Hade gärna stannat på Tioman

Jag håller verkligen med Time Magazine, Tioman Island är ett paradis och måste självklart tillhöra en av världens absolut vackraste öar.

Vi åkte som sagt natten mot tisdag till Mersing, där vi skulle ta en färja över till Tekek. Väl i Teket mötte Steven upp med sin fyrhjulsdrivna jeep och vi färdades tvärs över ön på den enda väg som fanns, rakt igenom djungeln. Det var en härlig och lite pirrig känsla, för vägen var verkligen upp och ner. Steven berättade senare för oss att han behövde byta bromsar var tredje månad just på grund av denna väg som han åker nästan varje dag för att hämta och lämna turister som bott på hans resort i Juara.

Och väl framme på Juara Beach Resort visste vi att vi skulle finna lugnet. Resorten var av det enklare slaget, precis i vår smak och det var heller inte överfullt av turister, endast ett fåtal.

Just den sida som vi valt att bo på är mot Stilla havet,  (South China sea). Ett paradis för surfare från hela världen. Just den beach som vi bodde på var det dock lite lugnare, men bara en liten bit ifrån låg en annan beach där surfare hade samlats och en australienare drev ett surfingställe. Men jag måste än en gång säga att det var lugnt och fridfullt, och många gånger när man gick längs stranden kändes det som om man var helt ensam på stället. Verkligen avkopplande.

De turister som bodde i Juara bodde precis på stranden och de flesta strandhusen var mycket enkla men dock så charmiga. På något sätt kändes hela miljön lite som att komma direkt in i inspelningen av det i Sverige så aktuella Robinsson.

Längs vår strand fanns det ungefär fem strandrestauranger så där härligt enkla men med supergod och väldigt billig mat. Och ni kan ju tänka er hur härligt det var att sitta på stranden och äta sin middag och det enda man hör är vågorna.

Den här resan skulle just vara avkopplande så vi gjorde inte så där väldigt mycket ansträngande. En dag tog vi en båttur tillsammans med ett danskt par runt ön. Vi stannade på ett par ställen och snorklade i det klara vattnet och såg massor av vackra små fiskar. Men hemresan blev lite jobbigare, det blåste ganska kraftigt och vi skumpade och hoppade i båten och jag tror att vi alla bad en liten bön om att "måtte motorn hålla". Under rundresan kom vi väldigt nära Twin Peaks, de världsberömda bergstopparna på Tioman Island.

Sista dagen lånade vi en jeep av Steven och tog oss till surfstranden och där hade vi det riktigt roligt. Det var stora vågor och jag tror att Emelie knappt gick upp ur vattnet. Här var det ganska många surfare och en del var riktigt duktiga.

Dock hände något olyckligt, och det var att vi näst sista dagen råkade radera alla kort från kameran. Ganska klantigt, men här har jag några som togs i sista stund. Och förhoppningsvis kan jag visa lite fler bilder från Emelies kamera i morgon

Här bodde vi, endast cirka 50 meter från stranden.

På Juara Beachmed restauranger och små strandhus. Just på den här
bilden är det också lågvatten så att stranden blev väldigt bred. Det trista är
att just den här dagen, när vi skulle åka hem och vi upptäckt att alla kort
raderats var det ingen sol, vilket vi hade alla andra dagar.

En rolig pub precis där vi bodde.

Vi var ganska ensam på stranden varje dag. Bara ett fåtal andra turister.

Bilresan genom djungeln på öns enda väg.

Lite dystra miner när vi ska lämna paradisön.

Emelie i väntan på att färjan ska hämta upp oss och ta oss till Mersing.

På hemresan åkte vi förbi familjen Andersson som just nu är i Kuantan på östkusten för att sola och bada innan de kommer till oss här i Kuala Lumpur. Det var riktigt roligt att träffa dom och jag fick lite snus dessutom.

Nästa helg ska vi på ytterligare en liten minisemester, då till djungeln och taman Negara. Då blir det båtturer på floderna och kanske en nattsafari för att förhoppningsvis få uppleva lite vilda djur.