Daulat Tuanku

May Allah The Almighty Bless Our Sultan

Heartiest Salutations and Congratulations on the Occasion of His Royal Highness´63rd Birthday on 11 th December 2008! 

With Utmost Sincerity

Idag är det firande av Sultanen of the State of Selangor, och det kunde man verkligen inte missa i dagens upplaga av vår morgontidning New Straits Times. Det var hela 12 helsidor där olika företag grattade och saluterade sin Sultan. Mycket stort här, och vad jag förstod efter vår utbildning igår så är också de kungliga väldigt populära här i Malaysia. Det finns nio Sultanat, men tretton delstater, fyra har ingen Sultan, bland annat Borneo.

Och det är inga småföretag som gratulerar, det är för att ta några exempel, Panasonic, Sime Darby (det stora oljeplamsföretaget), Sapura, Island & Penninsular, AmBank Group och ett fleratl till. De har stora helsidor i de kungliga färgerna här i Malaysia som är gult och lila.

I går var det en väldigt rolig dag. Först så kom min engelska lärare hit, stressad och lite sen, men väldigt upprymd. Hon sa att jag skulle hämta min väska för vi skulle ut på en liten utflykt.

Utflykten var en rundvisning till ett privat sjukhus dit vi kunde vända oss om vi blev akut sjuka. Sedan åkte vi till en helt fantastisk matmarknad. Ja, de sålde en del kläder och annat också. Men det var en häftig upplevelse. Guni, som min lärare heter har ju som jag tidigare skrivit om bott här i tolv år, först som expat precis som vi, numera som Malay och omgift med en indisk man. Och hon kände massor av människor där som hon presenterade mig för.

Det var slaktare, fruktförsäljare och små restauranger av stuket "hål i väggen". Men allt var en fantastisk upplevelse för mig. Det kändes faktiskt betydligt mer Malaysia än alla dessa tillrättalagda köpcentrum med överpriser och ett utbud som verkligen inte intresserar mig nu när jag är här i dessa år och vill lära mig detta samhälle inte det jag redan kan, det västerländska och europeiska. Det är klart, blir jag sugen på något hemifrån så vet jag ju vart jag ska ta vägen.

Senare när vi kom hem så dröjde det inte länge förrän vår soffgrupp kom. När den kom på plats kändes inte längre rummet lika stort, och nästa vecka som matbordet kommer. Men det ordnar sig nog.

På eftermiddagen kom en mycket elegant Kinesiska för att lära oss om vårt nya land, det mångfaciterade Malaysia.

Hon visade bilder, broschyrer och ett bildspel. Och hon berättade allt om hur vi ska möta Kineser, Indier och Malayer. Jag kommer att gå in mer på det senare, för idag har jag och Pär en hel del praktiska saker att göra. Pär är ledig idag, för Siemens ligger i delstaten Selangor.

Men jag kan nämna en del saker som hon sa. Först spinner jag vidare på mitt inlägg i går som handlade om oss svenskar och att vi alltid pratar väder. Här pratar man mat. Överallt och i alla sammanhang. Mat är väldigt viktigt och i Malaysia kan du få tag i mat 24-7.

När det gäller bjudningar här så är det viktigt att först kolla av vad de inbjudna äter. Muslimer äter ju inte fläskkött, Indier äter inte nötkött, och de allra flesta Indier här är faktiskt vegetarianer. Kyckling är det kött som bäst går hem i alla läger.

Siffran 4 är oturstal, främst för Kineser. Det märkte vi i och för sig direkt när vi flyttade in i vårt Condo. För i hissen finns inte 4 med. Efter våning 3 kommer 3a, efter 13 kommer 13a osv.

Vi gick igenom namn också, hur deras alla namn är uppbygda och hur de skriver dessa. Jag ska gå in på det närmare senare, men jag kan ta ett exempel som vi pratade en del om. När vi i väst rapporterade om Usama Bin Laden så var hela den muslimska världen ganska konfunderade. Vi skrev ofta bara Bin Laden, och det finns ganska många Bin Laden, och framförallt så är inte Bin ett namn utan betyder "son of".

Vi pratade om massor av intressanta och lärorika saker i detta fantastiska och mångkulturella land. Och jag lovar att ta upp det allt eftersom situationer kommer.

Snart kommer Emelie och Julia hem från Hil´s. Julia ska tillbaka på eftermiddagen för att ha extraundervisning. Emelie ska till banken med Pär. Vi ska försöka öppna något slags konto med kort till henne. Ungefär som hon hade i Sverige, men vi vet inte om det fungerar här.

Hoppas att allt är bra med Er alla, här mår vi bra i värmen.


Vi äter naturligvis mycket frukt här

Kommentarer
Postat av: pelle

Haha, man får så jäkla mycket man vill kommentera när man läser dina texter. Men först; förstår man inte att våning 3a och 14a faktiskt fortfarande är 4 och 14? Vad tokigt.

2008-12-11 @ 11:28:07
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Oh,tack för peppet! Jag ska plugga på och dricka glögg. Å dina vägnar! ;D

2008-12-11 @ 20:02:05
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0