Money Money Money...

Malaysia är numera ett i mångt och mycket ett supermodernt land. Inne i KLCC (Kulala Lumpur City Center) trängs Petronas Twin Tower med åtskilliga skyskrapor och moderna, för att inte säga lyxiga, shoppingcentrum. Det finns gott om restauranger och man känner att man är i ett land där utvecklingen de senaste åren gått oerhört snabbt.

Och hur är då prisbilden här i Malaysia? Eftersom vår familj inte längre tänker i svenska kronor och ören utan i MYR, Malaysiska ringgit, så börjar jag med den dagsaktuella kursen, 1 MYR = 2.27 SEK.

Och jag vill börja med att säga att det är mina ord och mina åsikter om prisnivån nedan, och allt baseras på mitt och min familjs liv som västerlänningar med västerländsk standard här i Malaysia. Lokalbefolkningen här tycker inte alls som mig, utan tycker att det är normala till ibland ganska dyra priser. Därför är det ibland ganska svårt och väldigt jobbigt att se dessa otroligt stora skillnader som finns här, och som vi inte är vana vid hemma i Sverige. En genomsnittslön ligger på cirka 1 500 MYR, vilket inte är särskilt mycket. Så många har, trots att vi tycker mycket är otroligt billigt, fullt sjå att få allt att gå ihop. Mina lokala vänner tycker till exempel att bensinen är väldigt dyr, 2 MYR per liter. Så ni förstår att vi har olika utgångslägen och olika bakgrund.

När vi precis flyttat hit för snart ett halvår sedan så tyckte jag att det mesta var väldigt, för att inte säga snuskigt  billigt. Det var nästan så att det kändes som att vinna högsta vinsten när notan kom in efter ett restaurangbesök. Och i början när jag åkte mycket taxi tyckte jag att även det var ruskigt billigt.

Och hela tiden jämförde jag med Sverige och räknade om vad allt skulle ha kostat hemma. Och då kan man ju egentligen inte bli annat än nöjd. För här i Malaysia är väldigt mycket väldigt billigt.

Men för att det ska bli billigt så ska man naturligtvis handla inhemska varor. Allt annat är svindyrt. Här i Malaysia försöker man verkligen uppmuntra alla till att handla de egna varorna, och belöningen är då att priserna är långt, långt under allt importerat. Men utbudet är stort, och varorna är många, så du måste ha huvudet med när du är i butiken.

När vi går och handlar mat så är vi numera väldigt uppmärksamma på vad vi stoppar ner i korgen. När det gäller juice, så kan det skilja upp till 20 MYR mellan de olika märkena. De inhemska betalar du kanske 4-5 MYR för, medan en importerad juice kan kosta upp till 25-30 MYR. Och detta gäller all importerad mat. Den är väldigt dyr här. Ta till exempel ost,  en liten bit som kanske räcker två dagar kan du få betala 30-40 MYR för. 

Så vi försöker handla inhemska varor i så stor utsträckning som möjligt. Men självklart är det vissa saker som vi inte kan vara utan, och då handlar vi förstås de dyrare varorna. För vår del är det bland annat ost, youghurt och flingor, ett måste.

Och detta gäller naturligtvis alla andra produkter också. Allt inhemskt och från närliggande länder är väldigt billigt. Men allt importerat är svindyrt. Det gäller nästan allt, från mat till bilar. Vissa bilmärken är betydligt dyrare än hemma i Sverige.

När det gäller priser så är det också beroende på var du handlar och var du går på restaurang. Alla områden där det bor många expats är det oftast väldigt dyra affärer och restauranger. Inte dyrt i jämförelse med Sverige, men dyrt för att vara i Malaysia. Vår närmaste butik är en typisk expats affär med varor från hela världen och med stora variationer när det gäller priserna. Du kan köpa allt, koreanskt, japanskt, amerikanskt, europeiskt, ja kort sagt allt från italienska delikatesser till Wasa knäckebröd om du är beredd att betala för det. Och det är man ju som västerlänning ibland. Men skulle du enbart handla västerländsk mat, ja då har du helt plötsligt en matkostnad som är betydligt högre än du hade i Sverige.

Åker du en bit utanför, till de stora shoppingcentrum som lokalbefolkningen handlar på, ja då kan du fylla frys och kylskåp till ett otroligt lågt pris. Här kan du verkligen botanisera bland grönsaker, frukt, kött, fisk och kyckling. Och alla råvaror har faktiskt väldigt bra kvalité och är billiga för oss. När det gäller non halal (icke muslimskt) så finns det också i alla matbutiker. Men då är det avgränsat , du betalar och varorna förpackas direkt.

När det gäller restauranger, så är det ett otroligt utbud. Och eftersom Malaysia är så otroligt mångkulturellt så är det naturligtvis en fröjd att gå på restaurang och prova på mat från alla möjliga håll i världen. När det gäller priserna så kan du välja och vraka själv allt efter vad din plånbok är villig att lämna ifrån sig för dagen. Du kan äta en god malaysisk lunch som oftast är en buffé för cirka 8 MYR. Och då är det både gott och väldigt vällagad mat. Men du kan också välja någon internationell restaurang i något trendigt område och betala 40 MYR för en pastarätt. Allt efter vad du vill, önskar och har råd med. När Anderssons var här åt vi lunch i Melaka, vi var 8 personer och notan slutatde på cirka 40 MYR! Och jag vill än en gång påpeka att den godaste maten har jag nästan alltid ätit på de billigaste hål i väggen restaurangerna.

