Nu känns det skönt

Som många av er noterat genom att läsa min blogg, så har vi varit lite oroliga när det gäller skola för Emelie och Julia. Det är ju det viktigaste av allt, att de kan gå i skolan och då också förhoppningsvis en bra skola.

Nu har vi lugnat oss en hel del, för igår fick vi besked att Emelie klarade testet på ISKL, (The International School of Kuala Lumpur)  och kommer att börja där direkt efter julledigheten. Detta är en internationell skola med amerikansk inriktning i de olika stadierna Elementary School, Middle School och High School. Så Grattis till Emelie!

Och hur blir det för Julia då, undrar ni säkert?

Julia har gjort ett test på Garden International School, en skola med Brittisk inrikting. Hon ska göra ett till test nu på tisdag. Men ingen av våra barn vill gå på Garden, den brittiska skolan. Fast det behövs ju inte för Emelie nu, och i och med att Emelie klarade testet och kom in, så får Julia förtur i kön för hennes grade som just nu är full. Och enligt ISKL så är chanserna mycket stora.

Ja, igår kväll firade vi med att som vanligt gå ut och äta på restaurang. Ja, det har kommit att bli en vana att gå ut och äta istället för att botanisera hemma i köket. Jag hoppas att det ändrar sig snart, för efter ett tag blir man lite less på att bara äta ute. Men här är det så himla lätt, eftersom det finns restauranger i varje gathörn, och många är väldigt billiga. Men nu i helgen ska vi åka iväg och storhandla, så jag ska försöka bättra mig när det gäller hushållsarbetet.

Vi var i alla fall på en väldigt fin Kinarestaurang i går kväll som ligger i Sri Hartamas. Vi åt en massa rätter och jag kan säga att den "riktiga" kinamaten smakar inte alls som på krogarna hemma i Sverige. Emelie och Julia tyckte ibland att det smakade lite konstigt, och visst, kryddorna och smakerna är väldigt annorlunda. Men jag tycker det är gott och spännande. Jag njuter av att få pröva allt nytt.

Vi åt först lite småplock, starkt så in i norden. Sedan dukades det upp jätteräkor, Pekinganka, grönsaker, fiskrätter och massor av annat smått och gott. Det roliga var att både Emelie och Julia var lite kräsna och blev då naturligtvis inte mätta.
De hoppades att efterrätten skulle vara god...

När den kom in så undrade vi i och för sig allihopa vad det var för något. Det var en liten skål med en slags buljong med två ganska stora vita runda bollar. Vi frågade vad det var och de sa att det är sesambollar. Och det var absolut inte äckligt, utan ganska gott när det gäller smaken, men konistensen var mycket annorlunda för oss.

Nu ska jag snart ringa till de här Nya Zeeländarna som bor i samma condo som oss och fråga lite mer om ikväll. Jag ringde i går, men jag tror att det var deras maid som svarade och jag förstod inte allt hon sa. Men jag förstod så mycket som att det ska vara knytkalas, alla gör något speciellt från sitt land. Visst, väldigt enkelt, när man inte får tag i några varor som stämmer överrens med vårt svenska julbord. Jag funderade först på Jansson, men här finns ju inte anjovis, så nu tänker jag kanske rulla lite köttbullar. Sedan kan vi åka till IKEA så kan jag köpa lite extra sillburkar och något typiskt svenskt.


Antingen på söndag eller torsdag ska vi bada med elefanter

Kommentarer
Postat av: pelle

Vilka roliga skolsystem, de verkar skittuffa! :D



Du, man kan kolla på julkalender på svt.se helt gratis! Jag har inte sett iår, men jag ska så fort jag får tid! :D Ett annat tips på program, när du är där inne och svänger är också "Himlen kan vänta" och "Morgonsoffan".

2008-12-06 @ 11:05:27
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Emelie carlsson

Hej eva!

Första gången ja e inne på bloggen, ni ser ut att ha det riktigt bra.

har inte hunnit läsa så mkt, mest kollat på bilderna.

Har du nån mailadress eller tfn-nr vi kan nå dig på? o undrar om du vet ungefär vad en flygbiljett från phuket till er skulle kunna kosta om man köper den på plats?



Kramar emelie o joel

2008-12-06 @ 14:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0