACK.

vilka fina bilder och vad spännande med ny premiärminister!:)



hoppas allt är bra och att helgen har vart kanon!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0