A Sweet Christmas in Singapore!

Vi har varit i Singapore i tre dagar. Första gången för min del, och jag kan säga att alla mina förväntningar infriades. En storslagen stad på många sätt.

Vi packade in oss i bilen i fredags morse och åkte genom Malaysia till Singapore. Från KL är det lite drygt 30 mil och bilresan var också spännande, eftersom vi inte rest med bilen längre än till Port Dickson tidigare. Motorvägarna här i Malaysia är väldigt bra, och med jämna mellanrum dyker det upp vägkrogar som håller hög standard med restauranger, butiker, toaletter och bönerum.

Det enda som var lite tidskrävande var gränsövergången. Vi fick först visa pass i en lucka när vi kom med bilen. Och eftersom det var första gången för oss i Singapore så ringde dom på en gränsvakt som kom cyklande och fick lotsa oss till kontoret där vi fick fylla i ytterligare papper. Men det hela uppvägdes av hemresan som gick betydligt snabbare, nu när vi nästan är Malayer.

I Singapore bodde vi på Hilton som låg på Orchard Road, alltså väldigt centralt och mitt i pulsen. Och när vi på kvällen vandrade längs Orchard Road mot Marina Bay så möttes vi av upphängda smällkarameller, godis, choklad, julblommor, stora uppsättningar av tomtar, änglar ja allt i ett jätteformat - artificial of course! Det var en upplevelse. Och just under den här perioden så skulle det hända saker längs hela denna stora lyxiga affärsgata, så vi möttes också av orkestrar, cirkusartister, gycklare, eldare och mycket mer. Fantastiskt!

Vi gick också förbi det mytomspunna Raffles Hotel, dock gick vi inte in och tog en Singapore Slim, det får bli nästa gång, för Singapore kommer vi att besöka fler gånger, var så säker.

På fredag kväll åt vi i nöjeskvarteren vid Singapore River. Vi valde en restaurang på Clarke Quay som var mycket god och med utsikt ut mot floden. Allt var vackert upplyst, och med ett vimmel av människor blev det en riktig upplevelse. 

På lördag vandrade vi runt och tog sedan en båttur på Singapore River, både intressant och svalkande. För jag kan säga att värmen och det fuktiga klimatet gör att det fullkomligt rinner svett från alla delar på kroppen.

Senare på  lördag eftermiddag åkte vi linbana över till Sentosa Island. För mig var just det momentet INTE en upplevelse, eftersom den gick högt upp, och vi fick starta från en skyskrapa på femtonde våningen. Jag trodde faktiskt vid några tillfällen att just detta var min sista tid på jorden. Men övriga familjemedlemmar fotade, skrattade, pekade och njöt.

Väl över på denna fantastiska och mycket vackra och sevärda ö åt vi på en supergod Indisk restaurang. Sedan vandrade vi längs stranden och jag kan verkligen säga att det kändes att vi var i tropikerna. Denna frodighet och växtlighet är underbar att njuta i skenet av alla de ljus och lampor som tänds i mörkret.

Senare på kvällen hade vi köpt biljetter till en ljus, vatten, eld och musikshow. Allt gick av stapeln på beachen och ute i vattnet. Det var nog den häftigaste upplevelse jag någonsin varit med om, den hade allt!

På söndagen var vi på Singapore Zoo. Ett Zoo som på många sätt påminner om Kolmårdens Djurpark. Ja, naturligtvis inte själva klimatet, djuren och växtligheten. Detta är ju djungeln på riktigt, men själva upplägget, med naturliga avgränsningar för djuren, och mycket yta. 

Och  när det kommer till djuren, så var det mer inriktning på just djungeldjur. Men till vår förvåning fanns även isbjörnar, som vi dock inte såg, för de hade gått in i ett kylrum och vilade.

Och Lotta, jag tror aldrig jag sett så många shoppingcenter. Inte ens här i KL. Måste nog vara en av världens bästa shoppingställen. Men som sagt, vi gjorde annat än att shoppa denna gång. Fötterna blev trötta och det enda vi köpte var plåster. Men som jag skrev tidigare, Singapore får fler besök av oss.

Har inte haft tid att blogga på några dagar, men jag lägger in bilder i morgon från Singapore.

Just nu är Micke och Bitte här på besök. Vi har varit runt på massor och ikväll ska vi åka till djungelrestaurangen och äta nyårsmiddag. Därefter beger vi oss till Frihetstorget där det är stort pådrag. Igår var vi på genrepet och det ser lovande ut.

GOTT NYTT ÅR! önskar jag er alla!

Kommentarer
Postat av: Annika L

Vad härligt ni verkar ha det,mycket spännande upplevelser.

GOTT NYTT ÅR till er allihopa och en stor kram

2008-12-31 @ 11:25:41
Postat av: Annika L.

Vad härligt ni verkar ha det med mycket spännande upplevelser.

GOTT NYTT ÅR till er allihopa,och en stor kram.

2008-12-31 @ 11:28:52
Postat av: Geccod

2008-12-31 @ 15:03:58
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ja, fler shoppingcenter finns det nog, dock liknande butiker. Hoppas ni hittade H&M, hörde av P-A att det fanns i Singapore. Vi har gått ljuspromenaden här i Norrköping, och kämpar på med att vaka in 2009. Tidsskillnaden är lite kämpig... Kram och Gott Nytt År! /Lotta

2008-12-31 @ 22:08:52
Postat av: pelle

Haha, tog du inga kort under linbanefärden? Hade varit grymt att se. Både utsikten och din antagligen rätt så rädda min ;D

2009-01-02 @ 13:31:06
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0