Vintervitt och vackert!

Just nu är det riktigt kallt tycker jag, jag fryser ute, jag fryser inne, jag till och med fryser när jag lägger mig under mitt gosiga sköna duntäcke. Men det är nog så för många av oss här i Sverige just nu, för vintern tog oss med storm. Fast jag kan ändå inte säga att jag tycker att det är jobbigt eller att jag har någon slags ångest över det, nej, tvärtom, jag tycker det är underbart med vintern. Dessutom blir det betydligt ljusare och är mycket trevligare med det vita på marken än regn och slask som brukar vara kännetecken för den här tiden. Jag får helt enkelt klä på mig i lager på lager som jag lärde mig som liten hemma i Jämtland, då känns det friskt att gå ut och promenera och komma in i husvärmen igen med rosiga kinder.

Men det finns en liten baksida här hemma, och det är att våra förkylningar har radat upp sig. Jag har dragits med en långvarig hosta och förkylning där inget tycks hjälpa, och nu är det Emelies tur också. Vi snorar och hostar som bara den, inte ens de starkaste hostmedicinerna tycks bita på oss. Men som jag sagt tidigare, våra kroppar hade vant sig vid det tropiska klimatet och nu har de fått en rejäl chock och vill protestera lite.

Trots att vi varit lite hängiga så har vi ändå haft en riktigt härlig helg. I lördags var vi en sväng på IKEA för att inhandla lite förvarings prylar. Vi var till Kungens Kurva och det var massor med andra som kommit på samma lördagsnöje. Det kändes lite roligt att vara på IKEA på hemmaplan efter att den senaste tiden besökt denna svenska stolthet i Kuala Lumpur. Vi skämtade lite och undrade om vi skulle gå till matbutiken och handla lite, något som hörde till vardagen i KL, då vi blev sugna på lite svenskt.

Efter IKEA åkte vi in till Sankt Eriksplan för att besöka en nyöppnad matbutik som heter Cajsa Warg och som  säljer massor med godsaker och delikatesser. Här var det en fröjd att bara gå runt och titta på allt från goda ostar till kött, fisk och skaldjur. Vi köpte lite smått och gott som vi skulle ha framför den dvd film som vi hyrde. Den här butiken på Sankt Eriksplan i Vasastan har även en systerbutik på söder i Stockholm och deras tankar kring butikerna är att de ska sälja bra, näringsrik och god mat. Gå gärna in på deras hemsida: 
http://www.cajsawarg.se/




Som sagt, på kvällen var tanken att vi skulle titta på Kejsaren av Portugallien, av Selma Lagerlöf. Denna underbara roman som utspelar sig i Lagerlöfs hembygd Värmland och som handlar om torparen Jan som älskar sin dotter över allt annat. Hennes flytt till Stockholm blir kanske inte som hon eller han tänkt sig. För ett par år sedan gjordes en TV serie av denna bok som var minst lika underbar, och det var den vi skulle hyra. Tyvärr var den uthyrd och vi fick ändra spår drastiskt, det slutade med att vi hyrde The Shinning med en annan favorit Jack Nicholson. Har sett den flera gånger, men är fortfarande lika imponerad av Jacks talang.

Söndagen ägnades åt att packa upp ytterligare lite flyttlådor. Det tar nämligen aldrig slut. Senare på eftermiddagen åkte vi in till Oscarsteatern för att titta på I hetaste laget. Den var helt fantastisk och jag skrattade så jag fick ont i magen. Det var full fart från början till slut med massor av dans, sång och härliga repliker. Bäst tycker jag att Henrik Dorsin var, jag gick nästan sönder av skratt när han visade sig på scenen.

Mina västerländksa lyxproblem tankar går just nu till min kära hemstad Östersund som har fått parasiter i sitt dricksvatten. Har pratat med mina nära och kära mest varje dag och de får koka upp allt vatten innan de ska göra något, till och med när de borstar tänderna.  Min syster och hennes man som har ett gatukök och en lunchrestaurang har haft en del problem, bland annat får de inte sälja läsk ur läskmaskinen längre, de måste också koka upp allt vatten först för att sedan koka maten i det redan uppkokta vattnet. Det går, men på ett lite annorlunda sätt som kanske tar lite längre tid.

Idag läste jag i tidningen att åklagare Christer B Jarlås misstänker brott, vilket nu också ska undersökas. Han tror att någon eller några varit oaktsamma och på grund av okunskap inte haft tillräcklig kontroll på sin verksamhet och därför har parasiterna kommit ut i drickvattnet.

Till alla landsmän i Östersund och Jämtland vill jag ändå uppmana till lite eftertanke, detta är faktiskt vardag för många människor på jorden. Skillnaden kanske ligger i att vi här hemma i Sverige har betydligt bättre möjligheter att ersätta detta vatten under en tid än vad många andra har. Jobbigt självklart och trist med alla insjukna, javisst, men det är ju ändå hanterbart.


Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Hej Eva

Som alltid lika roligt att läsa dina blogginlägg. Förstår inte hur ni har tid att göra allt det roliga ni gör! Tråkigt att din hosta inte har blivit bättre. Kanske har luftrören vant sig vid varmare, torrare luft och det tar ett tag innan de vänjer sig...

Nu kommer vi till Stockholm till helgen. Vi hörs!

Kram Kim

2010-11-30 @ 16:16:47
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0