Sverigebesök idag

I eftermiddag kommer Pär hem från Taiwan där han har varit i två dagar. Ganska skönt att resorna är betydligt kortare när vi bor i Kuala Lumpur, i Sverige kunde Pär vara borta i veckor.

Vid femtiden ska jag hämta Janne Berglund på KL Central. Han kommer med flyg från Bangkok och ska stanna till här hos oss i KL. Janne som jag lärt känna i första hand genom cirkusen. Han har många gånger varit på föreställningar och event och filmat för kanal Lokals räkning. Ska bli roligt att se vad han tycker om KL och Malaysia. Han har varit här tidigare och de som varit det brukar bli överväldigad över hur snabbt utvecklingen har gått här i Malaysia och då främst Kuala Lumpur.

I går var jag på styrelsemöte med Swea. Där fick vi en gedigen genomgång av Maria H som förra helgen var på regionmöte i Bangkok. Dessa möten är vart annat år och då träffas representanter från alla Sweaföreningar i regionen, för oss alltså region Asien.

Vårt eget möte genomfördes hemma hos Cilla som också bjöd på en riktigt god lunch. Vi har mycket att gå igenom just nu och framförallt så är det vissa styrelseposter som måste täckas upp. Det är kanske den största baksidan, här är det stor omsättning och redan nu till jul är det tre styrelsemedlemmar (Marie, Cilla och Karin) som flyttar hem till Sverige. Mycket tråkigt.

I går kväll började jag fundera över det här igen. Att det är så himla trist att helt plötsligt förstå att någon som man sett lite som sin mentor inte längre kommer att vara kvar. Den jag främst tänker på är Marie Molin, som på ett så utomordentligt sätt lotsade in mig i livet här i KL. Jag hittade hennes blogg redan långt innan vi flyttade och hade även mejlkontakt med henne innan. När vi väl flyttat hit har jag kunnat ringa till henne och ställt frågor om allt från sjukhus till var jag beställer julskinkan. Hon har alltid varit så snäll. Dessutom har vi ju haft en anställd ihop också, vår kära maid Linda som vi delat på sedan vi flyttade hit.

Men så är livet som expat. Vänner kommer och går och förhoppningsvis kan man försöka hålla kontakten även sedan vägarna går åt olika håll. Vi ska i alla fall åka till Cambodja tillsammans med Marie och hennes familj i början på december. Flera andra svenskar ska dit också. En löpartävling i Ankor Wat som lyckats locka flera av svenskarna här i Kuala Lumpur.

I morgon lördag ska Emelie på en jazzfest med sina skolkompisar. Direkt efter skolan ska ett gäng gå iväg på shoppingtur för att hitta den rätta klänningen för detta ändamål. Sedan ska hon träffa Pär och leta födelsedagspresent till Julia som fyller år på söndag. Den 8 november, alltså prick ett år sedan vi flyttade hit.

Senare på kvällen dyker jag, Julia och Janne upp för att äta en middag på någon favorit restaurang som Julia får bestämma. Egentligen skulle restaurangbesöket vara på söndag, men då ska vi alla på Nepalmiddag. Emelie och hennes klasskompisar ska visa allt från deras Nepalresa. Jättekul ska det bli.

Här nere har jag tagit lite bilder av Emelie från Nepal.



På flyplatsen



De sov ute i vindskydd. Måste ha varit häftigt.



Påfyllning av energi.



Emelie som hade frysit rejält uppe i bergen.



Besök på en lokal skola. De hade med sig presenter i form av pennor,
skrivböcker, skor, kläder och tandborstar. De flesta av barnen hade aldrig
borstat tänderna och tyckte att det var riktigt roligt när de fick lära sig.



Två små gulliga skolbarn i Nepal.



En av deras guider.

Nu ska jag förbereda lite inför Julias stora dag på söndag.

Kommentarer
Postat av: Ove Öberg

Hej Eva,



Faan vad kul att jag hittade den här bloggen. Malaysia? Hur hamnade ni där?

Himla bra skrivet av dig tycker jag.

Har bara hunnit skumma lite men du är ju kanon på att berätta. Häls Per - STOR kram!



// Ove

2009-11-06 @ 13:31:49
Postat av: Elisabet

Låter lite vemodigt men också roligt med omsättningen av människor runt dig, hoppas ni kan hålla kontakten och åka runt i världen och hälsa på varandra om inte alla åker tillbaka till Sverige.

2009-11-06 @ 13:40:24
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Ove Öberg

Hej Eva,



Faan vad kul att jag hittade denna blogg! KL? Hur hamnade ni där? Pär's jobb förmodar jag. Har bara hunnit skumma igenom texterna en aning men tycker det är kanonbra skrivet! Kul!

STOOOR kram o hälsa Pär,



// Ove

2009-11-06 @ 16:39:38
Postat av: Annelie Runesdotter

hej försöker skypa med dej kandu imorgon bitti vid

8- 9 tiden? hoppas allt är väl med er

kram annnelie

2009-11-09 @ 13:35:47
Postat av: Elisabet

Grattis till henne i efterskott, hoppas det blev ett trevligt firande!

2009-11-11 @ 11:17:44
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0