Roti Canai

I går åkte jag och min engelska lärare Guni iväg och handlade. Hon hade bestämt sig för att lära mig laga vår nya favoriträtt, den där pannkakan som man doppar i olika såser. Rätten heter Roti Canai, och är ganska typiskt indisk.

Hon plockade ner kryddor, grönsaker och de där pannkakorna i fryst form. Och de fanns i olika smaker i min närbutik.

När vi kom hem satte vi igång och hackade, stekte och kokade för fulla muggar, samtidigt som vi tränade konversation. Hon visade mig en supergod sås gjord på morötter, linser, potatis, lök och en massa indiska kryddor. Jag var väl i och för sig ivägen ganska mycket, men det är så kul att lära sig nya saker. Det skulle puttra länge och sedan doppade man de frysta pannkakorna i stekpannan med lite palmolja (här använder man palmolja, inte olivolja) och då svällde de liksom upp. Sedan skulle jag ta en ren diskhandduk och slå till och banka så att de blev fluffiga. Lunchen var klar och vi kunde äta och njuta.

Eftersom vi gjorde massor av såsen, var jag lite slö och använde den till middag också, fast då med ris. På kvällen sa Julia, "mamma, den här maten skulle Pernilla älska". Och det tror jag också.

Så nu har jag lärt mig en ny rätt från det indiska köket. Och jag håller verkligen med Dig Elisabet, det indiska köket är såååå gott.

Om någon timme kommer Marie Molin hit med Linda, maiden som vi ska överta från en annan svensk familj som åker hem nu till jul. Tanken är att hon ska vara hos oss två dagar i veckan och hjälpa till med städning, matlagning, bakning och så vidare. Jag har inte träffat henne förut, så det ska bli spännande.

Det känns i och för sig lite lyxigt och pinsamt att ha en maid när jag är hemma på dagarna. Fast å andra sidan kan jag ju lära mig mycket av henne också. Och dessutom får jag mer tid till att utforska det jag vill. Linda kommer nog att börja hos oss  direkt efter årsskiftet tror jag. Än så länge är jag familjens maid.

I dag åker Pär till Jakarta, så nu kan vi tjejer dansa på bordet. Vi kommer att ha lite mys med bland annat ett biobesök. Emelie har tjatat på Twilight, så den kommer vi att gå på i eftermiddag. Senare idag kommer också Emelies skrivbord. Och i morgon får vi vårt matbord.

I går blev jag så glad när jag fick lite vinterbilder i från min pappa. Så idag visar jag er hur det ser ut i mina drömmars stad Östersund och då Frösön. När svetten rinner här i KL så drömmer jag mig bort till dessa trakter.


I år blir det ingen jul här för oss..


men det ser härligt ut...


här badade jag i somras..


får nästan hemlängtan...


vintermänniska som jag är...


och här sitter vi mest och svettas...


Kommentarer
Postat av: pelle

Härliga bildern från din far! Tur att du får lite snöbilder att se på när du befinner dig i svettens hemland ;D

2008-12-16 @ 13:05:59
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Fia

Sv: Jag vet inte riktigt. Jag tror de brukar komma med nåt extra inslag av nåt nytt. Det är lite tråkigt tycker jag. Men men. Inte samma grej utan Weise heller.



Ok var ska ni va i jul då?

2008-12-16 @ 17:21:59
URL: http://dagarmedfia.blogg.se/
Postat av: pelle

Jag tror inte det är tillåtet att vara målmedveten och ung i Sverige. Inte när det går framåt i alla fall. Jag ger Blodinbella en klapp på axeln för det hon klarat av. Men som sagt, jag håller ju inte med allt hon gör.

2008-12-16 @ 17:50:08
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Anonym

Javisst, det är ju en superidé! Jag tycker absolut att vi ska satsa på den! Måste bara få i ordning allt i livet så ska vi börja spåna.

Jag riktigt känner doften av indisk mat när jag läser ditt inlägg, vad hungrig jag blev nu! Haha.

Här regnar det nu, och det är plusgrader igen så Östersund kanske inte får behålla den vackra snön till jul =(

Kram!

2008-12-16 @ 21:15:19
Postat av: Anonym

Javisst är det en toppenidé! Jag tycker absolut att vi ska köra på den. Men först så måste jag skapa ordning i mitt liv - vilket inte beräknas ta så lång tid, haha.

Jag riktigt känner hur doften från er lunch kommer in genom min fönsterkarm när jag läser ditt inlägg! Det låter så himmelskt gott!

Dock så regnade det idag och just nu så är det plusgrader. Snön håller på att försvinna redan känns det som, men vi får hoppas att det inte blir en snölös Östersunds-jul ändå!

Kram!

2008-12-16 @ 21:18:58
Postat av: Stefan W

Nanana.. checka bloggen!! :d

2008-12-16 @ 21:20:22
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: Emma

Javisst är det en toppenidé! Tänk vilken succé det skulle bli om Marcus kommer också =) Men först så måste jag skapa ordning i mitt liv - vilket beräknas att inte ta så lång tid, haha. Men så fort jag känner mig redo så är det bara att börja spåna.

Jag riktigt känner hur doften från er lunch kommer in genom min fönsterkarm när jag läser ditt inlägg! Det låter så himmelskt gott!

Dock så regnade det idag och just nu så är det plusgrader. Snön håller på att försvinna redan känns det som, men vi får hoppas att det inte blir en snölös Östersunds-jul ändå!

Kram!

2008-12-16 @ 21:22:00
URL: http://designofemma.bloggsida.se/
Postat av: Emma

Ojojoj, det blev visst väldigt många kommentarer från mig! HAHA!!

Sorry =D

2008-12-16 @ 21:23:00
URL: http://designofemma.bloggsida.se/
Postat av: cecilia

gu vilka härliga vinter bilder. Nu vill man ha snö. god jul!

2008-12-16 @ 21:30:21
URL: http://cizzi80.blogg.se/
Postat av: Jessica andersson

mysiga vinterbilder :) tänk om vi kunde få en sån vit vinter nu :)

2008-12-20 @ 15:38:45
URL: http://saywhatyouwant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0