Managing Cultural Differences

I natt vaknade vi av att det var fruktansvärt varmt i rummet, så vi fick sätta på luftkonditioneringen, trots att den låter så mycket. Alltid innan vi går och lägger oss kör vi på luftkonditioneringen för fullt och precis innan vi somnar stänger vi av den, och då är det jättekallt i alla rum. Sedan när man vaknar på morgonen eller ännu värre mitt i natten så är det supervarmt igen. Men de flesta är ju inte som vi, utan de störs inte av att ha på luftkonditioneringen hela natten.

Nu sitter jag och väntar på att min engelska lärare ska komma. Vi hade inga lektioner förra veckan eftersom hon var rädd att bli smittad av oss som var förkylda. Normalt har jag lektioner måndag och torsdag, men eftersom det är helgdagar just då den här veckan, flyttade vi på dem till onsdag och fredag. Bra med flexibla lärare.

Sedan kommer Pär hem vid tre idag, för då ska hela familjen ha kulturdag. Jag berättade lite om det för någon dag sedan. Vi ska alltså lära oss allt om den här kulturen vi bor i nu. Ska bli väldigt, väldigt intressant. För att ta några exempel ur programmet så ska vi prata om Malaysias historia, demografin, de olika religionerna, politiska strukturer, uppförande och klädkoder, hur man ger presenter, slangord, bilkörning, betalningar av räkningar, säkerhet och shopping.  Jag berättar naturligtvis mer efteråt när jag vet lite mer.

I morgon är Pär ledig, Ni vet Sultanens födelsedag. Då ska vi fortsätta att få ordning här hemma. Och under dagen idag ska vår nya soffgrupp komma. Ska bli riktigt skönt att slippa sitta på golvet när vi ser på TV eller bara slappar. Och jag hoppas verkligen att de kommer, för annars har det visat sig att det där med dagar kan variera lite.

I går bokade vi hotellrum i Singapore mellan den 26 och 28 december. Dit tar vi bilen, det tar inte så där jättelång tid. Verkar vara lite svårare att boka resa till Langkawi över Kinesiska Nyåret i slutet på januari. Vi får fortsätta leta i kväll.

Nu ska jag ha engelska, vi höres!


Pär och jag på väg in till China Town, ska dit nästa vecka när Lotta kommer

Kommentarer
Postat av: LOST BLOGGEN

Tack så mycket, kul att höra! :-) Ja, du får självklart länka. Bara bra med lite mer publicitet.



Oj, det låter som att ni har mycket att lära in nu. Det verkar ju vara en del kulturskillnader. Lycka till!

2008-12-10 @ 17:00:53
URL: http://lostnews.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ska bli sååå härligt att komma till värmen. Kram, så ses vi nästa vecka :)

2008-12-10 @ 19:16:33
Postat av: pelle

Vad kommer lektionerna du tar leda till? Får du något diplom eller något?

2008-12-10 @ 21:18:28
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0