Usch, vad halsen gör ont!

Idag väljer jag att ligga ner, för att hämta krafter och försöka bli frisk snabbt. Har åkt på en förkylning med värk i leder, huvudet och halsen. Men jag ska bli frisk tills dess helgen börjar, det har jag bestämt. Vi har ganska roliga saker inplanerade så jag har egentligen ingen lust att vara dålig. Fast jag har faktiskt gått här och väntat på när förkylningen ska komma, för det är ju en rejäl klimatresa vi gjort när vi flyttat från tropikerna till Sverige.

I veckan har vi kunnar läsa om att Jimmie Akesson inte kommer att bli bjuden på Nobelfesten, och det har flitigt diskuterats om det är rätt eller fel med tanke på att alla de andra partiledarna är inbjudna enligt traditionen. Jag kan ju förstå hur diskussionen har gått i stiftelsen som också är en privat sammanslutning och jag förstår av hela mitt hjärta deras beslut. Men samtidigt finns det något där inne inom mig som säger att just den här typen av beslut som vi säkerligen kommer att få se flera av under den här mandatperioden enbart kommer att gynna de främlingsfientliga krafterna ännu mer. Det vill jag ju absolut inte, och jag är en av de största motståndarna till rasism och främlingsfientlighet på alla plan, men jag tror att det kan bli en upptrappning i hat och missnöje.

I går framkom det också att SDs partiledare har fler livvakter än vår statsminister, och att flera SD ledamöter också måste ha skydd dygnet runt. Trots att jag fullständigt förkastar Sverigedemokraterna och deras politik så är det en farlig utveckling. Det är dessutom flera nätverk och hemsidor på nätet som uppmanar till att utföra våld och som till och med ställer frågor som "Hur skulle du vilja döda Jimmie Akesson?" Denna utveckling har vi sett i andra delar av världen och vi minns alla 2002 då extremledaren Pim Fortyuyn mördades i Holland.

Jag tycker att vi i stället för att hela tiden utesluta och som en följd av detta uppmana till hat och hot kring SD, ta debatten hela tiden, inför varje nytt uttalande, inför varje händelse. Det måste ju vara väldigt enkelt för alla våra tränade och kära politiker att fullständligt smula sönder alla de argument som SD kör med, och sedan när mandatperioden är slut så har förhoppningsvis väljarna fått se och höra att detta parti inte var något att lägga sin röst på. Alla vi andra som står utanför riksdag och regering har också viktiga funktioner genom att på vårt sätt fungera som opinionsbildare och lobbyister.

Malaysia är ju mitt favoritland, så klart. Men ett annat land som vi rest till mycket och kommit att tycka otroligt mycket om är som ni vet Indonesien. Utan att vara elak mot mitt Malaysia och alla dessa otroligt gästvänliga och underbara männsikor som jag mött där så måste jag nog ändå säga att människorna i Indonesien är strået trevligare. De är så chosefria, enkla, nyfikna och gästvänliga på ett sätt som får en att fullkomligt vilja krama alla man möter.

Just nu går mina tankar till detta drabbade land som under åren har haft så många naturkatastrofer och som just nu genomlider ytterligare en. Det var inte så länge sedan vi vandrade upp på Merapi, den vulkan på Java som nu blivit aktiv. Igen. Det som slog oss när vi var där är att det bor så otroligt många människor så högt upp. Jag förstår ju varför, det är frodigt vilket ger mer pengar och mat  till dessa bönder som nästan ingenting har. Men vilken stress och oro det måste vara kan jag tycka, för Merapi är ju den mest aktiva av Indonesiens alla vulkaner.

Dödssiffran ökar hela tiden i de två katastrofer som just nu drabbat landet, de tsunamidrabbade öarna i västra Indonesien och de vulkandrabbade i de centrala delarna hade igår krävt över 300 dödsoffer. Nu hoppas vi på hjälp till de drabbade områdena.  

I kväll ska både Julia och Emelie på halloweenfest, Julia på skolan och Emelie till en kompis i Bromma. Så igår var det lite pusslande med hur de båda ska komma hem på bästa sätt. Pär och jag åker nog in till stan och avnjuter några timmar för oss själva innan vi möter upp Julia.

I morgon kväll ska vi gå på Dramaten och titta på Stormen av William Shakespeare. Det var länge sedan vi var på Dramaten nu och det ska bli kul att återuppta den traditionen.

Nästa vecka är det sportlov och då ska vi försöka hitta på lite roliga saker också. Bland annat så ska jag gå på Ostasiatiska museet med författaren Kim Kimselius som jag har lärt känna genom våra bloggar. Det ska bli så kul att äntligen få träffa henne och jag tror att vi kommer att ha massor att prata om.


Här är Julia, Pär och Emelie på vackra Java i Indonesien.


Här är vi också på Java, i bakgrunden ser man Merapi.

Kommentarer
Postat av: Marie

Ska ni till dramaten nu?... jag trodde ni kom till cirkusfestivalen. Ha det bra vi hörs.

2010-10-29 @ 18:05:48
URL: http://elindejong.devote.se
Postat av: Kim M. Kimselius

Skynda dig att krya på dig! Inte kul att vara sjuk när du har så mycket kul inplanerat.



Mycket intressant inlägg idag. Både om SD och om Indonesien och allt annat "smått och gott". Ska bli kul att prata med dig på riktigt nästa vecka.



Ha en trevlig helg!



Kramisar från Kim

2010-10-29 @ 19:09:56
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0