Malaysia truly Asia

På lördag ska jag till Malaysia. Ja, inte riktigt, men väl till Malaysiska ambassaden och äta lite malaymat och titta på malaysiskt hantverk. Ska bli riktigt gott och roligt att få känna den underbara malaysiska atmosfären som jag saknar så mycket igen. Ni som läser min blogg och är nyfiken på Malaysia, har varit där eller som jag rent av bott där kom gärna dit ni också. Ambassaden ligger på Karlavägen 37, och tiden är mellan 10 och 17. Då kommer ni att få ett smakprov på det land som i alla fall jag kommit att älska så otroligt mycket.

I går när jag besökte Malaysiska ambassaden blev jag riktigt glad och blev dessutom än en gång påmind om varför jag älskar Malaysia så mycket. Den gästvänlighet och det glada bemötandet är en självklarhet för malayer oavsett om de befinner sig i Kuala Lumpur eller Stockholm. Igår var det storbak på ambassaden, det var de där typiska malaysiska bullarna med röda bönor inuti som jag inte kommer på vad de heter, som for in och ut ur ugnen. Jag fick smaka två stycken där, sedan fck jag även en hel påse nybakat med mig hem till familjen. Så gott och ett så fantastiskt trevligt sätt att få mig på ett riktigt bra humör resten av dagen.

I dag ska flyttfirman komma hit och hämta upp alla våra tomma flyttlådor som står i högar runt huset. Nästa gång vi flyttar utomlands, då lämnar vi allt hemma i Sverige. Idag hoppas jag att jag inte blir allt för utskälld för att de numera är lite snötäckta och också blöta. Men tyvärr fanns ingen plats i garaget för dem, för där är fullt med proppfulla flyttlådor som innehåller allt från gamla kursböcker till saker vi egentligen inte vet vad det är. Mycket av det som står där har varit magasinerat ett tag. Ett projekt som vi kommer att ta tag i efter julhelgerna. Temat för det projektet ska vara rensa och åter rensa eller skänka och åter skänka. Blir svårt med en man som tror att man kanske kan få nytta av allt en vacker dag och därför bör sparas.


Emelie framför Petronas Twin Tower, de mäktiga och imponerande
tvillingtornen som finns i underbara och mångkulturella Kuala Lumpur.

  
Har ni tid, kom gärna och titta på hantverk från Malaysia, bland annat
är Malaysia väldigt kända för sin vackra batik som ofta är väldigt färgrikt.
Eller kanske ni vill prova lite malaysisk mat...


som här Curry Puff, som jag faktiskt kan göra själv nu. Men jag får dem
inte särskilt fina, en riktig konst att få ihop dem så där snygga. De här 
på bilden har min kära malaysiska vän Maureen gjort när hon lärde ut.

  


Kommentarer
Postat av: Majso

Nu kan jag väl iaf få receptet,snäääällla! ;D

Kram Marita

2010-12-12 @ 00:32:01
URL: http://majsomittilivetblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0