En av mina idoler

Jag beundrar egentligen ganska många personer, och i vårt avlånga härliga land har vi en hel hög med personligheter som gjort fantastiska saker och som både roat och underhållit på ett sätt som är oförglömligt. En av de som jag ofta tänker på och som jag ser som en av de största inom underhållning är Linköpingssonen Tage Danielsson.

I år skulle Tage Danielsson fyllt 80 år om han fått fortsätta att leva. Han föddes 5 februari 1928 och avled 13 oktober 1985. På tok för ung, och vi är många som saknar hans härliga person.

Och han var flitig, under sin tid gjorde han 11 långfilmer, 10 revyer, mängder av böcker, barnprogram och dessutom var han oerhört aktiv i samhällsdebatten.

Av allt det han gjort älskar jag "Lådan", "Gröna Hund" och "Gula Hund". De är oslagbara i sin humor. Tage har ju kallats både "humoristiske humanisten och humanistiska humoristen och båda stämmer oerhört bra in på honom. Denna långa rödhårige man som alltid såg sådär allvarlig ut samtidigt som han levererade den ena efter den andra underfundigeheten.

Vi är många som har skrattat gott åt Karl-Bertil Jonssons pappa Tykos kommentar när han upptäckte att sonen tagit alla de rikas julklappar och delat ut till de fattiga: "Har jag närt en kommunist vid min barm".

När han i början på 60-talet startade Melodiradion fick alla ledar- och kultursidor spatt, men hos alla övriga blev det en enorm succé. Han var liksom ingen kultursnobb, trots att han VAR kultur.

Det sista Tage Danielsson gjorde, var film av Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter. Det var 1984, året innan Tage Danielsson lämnade jordelivet. Men vi är många som fortfarande gläds av hans härliga personlighet och hans fantastiska skapelser.

Lyssna på länken nedan, helt underbar, Sannolikhetsmonologen. Med det här vill jag idag att vi minns Tage Danielsson.

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI





Kommentarer
Postat av: Geccod

Eva, du kan ju göra en länk av bilden så man kommer till Mac's hemsida genom att klicka på den. Det gör du genom att först markera den och sedan trycka på ikonen med en kedja på i den lilla menybaren där du redigerar ditt inlägg. ;-)

2008-10-07 @ 20:11:52
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Geccod

SV: Tack, nu är jag rätt nöjd med den. Tillslut. ;-) Tror också att han är sådan.

2008-10-07 @ 20:14:53
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: lena

Kikade in här:)Han gjorde mycket bra,saknaden är stor efter Tage.

Ha det gott, kram lena.

2008-10-08 @ 11:02:12
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0