Många gånger är det billigare att gå ut och äta än att laga hemma. Och de flesta här äter väldigt mycket ute på restaurang, även lokalbefolkningen. Vi också, säkert två till tre gånger per vecka. Enkelt, billigt och väldigt trevligt.

All service är väldigt billigt i Malaysia. Här kan det röra sig om allt från att tvätta bilen som kostar cirka 10-15 MYR till att gå till frissan som kostar från 10 MYR och uppåt beroende på vilken frisörsalong du väljer. Att ha hemhjälp, eller så kallad maid, är också förhållandevis billigt, vilket då innebär att också väldigt många har det här. Med andra ord blir man väldigt bortskämd, eftersom man inte behöver göra så mycket själv. Kanske är det skamligt att säga så, men här är det naturligt och ingen reagerar på att man gör livet ganska behagligt för sig själv och sin familj.

Kläder och skor är också väldigt billigt här. Naturligtvis är det samma pris på märkeskläder som överallt annars i världen. Men köper du det som är tillverkat i denna del av världen så är det väldigt låga priser. Skor och väskor är nog det som är mest prisvärt, så för den som gillar det, är det rena rama julafton. Och kläderna är rätt ok, skorna också. Du kan också handla väldigt mycket kopior här. Men där varierar priserna också. China Town som är väldigt kul att gå runt i är, om jag får tycka, en turistfälla. Går du bara över gatan och in på något av varuhusen eller butikerna så köper du samma varor som i China Town, fast betydligt billigare. Och shopping, finns det så otroligt mycket av här, att det säkert tar flera år för att få ett grepp om hur mycket. Man kan gå runt i ett shoppingcentrum en hel dag, och då har man ändå inte hunnit med hela. Ja, de är riktigt stora, en del med hela nöjesfält inbyggt bland butikerna. Helt otroligt!

Att flyga inrikes är också väldigt billigt. Och det tackar ju vi för, som under våra år här vill upptäcka så mycket som möjligt. I kväll flyger vi bland annat till Langkawi hela familjen, och med Air Asia kostar det cirka 1 000 MYR för alla oss fyra.

Så för att göra en sammanfattning så vill jag nog påstå att det går att leva väldigt billigt i Malaysia. Sedan är det upp till en själv var man vill lägga sina pengar och hur mycket man vill lägga. Men att det är billigt för oss som är vana priserna hemma i Sverige och i Europa, råder det inget tvivel om.

Nu ska jag börja packa ihop det jag ska ha med till Langkawi. Vid 16.00 kommer taxin och hämtar oss och vid 18.50 går flyget till Langkawi. Ska bli skönt att komma dit igen, denna underbara ö med de härliga stränderna. Självklart får ni en rapport efter helgen, det lovar jag.

Så med detta, ännu en gång på tok för långa inlägg ,vill jag önska Er alla en härlig Valborg!

Lite bilder från coffemorning i morse!


I morse var jag på Coffemorning, ett kul sätt att starta dagen på.


Lite mörkt, men så blir det ofta när jag fotar.


Två starka kvinnor. Hon i grönt (och det vackra halsbandet) flyttade hit från
Wien ungefär samtidigt som vår familj. Hon har jobbat inom UD  och
bott i Wien i 25 år. När det gäller henne har jag fått äta upp alla fördomar
som jag hade om vackra, välklädda och vältaliga äldre kvinnor, hon är fantastisk!
Kunnig, spontan, humor, sprallig, rolig, fräck, ja allt positivt som ni kan tänka
er. När hon gick i pension från UD, så bestämde hon sig för att helt sonika
flytta till Kuala Lumpur, nu bor hon här, singel och som nybliven pensionär
vet jag att hon njuter av varje minut i livet! Underbart!

Hon i den mer spräckliga blusen kom hit för en månad sedan och hon är
också singel och flyttade hit med ett eget koncept. Hon driver 15 SPA
anläggningar här i Malaysia. Friska tag säger jag!

Jag hade massor av fördomar innan jag kom hit, och det mesta har jag
fått äta upp flera gånger om. Och det har varit en nyttig läxa för en med
så många egentillverkade synpunkter som jag alltid haft.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Så härligt ni har det som får uppleva det verkliga Malaysia, bortom turistfällorna. Ha en bra Valborg ni mé. Kram/Lotta

2009-04-30 @ 07:47:24
Postat av: soffie

Å vilket intressant inlägg,vet när jag va i Sydney då räknade jag om första veckan allt för det va så roligt att jämföra,man gör nog så vart man än kommer,

ÅÅ va härligt det ser ut är det en stor Bouganvilla du har därutanför?

hoppas du har en underbar helg:O)

Ett nytt boktips kommer imorrn(min tid) Jane Green I dina kläder den är så himla rolig å författarinnan skriver så bra!

må gott

2009-05-01 @ 22:06:11
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: soffie

glömde skriva: Vilka intressanta å trevliga kvinnor du lärt känna!

2009-05-01 @ 22:06:53
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Väldigt intressant inlägg, har stött på detsamma i många länder så nära som i baltikum har inportvarorna närmast obscena priser och det egenproducerade billigare. Tycker det finns mycket att ta lärdom av där, trist att det är billigare ju längre det transporterats, ju mer illa djuren har skötts och ju mer gifter och tillsatser det är i maten som det är i Västeuropa och USA nu. Om man utgår från en normallön där och en i Sverige, var tror du det är billigast att leva på den lönen? är det fortfarande billigare där eller kanske dyrare?

2009-05-08 @ 13:20:14
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0