Pendlare i Stockholm behover talamod!

Stockholmarna ar ett taligt folk maste jag saga. Varje morgon sedan vi kom till Stockholm har vi akt vara tva stationer fran Alvsjo pendeltagstation till Stockholms Central. Det tar inte manga minuter, atminstone bor det inte ta manga minuter. Men nastan varje morgon har det varit forseningar pga fel pa ledningar, dorrfel, motande tag maste passera, vagnfel, nedriven kontaktledning, for lite strom sa att man maste stalla in tag eller nagot annat fel. Darinne i tagen sitter da alla dessa pendlande manniskor pa vag till skola och arbete och lyssnar lugnt pa sin ipod eller laser sin Metro. De ser ut att ha givit upp, det ar sa har det ska vara nar man pendlar i Stockholm, bara att gilla laget sa att saga. Men det tycker inte jag, och jag tror anda att manga med mig ocksa haller med.

Jag tycker det ar skandalost att inte pendeltagstrafiken kan fungera battre. I Sverige skryter vi med att vi har sa otroligt bra kommunala kommunikationer, och det har vi ju ocksa, och det ar nagot vi verkligen ska varna om och som vi absolut inte ska dra ner pa eller spara pengar pa. I Stockholm behover fler aka kommunalt och farre aka bil och da maste vi ocksa mota upp detta. Men sa lange man inte atgardar problemen sa kommer fler och fler valja bort kommunala medel till forman for bilen. Sa lange man forsoker spara pengar med daligt underhall och material sa kommer ju standigt dessa forseningar och problem kvarsta. Pendeltag ar ju oerhort snabbt och effektivt om de fungerar, dessutom miljovanligt. Nagot att verkligen kampa for.

Att jag tar upp detta beror pa att jag och Julia igar morse nastan holl pa att missa hennes utflykt till skargarden. Vi satt pa pendeltaget mellan tva stationer och kunde naturligtvis inget gora. Vi startade ocksa i god tid hemifran sa att vi verkligen skulle ha marginal. Men den marginalen krymte och till slut bidde inget kvar, men efter en rusch med tung packning sa lyckades vi med nod och nappe komma innan alla akt ivag. 

Annars ar det ganska bra idag, Stockholm visar sig fran sin allra basta sida med solsken och bla himmel. Traden borjar sakteliga skifta farg och luften blir lite kyligare for varje morgon.



Kommentarer
Postat av: Kim M. Kimselius

När jag arbetade en vecka i Stockholm fungerade tunnelbana/buss/tåg jättebra för mig. Jag hade nog tur! Här ute på landet har vi inte ens någon buss, den har dragits in för den var inte lönsam. Sedan togs bensinstationen fort för att de var tvungna att ha miljöbränsle och inte hade råd att satsa på den installationen. Så nu får vi åka 50 km för att tanka! Vansinnigt. Inte är det miljötänkande! Hoppas du har bättre tur med pendeln i fortsättningen och vilken tur att ni hann i tid! Hur var det med kommunikationerna i KL? Kram Kim

2010-09-14 @ 14:33:11
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Marie

Ni tycks ha kommit in i "stockholmsstressen" bra. Hoppas allt är bra. Skaffa en data med punkter det är som att läsa norska när man läser din blogg. Hör av er och kom och hälsa på nån dag.

2010-09-14 @ 19:16:08
URL: http://elindejong.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0