Hon skapade historia

Anita Plambeck, skapare och grundare av Norsholmsakrobaterna, Norsholms Ungdomscirkus och numera Norrköpings Ungdomscirkus har avlidit. Det är med bestörtning som jag mottog dödsbudet av hennes son Jens idag. Anita lämnade oss i lördags och vi är många, som minns och som sörjer henne idag.

Här i Norrköping skapade hon historia, utan henne och hennes kunskap och envishet hade inte cirkusen varit där den är idag, nämligen en av Europas största.

För ett antal år sedan sa hon till mig vid en föreställning vi hade i Ringdansen här i Norrköping, "jag blir tjutfärdig när jag ser vad det har blivit av cirkusen, den är så stor, så många artister och så många föräldrar som sliter och brinner för detta".

Och Anita var sådan, hon visade känslor, både ilska och glädje. Jag tror aldrig att jag någonsin varit så arg på någon som Anita, heller inte så glad och så stolt över någon. På nästan alla föreställningar var det med stolthet i rösten som jag nämnde att det var hon som startade allt detta. Anita var en "Grand old lady", men alltid väldigt ödmjuk och med båda fötterna på jorden.

Anita var också oerhört sportintresserad. Jag glömmer aldrig när hon och jag skulle träffa informationschefen för Stadium, vi skulle diskutera ett samarbete. Samtidigt var det skid VM, och vi sprang båda fram och tillbaka till bilen för att sätta på radion. Båda var lika galna, och vi skrattde åt varandra och vilka sportnördar vi var samtidigt som vi stoppade in en snus under läppen.

Anita gillade egentligen aldrig oss föräldrar, hon tyckte vi var såååå jobbiga. Hon levde för artisterna, för konsten, för manegen och för att ge publiken det de ville ha.

Anita gav, inte bara Norrköping, utan hela världen vad de ville ha. Flera generationer av hennes artister har genom åren varit utomlands och uppträtt på olika festivaler, de har fått priser och uppmärksamhet.

Tack Anita för allt du har givit oss! För mig kommer du alltid att vara Norrköpings största kvinna!

Kommentarer
Postat av: Ullis

Det är med tårar rullande ner för kinderna men med ett leende på läppanra jag läser detta inlägg. Anita var den mest fantastiska kvinna jag träffa. hon har en speciellt plats i mitt hjärta..

Kramar

2008-10-24 @ 10:49:00
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: Angelica

Utan henne hade varken jag eller någon av oss Olanamedlemmar varit där vi är idag. Det här kom faktiskt som en chock för mig. Men hon lever vidare i oss och Norrköpings ungdomscirkus!

2008-10-25 @ 00:22:12
URL: http://angelelica.blogg.se/
Postat av: Maria L

Det är svårt att tänka sig att en sån stark och envis kvinna kan drabbas av något så hemskt. Jag är glad att jag är en av dem som driver hennes dröm framåt .

2008-10-25 @ 15:49:56
Postat av: Michelle

Hon är en sådan person som man trodde skulle leva för evigt. Konstigt nog så kommer jag nog sakna henne...

2008-10-26 @ 11:26:10
URL: http://meps.blogg.se/
Postat av: Eva Linder

Ja, vi kommer alla att minnas Anita, men både, skratt och gråt. Hon var speciell, en person man kommer att minnas, hon gjorde avtryck här på jorden.

2008-10-27 @ 09:38:11
URL: http://evalinder.blogg.se/
Postat av: Geccod

Jag minns hur hon sprang fram och kramade oss alla med glädjetårar rinnandes för kinderna efter att vi uppträtt killar och tjejer i ett gemensamt nummer i Holland. Vi var bäst, tack vare henne.

2008-10-28 @ 11:16:58
URL: http://geccod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0