Julia blir tonåring!

I morse fick Julia frukost och skönsång på sängen. Snart ska jag förbereda hennes önskemål vad gäller middag. Hon ska få majsplättar med avocado och keso, och till efterrätt frysta bär. Just detta är en av hennes absoluta favoriter och självklart ska hon då få det, denna dag som faktiskt är ganska stor för henne, hon blir ju nämligen tonåring. Hon tar ett första steg i vandringen mot vuxen med allt vad det innebär. Fast, jag tycker ju att det vore kul om hon förblev det underbara barn hon faktiskt fortfarande är. 

Helgen har gått med en rasande fart, helt plötsligt var det söndag kväll. I fredags var vi som sagt på middag till Agneta och Gunnar, de bjöd på en härligt mustig och god höstgryta. Efter maten var det mys och massor med prat i soffan. I lördags var det bestämt att vi skulle hem till Pärs mamma, men det blev avbokat av henne och flyttat till söndagen. Emelie var inte så glad åt detta, för hon fick i och med det också både boka av och boka om de planer som hon hade. Jag, Pär och Julia fick i stället sätta oss i solstolarna och titta på en dvd film. Men det var riktigt skönt och trevligt det också. Men i söndags var vi på en visit till Pärs mamma och samtidigt var vi till Pärs pappas grav och tände ljus.

Nu hoppas vi att våra möbler kommer till oss på onsdag. Det ska bli så otroligt skönt att få lite ordning och reda här hemma. Men det allra roligaste är att nu kan vi börja ta emot lite besökare. Jag hoppas nu att mina syskon och mina föräldrar hinner med ett besök innan jul.

Ja, julen, snart är den här, och jag längtar enormt mycket efter den. Inte till alla måsten, för sådant har den här familjen lämnat därhän för länge sedan. Det ska vara en stressfri jul med bara sådant som man själv tycker om. Jag tycker att det är ganska jobbigt med människor som klagar på hur mycket de har att göra just kring julen och hur de knappt hinner med allt. Men herregud, det är väl aldrig någon som blir tvingad till att stressa ihjäl sig. För mig är all självömkan kring jul och alla andra högtider ett riktigt i-landsproblem med stort I. Nej, det jag längtar till är att bara få gå runt och titta på julskyltningar, lyssna på julsånger, kanske gå på en julkonsert eller bara krypa upp i soffan med en filt och lite glögg.

Själva julhelgen kommer vi i år att fira i Jämtland hemma hos mina föräldrar och mina syskon. Det ska bli riktigt kul och däruppe brukar det också vara riktigt kallt med åtminstone lite snö. Min faster Inger sa för ett antal år sedan att det skulle vara så kul om hela släkten kunde hyra någon pensionat eller liknande och fira jul ihop. Faktum är att jag skulle vilja det också, kanske något att ta tag i innan det blir för sent.

Nej, nu ska jag sluta drömma om julen, nu är det snart dags att börja med majsplättarna.


Här sitter Julia och dricker ännu en favorit, smoothie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0