Stockholm - en vacker stad

Trots att allt ar ganska upp och ner just nu sa kanns det anda ganska bra att vara hemma i Sverige. Sjalvklart langtar jag tillbaka och verkligen ser fram emot den dag jag ska stiga pa planet med destination Kuala Lumpur igen. Men tills dess galler det att se allt det possitiva med att vara i Stockholm och Sverige.

Bade Emelie och Julia stormtrivs pa sina skolor och bada tycker att det inte ar sa stor skillnad mot KL, deras klasskompisar kommer fran alla mojliga hall. Det viktigaste ar ju ocksa att de bada trivs. Par tycker ocksa att det ar riktigt roligt att vi hamnade i Stockholm, hans hemstad som han verkligen alskar. For Stockholm ar verkligen vackert och har sa mycket att erbjuda och upptacka.

Som i forra veckan nar jag skulle hamta Julia pa hennes skola, da jag helt plotsligt ramlade in pa ett jattemysigt stalle pa Upplandsgatan, en Persisk restaurang och cafe' med en rolig personlig touch. Det var ett persiskt par som drev detta "kryp in" stalle och jag fick sa bra kontakt med kvinnan att jag helt glomde bort att jag skulle hamta Julia. Hon bjod mig pa nybakad persisk kaka och vi pratade om Sverige. Jag berattade att jag precis kommit hem efter att ha bott i Malaysia och da blev hon jattenyfiken, och vi pratade Malaysia ett tag. Efter en stund kom vi in pa det valdigt typiska for oss svenskar, och det ar att vi oftast blandar ihop Iran och Irak. Hon var fran Iran, men oftast trodde svenskar att hon pratade arabiska och inte persiska, att hon var fientligt installd till europa och USA och att hon ocksa var fundamentalist. Jag har ju hort det forr, och blir egentligen lika forvanad varje gang, men ocksa ledsen over att vi inte tar redan pa mer fakta. Julias basta kompis i Norrkoping kom ocksa fran Iran, och hennes mamma berattade precis samma sak. 

Det var i alla fall en trevlig stund vi hade, och jag lovade henne att jag sjalvklart ska komma tillbaka. Nasta gang tar jag med mig flera, for dessa sma undangomda stallen ar oftast de trevligaste. Da ska jag ta lite bilder ocksa.

Julia, jo da, vi hittade varandra efter ett tag, vi var lika sena bada tva. 



Har ovan ar Kungsholmens Gymnasium dar Emelie nu gar IB.



Rödabergsskolan

Och har ovan ar Julias Rodabergsskolan, dar hon gar i 7B. Lite liten bild, den enda jag hittade.





Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Hej Eva

Lika intressant att läsa dina inlägg om Stockholm som de om Malaysia! Kramar från Kim

2010-09-07 @ 14:10:45
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Aleksander Savic´

Hej Eva!



Kom in på din blogg och se vad jag är okunnig. Ni har redan kommit hem! Välkomna!

kul att du är hemma.



jag är mycket aktiv och det har hänt en hel del positiva saker i mitt liv. Var bor ni i Stockholm nu?



Är du något i Norrköping då skulle vi kunna träffas.

Som sagt ännu en gång välkommen hem.

Kram

Aleksander

2010-09-11 @ 21:34:38
Postat av: Elisabet

Åh Rödabergsskolan, där har jag gått i ett par år, det var tider det!

2010-09-15 @ 12:40:05
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0