Kvinnor som offer

Efter lite frukost och tidningsläsning på nätet så ska jag snart börja med uppackning igen. Men först lite reflektioner om skandalen kring vår kära kung. Har inte läst den omtalade boken, har egentligen läst ganska lite av de spaltmeter och åter spaltmeter som skrivits och som den senaste tiden verkar vara det absolut största samtalsämnet i Sverige. Men i morse ägnade jag en liten stund åt att lyssna på lite intervjuer och läsa några rader om denna skandal som till och med de mer monarkvänliga tidningarna förkastat. Otroheter och kvinnor som dessert på middagar på klubbar är något som verkligen engagerar och väcker känslor.

Jag ska ju i ärlighetens namn säga att jag absolut inte gillar otrohet, men jag vet ju heller inte säkert om kungen varit otrogen. Men jag tycker i dessa dagar väldigt synd om vår drottning Silvia som måste utstå detta offentligt och med den största juryn man kan tänka sig, nämligen svenska folket.

Några saker tycker jag däremot är lite roliga och kanske lite underliga också, en av dem är när kungen ger en presskonferens och berättar att han och Silvia nu vänder blad och går vidare, för som han förstår så hände detta för länge sedan. Ja, det kanske inte alltid är så lätt att komma ihåg när och om saker verkligen har hänt.

En annan sak som också kommer fram mycket i media är hur lätt det egentligen är idag att fälla män som gjort något otvivelaktigt eller osmakligt. Titta på Littorin där en okänd prostituerad gick ut i media och berättade sin bild och pang så var det en jätteskandal och drevet gick och Littorin fick packa ihop utan att egentligen ha sagt något. Idag är det så lätt att anonymt tipsa och avslöja och det kanske inte alltid är så att trovärdigheten är hög. När det gäller trovärdigheten i boken om kungen vet jag ingenting om, och kommer troligtvis aldrig att få veta det heller. Att vanliga politiker, makthavare och svenssons faller hårt vet vi, men med kungen är det annorlunda.

Här kan man då också komma in på om dessa stackars kvinnor som gör avslöjanden är offer eller inte. Är dessa kvinnor eller tjejer som lekte med kungen och hans kompisgäng tvingade? Ska vi tycka synd om dem, är det de som är offer i hela denna histora? Någon stackare kanske är det, men de flesta tror jag nog helt målmedvetet och med hela deras karriär i sikte har gått in för detta med hull och hår. Många lockades ju också av att detta kunde bli en spark i rätt riktning för deras karriär som modeller eller sångerskor.

Jag kan inte låta bli att tänka på alla kvinnor som också lockas av män med pengar och makt. Har själv sett det på nära håll. Tar det slut, så börjar jakten efter nästa man med pengar och makt. Man gör allt för att vistas i de rätta kretsarna i hopp om att den rätta ska dyka upp. För visst är det konstigt, kvinnor de vill ha män som är framgångsrika och välutbildade. Medan män inte alltid bryr sig om vad kvinnan är, han kan till och med i många fall vara rädd för att träffa någon med högre lön, mer pengar eller högre utbildning. Jag kan bara tänka mig hur många kvinnor som åmar sig och gör sig till för männen i maktens korridorer eller varför inte framför en så kallad kändis. Allt för att själv få hamna i spotlighten för ett tag. Jag kanske generaliserar, fast i många fall är det nog en trist sanning. 

Varför är det så? 

Ja, ja, nu har jag slängt skit på mitt eget kön, hemska jag. 


Här en bild på mig och min man när vi är i Paris för ett par år sedan. 
Jag vet inte riktigt om vi faller in på ovansående text. Vi firar 30 år
tillsammans nästa år, och har varit med om både motgång och
medgång ihop, från båda håll också. Fast jag tror också att precis som
man stärks av all framgång och lycka så stärks man också av motgångar.
Som Robert F Kennedy sa:
"Bara de som vågar misslyckas stort kan lyckas stort!"

 


Kommentarer
Postat av: Nilla

Hear Hear! Kram Nilla

2010-11-12 @ 12:21:25
URL: http://nillaberglie.blogspot.com/://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0